سهم مالی فرودگاه‌ های کشور از پذیرش هر مسافر چقدر است؟-راهبرد معاصر

سهم مالی فرودگاه‌ های کشور از پذیرش هر مسافر چقدر است؟

رئیس شرکت فرودگاه ها در نشست خبری چهارمین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته اظهار داشت: سهم فرودگاه‌ های کشور از پذیرش هر مسافر برای تاسیسات فرودگاهی در پروازهای داخلی فقط 7000 تومان و در پروازهای خارجی 35 هزار تومان است که این نرخ هیچ تناسبی با هزینه‌ ها ندارد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 16
کد خبر: ۳۱۰۰۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران: بر اساس معيارها و مقررات ملي و بين المللي؛ استمرار خدمت رساني مطلوب، ايمن و مطمئن در صنعت هوانوردي و حمل و نقل هوايي راهبري، مديريت، نگهداري و توسعه فرودگاه ها، سامانه هاي هوانوردي كشور و مديريت ترافيك هوايي كشور به عنوان مهمترين اركان زيرساختي اين صنعت در جمهوري اسلامي ايران بر عهده شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران است كه يكي از شركتهاي اصلي تابعه وزارت راه و شهرسازي مي باشد.

 

سیاوس امیرمکری در نشست خبری چهارمین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با بیان اینکه 68 درصد درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها از طریق پروازهای عبوری از فضای آسمان ایران است، گفت: تنها 5 درصد درآمدها از محل واگذاری غرفه‌ها در فرودگاه‌ها تامین می‌شود و بخش عمده‌ای از فضای فرودگاهی هم به شرکت‌های هواپیمایی برای امر ترمینال‌داری واگذار شده است.

 

وی افزود: تمام غرفه‌های فرودگاهی هم از طریق فراخوان عمومی و در شرایط رقابتی به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود.

 

رئیس شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: قیمت تمام کالاها و محصولات عرضه شده در غرفه‌ها براساس نرخ‌نامه مصوب است و تمام غرفه‌داران باید این نرخ‌نامه را رعایت کنند. اگر گران‌فروشی صورت گرفت، شکایت قابل پیگیری است.

 

وی افزود: 20 درصد از درآمد شرکت فرودگاه‌ها از طریق ارائه خدمات فرودگاهی و سهم فرودگاه‌های کشور از پذیرش هر مسافر برای تاسیسات فرودگاهی در پروازهای داخلی فقط 7000 تومان و در پروازهای خارجی 35 هزار تومان است که این نرخ هیچ تناسبی با هزینه‌ها ندارد.

 

امیرمکری با اشاره به فضای پارکینگی در فرودگاه مهرآباد گفت: فقط در شرایطی که با افزایش پرواز مواجه هستیم، در فضای پارکینگی کمبود داریم اما به طور کلی پارکینگ‌های موجود جوابگوی میزان پروازها است.

 

رئیس شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره میزان پروازهای عبوری از آسمان کشور گفت: در سال 97 میزان پروازهای عبوری 1000 پرواز از آسمان ایران بود که پس از وقوع اتفاقات در سال جاری FA فضای آسمان ایران را ناامن اعلام کرد و در این مدت میزان پروازهای عبوری کمی کاهش یافت اما در حال حاضر روزانه به 900 پرواز عبوری سرویس می‌دهیم.

 

امیرمکری همچنین با اشاره به بحث ارائه مجوز به پهپادهای پستی گفت: از آنجایی که این پهپادها زیر سطوح پروازی فعالیت دارند، هیچ ارتباط کاری با شرکت فرودگاه‌ها نمی‌توانند داشته باشند.

 

وی همچنین در پاسخ به سوال مبنی بر سهم‌خواهی نهادهای امنیتی از درآمد پروازهای عبوری اظهار داشت: سال‌های سال است که نهادهای امنیتی از شرکت فرودگاه‌ها برای درآمدهای حاصله سهم می‌خواهند چراکه می‌گویند امنیت فضای کشور توسط این دستگاه‌ها تامین می‌شود و باید در درآمدها دخیل باشند.

 

رئیس شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تاکید کرد: اما موضوع مهم این است که بخش‌های امنیتی برای ایجاد این فضای امن در بودجه عمومی ردیف اعتباری دارند و از این محل تامین منابع می‌شوند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که سرویس‌های هوانوردی بابت نوع تجهیزات و زیرساخت‌های ارائه شده به شرکت‌ها و ایرلاین‌ها تجهیزات خدمات ارائه می‌دهند و توانسته‌اند از طریق این تجهیزات سرویس ایمن فراهم کنند.

 

امیرمکری تاکید کرد: از سوی دیگر درآمدها الزاما باید در راستای نوسازی زیرساخت‌ها و به‌روزسازی تجهیزات مورد استفاده قرار بگیرد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده