ایران جایگزین بهتری برای کانال سوئز دارد-راهبرد معاصر
مهدی طارمی؛ اینبار آقای پاس گل کاندیداتوری قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ منتفی شد؟ علی لاریجانی کاندید انتخابات ریاست جمهوری 1400 می شود؟ پرسپولیس و استقلال سقوط کردند آخرین وضعیت و آمار کرونا در ایران امروز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰/ فوت ۳۰۷ بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته ابلاغیه جدید سازمان بورس در مورد صندوق‌های درآمد ثابت اسناد پشت پرده سریال گاندو منتشر می شود+ فیلم اینفوگرافیک | افزایش ۱۱۰۰ درصدی هزینه ساخت مسکن مینو محرز: نیازی به خرید واکسن خارجی نداریم ماجرای مجادله ساناز و محسن هاشمی در کلاب هاوس روحانی: کولبری در شأن کرامت انسانی مرزنشینان نیست و با سیاست‌های تجاری کشور سازگاری ندارد عکس| تغییر چهره بهاره رهنما ارسال نگارش جدید صدور احکام کارگزینی معلمان و فرهنگیان+ جزئیات ثبت نام وزیر احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تصمیم آقای رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ قطعی شد خطر جدی برای پرسپولیس و استقلال تغییر مهم در ترکیب استقلال برای دربی؟ ️انگلیس عامل پشت پرده حمله به کنسولگری ایران در کربلا اولین واکنش نتانیاهو به حملات موشکی مقاومت از غزه مقام ارشد وزارت خارجه ایران: به مرحله مذاکره درباره متن رسیده‌ایم عکس| ثبت نام داوطلب کفن‌پوش انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مرگ یک کودک در تیراندازی اشتباه نیروی انتظامی! سعید محمد: تحول نسل مدیریتی را در برنامه داریم اخطار سپاه به ۷ شناور آمریکایی در تنگه هرمز قیمت دلار صرافی ملی امروز ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ یار قدیمی مربی پرسپولیس علیه استقلال درخواست مدیرعامل پرسپولیس از سازمان لیگ چه بود؟ اسماعیلی: دستگیری ۱۶۱ وکیل و ۲۰۰ پرسنل قوه قضاییه/ آخرین وضعیت پرونده فایل صوتی ظریف/صدور کیفرخواست پرونده عباس آخوندی ربیعی: دیپلماسی ما در وین برای رفع تحریم‌ها و دوستی با همسایگان به خوبی پیش می‌رود چرا لاریجانی از بین گزینه‌های حزب حذف شد؟ تفحص از مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری  هنیه: به حملات علیه اسرائیل تا توقف جنایات‌ها در قدس ادامه می‌دهیم ثبت نام سعید محمد برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیشنهاد ریاض به دمشق درباره بازسازی روابط با ایران اولیانوف: توافق ایران و آژانس به احتمال زیاد تمدید می‌شود رونمایی از نخستین محصول تولیدشده واکسن کوو ایران برکت ثبت نام از داوطلبان ریاست جمهوری به شیوه سابق در حال انجام است افزایش تولید نفت ایران به بالاترین رقم طی ۲ سال گذشته واکنش قالیباف به هتک حرمت مسجد الاقصی و اقدام تروریستی در افغانستان کدخدایی: ثبت‌نام بدون مدارک اعلام شده اعتبار ندارد عکس| ثبت نام زن موتورسوار در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰! طوفان طارمی در پورتو + فیلم گلها عکس| ثبت نام اولین نامزد زن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ورود به مازندران مطلقا ممنوع هشدار/نوبت بندی آب در تهران وضعیت بورس امروز ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ احتمال دارد برجام هرگز احیا نشود؛ توافق ایران و آژانس احتمالاً تمدید شود نتانیاهو: ممکن است درگیری‎ها ادامه‎ دار باشد آمریکا: نقشی در گفت‌وگوهای ایران و عربستان نداریم بازی تحریم و مذاکره آمریکا تا چه زمانی ادامه دارد؟ اولتیماتوم مقاومت به رژیم‌صهیونیستی بیانیه آیت‌الله سیستانی درباره جنایت مدرسه سیدالشهداء(ع) کابل واشنگتن: برجام مانع اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران نمی‌شود آخرین اخبار انتخابات ریاست جمهوری 1400 / امروز آغاز ثبت نام نامزدها رییسی: با فردی که با قلدری مهریه نمی‌دهد برخورد شود درگیری اشغالگران صهیونیستی با نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی+ فیلم وزیر خارجه آلمان: خواستار احیای کامل برجام هستیم آخرین قیمت طلا، سکه، دلار و ارز امروز ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰+ جدول آخرین وضعیت بورس در امروز ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ زمان پرداخت «حقوق» اردیبهشت ماه بازنشستگان +جزئیات و جدول افزایش بی‌سروصدای قیمت نان در تهران تا مرز ۵۰ درصد+ جزئیات کاهش ۲۰ درصدی ورودی آب به سدهای تهران جزئیات کامل چگونگی برگزاری امتحانات حضوری دانش‌آموزان +فهرست حذفیات واکنش مجلس به افزایش قیمت خودرو+ جزئیات و شروط افزایش شدید شکاف طبقاتی در دولت روحانی دستور رئیسی برای تسهیل صدور مجوز کسب و کارها زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ صدور حکم سنگین در ۶ پرونده با ۷ هزار شاکی خبر مهم نوبخت در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان در ۱۴۰۰+ جزئیات جزئیات ممنوعیت سفرهای عید فطر + جرائم جزئیات پرداخت وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ کاهش ارزش سهام عدالت امروز ۱۹ اردیبشت ۱۴۰۰+ جرئیات آخرین قیمت طلا، سکه، دلار و ارز امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰+ جدول جزئیات برگزاری نماز عید فطر جزئیات واکسیناسیون سالمندان و بیماران خاص جزئیات جریمه یک میلیون تومانی برای تردد بین شهری در تعطیلات عید فطر اخبار جدید از رتبه‌بندی معلمان در ۱۴۰۰+ جزئیات میزان زکات فطریه ۱۴۰۰ مشخص شد عکس| «پایان شب صهیون» جزییات و زمان بازگشایی سینماهای کشور اعلام شد فیلم های سینمایی آخر هفته تلویزیون پس از توبه چگونه به سمت گناه نرویم؟ حدیث روز/ درک شب قدر در گرو درک مقام حضرت زهرا (س) کاریکاتور | شورای افزایش قیمت دانلود مداحی یا الهی محمد حسین پویانفر حدیث روز/ در شب قدر از پروردگار چه بخواهیم؟ فیلم| معادله غیرممکن میان ایالات متحده آمریکا و ایران؟ آسیب‌دیدگی نیکی کریمی سرصحنه فیلمبرداری اینفوگرافیک | گرانی ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصدی اقلام سفره کارگران جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ جدول پخش تلویزیون در شب‌های قدر+ جدول حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت بازگشت خندوانه از امشب+ جزئیات و زمان پخش برنامه تلویزیون در شب‌های قدر رمضان ۱۴۰۰ حدیث امام صادق (ع) درباره صلوات عکس| انفاق‌های کریمانه فیلم|حرکات عجیب بن سلمان در مصاحبه زنده تلویزیونی پاسخ رهبر انقلاب به نامه شاعران فیلم| اولین شهید رویارویی مستقیم با آمریکا کیست؟ فیلم| یا FATF را تصویب می‌کنیم؛ یا راهی خواهیم ساخت! سردار نقدی: آمریکایی‌ها بازهم در حال کلاهبرداری‌اند حدیث روز/ خدیجه (س)؛ بانویی تکرار نشدنی فیلم| نامزد‌ها بدانند کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر لوح| امیر جهاد با نفس اینفوگرافیک | حرف قطعی کاریکاتور| افتضاح آوران فیلم| چرا وضعیت مرغ این روز‌ها خراب شده است؟ لوح| توصیه رهبر انقلاب درباره مدیریت فضای مجازی سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند آذری جهرمی کدام حقیقت‌ها‌ را از مردم پنهان کرد؟+ فیلم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی وضعیت نتایج انتخابات آستانه اشرفیه پس از درگذشت رمضانی دستک زمان تبلیغات انتخابات مجلس 98 آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ ائتلاف سازی به سبک امام موسی صدر مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

ایران جایگزین بهتری برای کانال سوئز دارد

جایگاه راهبردی ایران میان آسیا و اروپا، این فرصت را به کشور می دهد که با تکمیل مسیرهای ناتمام ریلی و جاده ‌ای، از عبور و انتقال کالا از خطوط ریلی و جاده‌ای خود درآمد سرشاری کسب کند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 02
کد خبر: ۸۶۲۳۰

به گزارش راهبرد معاصر؛  گاهی برخی از حوادث در جهان می تواند تنگری باشد تا به فکر استفاده از موقعیت های راهبردی موجود در کشور که به دست فراموشی سپرده ایم یا سال ها در به سرانجام رساندن آنها تعلل کرده ایم، بیفتیم و برای بهره بردن از آنها تلاش کنیم.

 

چهارم فروردین ماه ۱۴۰۰ برابر با ۲۴ مارس ۲۰۲۱، یک کشتی غول پیکر در کانال سوئز مصر گیر افتاد و سبب مسدود شدن آن و ایجاد ترافیک دریایی شدیدی شد.

 

ایران جایگزین بهتری برای کانال سوئز دارد

کشتی غول پیکر پانامایی «اور گیون» (Ever Given)، در بحبوحه مذاکرات در مورد پروژه های حمل و نقل تجاری جایگزین، سبب شد تا در مورد آینده کانال سوئز گزارش هایی منتشر شود.

 

پایگاه خبری المانیتور نوشت، با این اتفاق، روسیه و ایران خواستار یافتن مسیرهای جایگزین حمل و نقل دریایی شدند.

 

مقامات کانال سوئز پس از تلاش حدود یک هفته ای، کانال را در ۲۹ مارس بازگشایی کردند و به دنبال آن، ترافیک دریایی از سر گرفته شد.

 

* ایران جایگزین بهتری برای کانال سوئز دارد

ایران، روسیه و هند در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن پترزبورگ، توافقنامه موسوم به موافقتنامه احداث « راه گذر حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب» امضا کردند.

 

ایران جایگزین بهتری برای کانال سوئز دارد

راه گذر بین المللی شمال جنوب

 

این مسیر بسیار به لحاظ مدت زمان و مسافت سفر بسیار با صرفه تر از کانال سوئز است.

 

ایران می تواند از این گزینه پیش روی خود که به مراتب بهتر است، استفاده کند و مسیری با منافع بیشتر به جهان عرضه نماید.

 

همچنین این امکان برای کشور فراهم بود تا با یک برنامه ریزی منسجم از این حادثه در کوتاه مدت، بی بهره نماند.

 

بطوریکه به گفته برخی کارشناسان، در حادثه سوئز، ایران می توانست با یک برنامه ویژه برای عبور بار کشتی های معطل مانده در دریای سرخ از داخل خاک کشور و تسهیل فرایند های گمرکی و بندری، حجم گسترده‌ای از بارهای بین المللی را در مدت زمان کوتاهی از خاک کشور عبور دهد و درآمد شایانی کسب شود.

 

* راه گذر حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب

راه گذر بین المللی شمال-جنوب از مسیرهای راهبردی در نیم ‌کره شرقی جهان است.

 

این راه‌ گذر ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا را برقرار می کند.

 

در عین حال، پس از متصل شدن خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرقی دریای مکران به این راه گذر، این بندر، نقش مهمی در انتقال کالا به شرق ایران و همسایه های شرقی کشور و آسیا میانه بازی خواهد کرد.

 

اگر تمامی زنجیره مسیرهای این راه گذر تکمیل شود، انتقال بار از بندر بمبئی به مسکو، تقریبا یک ماه زمان می برد؛ این درحالی است که در انتقال کالا در مسیر مشابه از طریق دریای بالتیک، هزینه حمل و نقل ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت.

 

اگر تمامی زنجیره مسیرهای این راه گذر تکمیل شود، انتقال بار از بندر بمبئی به مسکو، تقریبا یک ماه زمان می برد؛ این درحالی است که در انتقال کالا در مسیر مشابه از طریق دریای بالتیک، هزینه حمل و نقل ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت.

 

موافقتنامه احداث این راه ‌گذر بین‌المللی شمال-جنوب در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن پترزبورگ میان کشورهای ایران، روسیه و هند به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور رسید.

 

در صورت احداث و تکمیل این راه گذر، مدت زمان و مسافت این مسیر تجاری میان آسیا و اروپا تا ۴۰ درصد کاهش میابد مدت زمان سفر تا ۲۰ روز و هزینه ها تا ۳۰ درصد کاهش میابد که در نتیجه گزینه ای برتر برای جایگزینی کانال سوئز در ترانزیت به شمار می رود.

 

* ظرفیت درآمد هنگفت ایران از عبور و انتقال کالا از خطوط ریلی و جاده‌ای

ایران به لحاظ راهبری، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک همواره در جهان مورد توجه بوده است. در سال های اخیر، موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان قرار گرفته است.

 

اگر برخی مسیرهای ناتمام ریلی و جاده ‌ای ایران تکمیل شود، کشور می‌تواند از عبور و انتقال کالا از خطوط ریلی و جاده‌ای خود درآمد سرشاری کسب کند.

 

در همین راستا، کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه نیز در حساب فیس بوک خود در ۲۷ مارس، پس از حادثه کانال سوئز، خواستار فعال کردن راه گذر بین المللی جایگزین برای کانال سوئز یعنی راه گذر حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب شد و آن را مسیری با «خطرات پایین» توصیف کرد.

 

ایران جایگزین بهتری برای کانال سوئز دارد

سفیر ایران در روسیه

 

سفیر ایران نوشت: «با توجه به مسدود شدن کانال سوئز در چند روز اخیر و خسارت روزانه ۹ میلیارد دلاری به اقتصاد دنیا، ضرورت تسریع در تکمیل زیرساخت ها و فعال سازی کریدور شمال - جنوب به عنوان جایگزین مسیر کانال سوئز ، بیش از گذشته دارای اهمیت شد.

 

اتفاق اخیر نمایانگر آن‌ست که با توجه به عبور سالانه بیش از یک میلیارد تن کالا از مسیر کانال سوئز باید مسیر جایگزین و کم ریسک تری را در نظر داشت و کریدور شمال- جنوب با برخورداری از کاهش مدت زمان سفر تا ۲۰ روز و صرفه جویی در هزینه ها تا ۳۰ درصد گزینه برتر می باشد.»

 

* اذعان روسیه به ضرورت راه گذر شمال-جنوب

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم معتقد است مسدود شدن کانال سوئز تهدیدی برای تجارت جهانی بود.

 

وی تاکید کرد این حادثه اهمیت مسیرهای جایگزین مانند مسیری که روسیه و هند را از طریق ایران به هم متصل می‌کند، نشان داد.

 

ایران جایگزین بهتری برای کانال سوئز دارد

راه گذر بین المللی شمال-جنوب

این مقام روس خاطر نشان کرد: این راه تجاری چند ملیتی که به صورت رسمی «راه گذر بین‌المللی حمل و نقل شمال ـ جنوب» شناخته می شود، از اصلی‌ترین پروژه‌های زیرساختی منطقه است.

 

وزیر امور خارجه روسیه اذعان کرد با توجه به اینکه مسدود شدن کانال سوئز، نیاز برای یک مسیر زمینی حمل و نقل قابل اطمینان را افزایش داده است، انجام چنین پروژه هایی در شرایط فعلی، کاملاً ضروری است.

 

* روس ها بیکار نماندند

البته روس ها هم در مدت بیکار نبودند و با استفاده از شرایطی که بر سر حادثه کانال سوئز پیش آمد، تلاش می کنند تا مسیر دریایی شمال خود را تبلیغ کنند.

 

مسکو تایمز در ۲۶ مارس نوشت، کرملین امید دارد تا مسدود شدن کانال سوئز در مصر را به یک منفعت طولانی مدت تبدیل کند.

 

شرکت دولتی روسی Rosatomflot در ۲۶ مارس، مدعی شد در شرایطی که آب شدن سریع یخ های قطب شمال، عبور کشتی ها را بسیار آسان می کند، روسیه از قدرتمندترین یخ شکن های هسته ای برای بهبود دسترسی به ترافیک دریایی در دریای شمال استفاده می کند.

 

البته برخی از کارشناسان معتقدند که پروژه دریای شمال روسیه در مقایسه با کانال سوئز دارای مشکلاتی است از جمله اینکه بیشتر سال پوشیده از برف است و کشتیرانی در برف خطرات خود را دارد و همچنین به کشتی هایی با ماهیت و قابلیت های ویژه نیاز دارد.

 

از این رو این پروژه به هیچ اندازه ایی رقیب قوی برای کانال سوئز به شمار نمی رود و اگر رقیبی برای این کانال باشد، رقیبی فصلی و ضعیف است.

 

اما رسانه های روسیه، مسیر دریایی قطب شمال را تنها گزینه این کشور برای جایگزینی کانال سوئز نمی دانند.

 

در این میان، اولگ دریپاسکا، تاجر و میلیاردر روسی به راشاتودی گفته است، روسیه گزینه های متعددی دارد که می تواند به راحتی جایگزین مناسبی برای کانال سوئز شود، از جمله راه آهن این کشور است.

 

وی توضیح داد چین میزان کالاهای حمل شده از طریق راه آهن روسیه و آسیا را در ۲ ماه نخست سال جاری ۲ برابر کرده است زیرا بالا رفتن قیمت ها و تحویل طولانی مدت از طریق دریا، پکن را مجبور به افزایش حمل و نقل ریلی کرده است.

 

دریپاسکا تاکید کرد: انسداد کانال سوئز باید جامعه بین المللی را ترغیب کند که به سرعت حمل و نقل ریلی از آسیا به اروپا را توسعه دهد.

 

* تاثیرات مسدودی کانال سوئز بر جهان

از نخستین تاثیراتی که مسدودی کانال سوئز داشت، دو برابر شدن نرخ کرایه کشتی بود و نرخ کرایه کشتی های کوچک افزایش بیشتری را ثبت کرد و از آنجایی که انتظار می رفت، کالاها با تاخیر به مقصد برسند، قیمت اکثر کالاهای اساسی به شدت افزایش یافت.

 

گزارش ها از آسیب ۵ تا ۱۰ میلیارد دلاری به تجارت جهانی، به ازای هر یک هفته تاخیر در رسیدن محموله‌ها خبر می داد.

 

به گفته مقامات کانال سوئز، هر روز مسدودی این کانال، ۱۳ تا ۱۴ میلیون دلار از درآمد آن کاسته و برایش هزینه داشته است.

 

برخی از کشتی ها نیز مسیر خود را تغییر دادند تا پشت ترافیک سوئز نمانند و مجبور شدند آفریقا را دور بزنند و ۹۶۵۰ کیلومتر به مسیر خود اضافه کنند.

 

این درحالی است که گفته می شود، ترافیکی که طی یک هفته در پشت این کانال ایجاد شد، تاثیراتی بر شرایط حمل و نقل دریایی جهان داشته که تا سال ۲۰۲۲ عادی نخواهد شد.

 

در همین راستا، استاد دانشگاه علوم اجتماعی سنگاپور توضیح داد: «کانال سوئز از سیستم کاروانی برای سازماندهی ترافیک دریایی به سمت شمال و جنوب استفاده می کند.»

 

این کارشناس تاکید کرد: «اگر بخواهیم واقع بینانه صحبت کنیم، می توانیم پیش بینی کنیم تأثیر این حادثه تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ و حتی تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد یابد.»

 

همین اثرات و وجود تنها یک مسیر برای حمل و نقل کالا در جهان، نشان از وجود یک پتانسیل دارد که ایران با دارا بودن شرایط بالقوه راهبردی می تواند از بهره کافی ببرد.

 

برخی کشتی‌های تجاری گرفتار شده در کانال سوئز به دنبال مسیرهای دیگری هستند./فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار