قالیباف: مناطق مرزی فرصت‌های مهم گسترش روابط ایران و ترکمنستان هستند-راهبرد معاصر

قالیباف: مناطق مرزی فرصت‌های مهم گسترش روابط ایران و ترکمنستان هستند

رئیس مجلس با بیان اینکه روابط میان ایران و ترکمنستان در سه سطح ملی، منطقه‌ای و مرزی قابل گسترش است، گفت: اجرای سریع تفاهمنامه‌های به امضا رسیده میان دو کشور باعث استفاده از ظرفیت‌ها برای توسعه روابط اقتصادی می‌شود.
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۲ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 15
کد خبر: ۱۳۸۶۰۷

 سردار بردی محمداُف رئیس جمهور ترکمنستان عصر امروز (چهارشنبه، 25 خردادماه) با محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

قالیباف در این دیدار با اشاره به اهمیت مراوده با کشورهای دوست و همسایه برای جمهوری اسلامی ایران، گفت: از سیاست‌های قطعی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم، برقراری ارتباط و تعمیق آن با کشورهای دوست و همسایه و گسترش روابط در سطوح مختلف و زمینه‌های گوناگون است لذا این سفر آغاز یک تحول جدی میان تهران و عشق آباد خواهد بود.

 

وی با تأکید بر ضرورت جبران عقب‌ماندگی‌ها به دلیل سردی روابط در سال‌های گذشته، ادامه داد: در این راستا ضروری است از ظرفیت‌های دو کشور استفاده شود و یادداشت‌های تفاهم به امضا رسیده را به سرعت اجرایی کنیم.

 

نماینده تهران در مجلس با اشاره به اهمیت گسترش روابط در سه سطح، عنوان کرد: ظرفیت‌های مرزی به‌عنوان مهم‌ترین فرصت گسترش روابط میان دو کشور است که استان‌های مرزی خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان ظرفیت‌های زیادی در این خصوص دارند و مردم شهرهای مناطق مرزی نیز با استان‌های مجاور در ترکمنستان به لحاظ فرهنگی و تمدن نزدیک هستند لذا نشست‌های مرزی و ملاقات‌های محلی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

رئیس مجلس با اشاره به اهمیت تقویت روابط در سطح ملی، اظهار داشت: فرصت‌های زیادی میان دو کشور به لحاظ حمل‌ونقل و انرژی وجود دارد که به خصوص در شرایطی که جنگ روسیه و اوکراین رخ داده باید بتوانیم از این فرصت برای گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی گام‌های بزرگ‌تری برداریم.

 

قالیباف فرصت بزرگ دیگر در حوزه همکاری‌های منطقه‌ای را ظرفیت سازمان‌های مشترک همکاری دانست و اضافه کرد: همکاری‌های منطقه‌ای در قالب سازمان‌هایی همچون کنفرانس اسلامی و کشورهای ساحلی دریای خزر می‌تواند موجب تسهیل روابط دوجانبه در موضوعات منطقه‌ای شود.

 

وی همچنین به اهمیت ایجاد امنیت در کشور همسایه ایران و ترکمنستان یعنی افغانستان اشاره و بیان کرد: حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان و موضوع مواد مخدر از مهم‌ترین مسائلی است که نیازمند همکاری‌های جدی میان کشورهای هم‌مرز و همسایه افغانستان است که در این زمینه نیازمند هماهنگی هستیم.

 

نماینده تهران در مجلس ایجاد یک دولت ملی متشکل از همه گروه‌ها و طیف‌های افغانستانی را راهکار برقراری ثبات و امنیت در این کشور دانست و افزود: در صورت ادامه ناامنی‌ها، ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری موجود میان همسایگان افغانستان و منطقه از بین خواهد رفت، از این رو تصور می‌کنم یادداشت‌های تفاهم امضاء شده در جریان این سفر بتواند در برقراری صلح و امنیت و توسعه روابط مؤثر باشد.

 

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان همچنین قاچاق مواد مخدر و افراطی‌گرایی را از آسیب‌های جدی افغانستان دانست که ممکن است به کشورهای همسایه نیز آسیب وارد کند و در این خصوص ادامه داد: دخالت و حضور صهیونیست‌ها کاملاً در منطقه احساس می‌شود که باید به آن توجه کرد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده