شانس ابتلای زنان به ام اس ۲ تا ۳ برابر مردان است-راهبرد معاصر

شانس ابتلای زنان به ام اس ۲ تا ۳ برابر مردان است

استاد مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این بیماری در خانم‌ها شایع‌تر است، گفت: شانس ابتلای زنان به این بیماری ۲ تا ۳ برابر مردان است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 30
کد خبر: ۲۴۳۲۴۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ مرتضی سعیدی با اشاره به فرارسیدن ۳۰ می، روز جهانی ام‌اس، اظهار کرد: ام‌اس یک بیماری مربوط به سیستم ایمنی است که بیشتر، افراد جوان در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی را درگیر می‌کند و در ۵ درصد موارد نیز ممکن است در سنین زیر ۱۸ سال اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه ام‌اس در کودکان و نوجوانان هم وجود دارد و از نظر علائم بالینی، تشخیص و درمان مشابه بزرگسالان است، افزود: ممکن است عفونت‌های ویروسی دوران کودکی، کمبود ویتامین دی و یکسری فاکتور‌های دیگر و به‌خصوص فاکتور‌های ژنتیکی و محیطی در ابتلای به این بیماری نقش داشته باشند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه این بیماری در خانم‌ها شایع‌تر است و شانس ابتلای زنان به این بیماری ۲ تا ۳ برابر مردان است، عنوان کرد: در خراسان رضوی حدود ۵۰۰۰ بیمار مبتلا به ام‌اس داریم که طبق مقیاس کلی جهانی، تقریبا مبتلایان خانم دو تا سه برابر مبتلایان آقا هستند.

سعیدی با اشاره به وضعیت ایران در ابتلا به این بیماری بیان کرد: ایران در منطقه خاورمیانه یکی از کشور‌هایی است که بیشترین بیماران ام‌اس را دارد و آمار ما تقریبا نزدیک به آمار متوسط اروپا است. ام‌اس در کشور‌های اروپایی و آمریکای شمالی از کشور‌های خاورمیانه شایع‌تر است، در خاور میانه نیز بیماری نسبت به شرق دور و کشور‌هایی مثل ژاپن و چین بیشتر است، اما در کشور‌های خاورمیانه، ایران جزو کشور‌هایی است که شیوع بالایی دارد.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی در قله کشوری ابتلای ام‌اس نیست، گفت: در استان‌های تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی و …تعداد مبتلایان نسبت به خراسان رضوی بیشتر است، اما خراسان رضوی نیز در این زمینه در رده متوسط به بالا قرار دارد.

تشخیص به‌موقع نقش مهمی در جلوگیری از پیشرفت بیماری دارد

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه با اشاره به اهمیت تشخیص به‌موقع و زودهنگام این بیماری در درمان، اضافه کرد: تشخیص به‌موقع نقش مهمی در جلوگیری از پیشرفت بیماری دارد، به طوری که اگر در ماه‌ها و سال‌های ابتدایی، حملات اول بیماری به‌موقع تشخیص داده و درمان مناسبی برای بیمار انجام شود، در آینده احتمال ایجاد آسیب‌های ناشی از بیماری از جمله کم‌توانی و ناتوانی و سایر عوارض مربوط به آن کمتر خواهد بود.

سعیدی با اشاره به اولین علائم ابتلا که بیماران باید آن را جدی بگیرند، عنوان کرد: ممکن است در اولین حملات، کاهش بینایی و تاری دید به وجود آید، به‌خصوص کاهش بینایی یک‌طرفه به طوری که بیمار در یک چشم احساس تاری و کاهش دید دارد، از جمله علائم ام‌اس است. درجات این تاری ممکن است از خفیف تا متوسط و شدید متغیر و علاوه بر آن حرکات چشمی نیز دردناک باشد.

وی افزود: ممکن است احساس ضعف و سفتی در پا‌ها نیز از دیگر علائم باشد، به طوریکه راه رفتن برای بیمار مشکل شده و فعالیت‌های روزانه را مختل کند. علائم بعدی سوزش، مورمور و گزگز در پا‌ها یا هر قسمتی از بدن است که چند روز و چند هفته به طول انجامد یا به مرور به وسعت و شدت آن اضافه شود.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: اختلال در سیستم تعادلی بدن، سرگیجه، اشکال در کنترل ادرار و دوبینی هم ممکن است در شروع ام‌اس دیده شده یا در سیر پیشروی بیماری به علائم بیمار اضافه شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به درمان این بیماری بیان کرد: درمان‌هایی که امروزه برای ام‌اس وجود دارد، بسیار موثر و خوب است تا بتواند کیفیت زندگی بیمار را نزدیک به نرمال حفظ کند، بنابراین از این نظر ما می‌توانیم این امیدواری را داشته باشیم که اگر بیماری به‌موقع تشخیص داده شود و تحت درمان مناسب قرار گیرد، بیماران می‌توانند زندگی طبیعی یا نزدیک به طبیعی را برای سال‌های طولانی داشته باشند و در زندگی خانوادگی، اجتماعی و شغلی هم به طور مفید و موثر ایفای نقش کنند.

سعیدی با بیان اینکه در کشور ما از بیماران ام‌اس حمایت‌های خوبی می‌شود، اگرچه که این حمایت‌ها کافی نیست، اظهار کرد: خوشبختانه بیماری ام‌اس از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت عنوان بیماری‌های خاص شناخته شده است، بنابراین این بیماران دفترچه بیماری خاص دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: اغلب دارو‌های اصلی در ایران رایگان یا نزدیک رایگان و تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر است، بنابراین دارو‌های اصلی این بیماری در ایران هم به تنوع و تعداد فراوان وجود دارد و هم بیماران در زمینه تهیه دارو از حمایت‌های بیمه‌ای قوی برخوردار هستند.

این متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: به علاوه در مشهد و برخی دیگر از شهر‌های استان انجمن ام‌اس وجود دارد که یک سری حمایت‌ها و مساعدت‌هایی در حد اختیاراتشان انجام می‌دهند. در بیمارستان قائم مشهد نیز مرکز جامع ام‌اس، تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد و بیماران ام‌اس می‌توانند برای ویزیت، معاینه و گرفتن داررو به این مرکز مراجعه کنند و هزینه بسیار ناچیزی در قبال ویزیت پزشکان متخصص بپردازند. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده