هند: با وجود تحریم‌ها پیشرفت مداومی در توسعه بندر چابهار داشتیم-راهبرد معاصر
عملیات شهادت طلبانه در قلب تل‌آویو + واکنش گروه‌های مقاومت  مصر: در مرحله نخست ۳۳ زندانی اسرائیلی در مقابل ۱۸۹۰ اسیر فلسطین آزاد می‌شوند دبیر کل سازمان ملل: آتش‌بس میان اسرائیل و لبنان همچنان پابرجاست، اما شکننده است سازمان امنیت سعودی: کشور در معرض توطئه قرار دارد وقوع انفجار‌های بزرگی «ایلات» را به لرزه درآورد پزشکیان: آماده تضمین امنیت در منطقه هستیم و نیازی به غرب نداریم السیسی با خلیفه حفتر دیدار کرد روس‌اتم: مذاکرات با ایران درباره احداث یک نیروگاه اتمی جدید به‌زودی آغاز می‌شود توافق اربیل و سلیمانیه برای تشکیل دولت اقلیم کردستان عراق جزئیات آزادی اسرای عضو گروه‌های مبارز فلسطینی در مرحله اول پزشکیان: مصمم به عملیاتی کردن طرح جامع راهبردی ایران و روسیه هستیم بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل در اعتراض به توافق تبادل اسرا استعفا کرد رأی دادگاه عالی آمریکا به ممنوعیت تیک‌تاک متن معاهده راهبردی ایران و روسیه منتشر شد/ جزئیات توافق تهران و مسکو نخست‌وزیر گرینلند: نمی‌خواهیم بخشی از ایالات متحده باشیم

هند: با وجود تحریم‌ها پیشرفت مداومی در توسعه بندر چابهار داشتیم

وزیر امور خارجه هند روز یکشنبه در مصاحبه‌ای بر اهمیت بندر چابهار ایران برای دهلی نو تاکید کرد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 07
کد خبر: ۱۸۲۹۸۲

به گزارش راهبرد معاصر «سوبراهمانیام جایشنکار» که در جریان نشستی صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی در این باره که چرا بندر چابهار تا این اندازه برای هند مهم بوده و استراتژی دهلی نو در این باره چیست، وزیر خارجه هند پاسخ داد: «ما به دنبال توسعه مسیری برای دستیابی به آسیای مرکزی و فراتر از آن بودیم و این دلیل آن است که چرا بندر (چابهار) در ایران برای ما بسیار مهم است».

جایشنگار در ادامه سخنانش گفت: «بندر دیگری در ایران هست که بندر عباس است اما دوست داشتیم که بندری باشد که نزدیک‌ترین مکان به هند باشد و در شرق ایران باشد و از این طریق هند به مناطق آسیای مرکزی دسترسی داشته باشد».

وی در ادامه این سخنرانی به چالش‌های پیش روی هند برای همکاری با ایران با وجود تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: «مشکلاتی در این زمینه داشتیم چون ایران تحت تحریم‌ها قرار داشت و بسیاری از شرکت‌ها برای همکاری در زمینه مالی با مشکلاتی مواجه می‌شدند اما ما پیشرفت ثابتی را در این زمینه داشتیم».

وزیر خارجه هند گفت: «هند از طریق بندر چابهار نه تنها به مناطق آسیای مرکزی دست خواهد یافت بلکه این احتمال وجود دارد که به روسیه نیز دسترسی پیدا کند و از طریق شمال ایران به روسیه برسیم و امروزه چگونگی ایجاد راه‌های مواصلاتی، برای دیپلماسی و روابط اقتصادی بسیار مهم است».

کریدور بین المللی حمل و نقل شمال-جنوب (INSTC) چشم انداز و ابتکار هند برای کاهش زمان حمل محموله های دریایی برای رسیدن به روسیه و اروپا و ورود به بازارهای آسیای مرکزی است.

بندر چابهار که با کمک هند توسعه یافته، مرکز ترانزیت تجاری منطقه، به ویژه آسیای میانه است. دهلی نو با همکاری دولت ایران در توسعه فاز نخست پایانه شهید بهشتی در بندر چابهار مشارکت دارد./فارس

ارسال نظر
آخرین اخبار