ایران شاهراه حیاتی کریدورهای مهم آسیا-اروپا-راهبرد معاصر
حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی به کجا رسید؟ پنجشنبه یا شنبه؛ کدامیک آخر هفته تعطیل می‌شود؟ وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم زمان تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس+ جزئیات وضعیت نامشخص بیرانوند برای بازی مقابل سپاهان فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود ضرورت قدم‌برداشتن در مسیر تولید برای تحقق شعار سال رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند ستاره پرسپولیس ادعایش در تلویزیون را ثابت کند معاون حقوقی رئیس جمهور: پیگیر اجرای رای دادگاه منافقین در خارج از کشور هستیم گزارش بورس در ساعات پایانی معاملات امروز ۸ اردیبهشت 1403 رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید اتفاق جالب بعد از حذف پرسپولیس در اراک رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید آیت الله رئیسی: جمهوری اسلامی ایران تحریم ناپذیر است آخرین قیمت طلا، سکه، دلار و ارز در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ستاره سپاهان بازی با پرسپولیس را از دست داد تعارف ستاره‌های پرسپولیس بعد از اتفاق تلخ الجزیره: تهران استراژی ائتلاف با آفریقا و غلبه بر تحریم‌ها را پیش می‌برد گندمکاران خوشه‌ طلا دادند اما چیزی نگرفتند وضعیت بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ علی‌آبادی: از کشورهایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد قبض برق ۲ میلیون تومانی در صورت استفاده از کولر گازی برگزاری حراج جدید شمش طلا + جزئیات حجت الاسلام کلانتری: اقدام جهادی فراجا در «طرح نور» باید با دقت و جدیّت تمام دنبال شود جزئیات جدید از انسداد مرزها برای افزایش امنیت کشور مقایسه حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگان کمک ناخواسته کاپیتان استقلال به پرسپولیس ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم اراک رونمایی از گزینه جذاب تراکتور؛ اسطوره فوتبال آلمان به تبریز می‌آید؟ کراچی مقصد بعدی رئیس جمهور در پاکستان دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد روسیه شد تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی خبر بد برای درویش؛ توافق بازیکنان پرسپولیس در مکانی غیرمنتظره! آیت الله رئیسی: هدفم از سفر به لاهور تقویت روابط فرهنگی دو کشور است آخرین قیمت طلا، دلار، سکه و ارز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ محکومیت جدید برای سپاهان و تراکتور توسط کمیته انضباطی مورد جالب ستاره پرسپولیسی/ اوسمار مخالف جدایی بود! سخنگوی دولت: از هر روشی برای تسهیل واردات خودرو استفاده می‌کنیم+ جزئیات رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد آمریکا یک میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل می‌دهد امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد امیر عبداللهیان: حمله ایران ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت گوترش: اسرائیل جهنم شعله‌ور در غزه به راه انداخته است تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد امیرعبداللهیان: ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد یک منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه ۷ قدردان ایران باشند آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه اسرائیلی المالکیه واکنش طالبان به به رزمایش روسیه و تاجیکستان رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری کیفیت هوای تهران چطور است؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات دستگیری عاملان جنایت هولناک در بوستان نهج البلاغه توضیحات سختگوی وزارت بهداشت درباره علت مرگ دکتر بخشی توضیحات سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد قیطریه منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟ اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است
یادداشت اختصاصی احسان موحدیان، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی؛

ایران شاهراه حیاتی کریدورهای مهم آسیا-اروپا

طبق توافق میان وزیر حمل‌ونقل روسیه و وزیر راه و شهرسازی ایران، قرار است مسیر حمل‌ونقل ریلی، آبی و جاده‌ای به طول 7 هزار و 200 کیلومتر با عبور از کشورهای جمهوری آذربایجان، ایران و هند جایگزین مسیر سابق که از اروپا و کانال سوئز عبور می‌کرد، شود.
احسان موحدیان؛ استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۰۳ تير ۱۴۰۲ - 2023 June 24
کد خبر: ۱۹۰۰۹۷

ایران شاهراه حیاتی کریدورهای مهم آسیا-اروپا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ روسیه قرار است سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری در مسیر کریدور شمال–جنوب انجام دهد و آن را تکمیل کند. کریدور شمال-جنوب سه بال دارد؛ بال نخست از مسیر بندر بمبئی در هند شروع می‌شود، به ایران می‌رسد و از آنجا به آستارا و سپس جمهوری آذربایجان و شمال اروپا ختم می‌شود.


مسیر میانی از بمبئی به ایران می‌آید، سپس به دریای خزر و بندر آکتائو در قزاقستان ختم می‌شود. بال شرقی نیز از بمبئی آغاز می‌شود، به ایران می‌آید و سپس وارد کشورهای آسیای مرکزی می‌شود و از مسیر ترکمنستان به روسیه می‌رسد.

 
20 سال است کریدور شمال-جنوب در محدوده ایران باید تکمیل شود؛ توافق نامه اولیه به سال ۱۳۷۹ بر می‌گردد و سال ۲۰۰۱ میلادی توافق نامه ای میان هند، ایران و روسیه منعقد شد. هند ایران را دروازه ورود خود به جمهوری های تازه استقلال یافته شوروی سابق می‌داند که آن زمان تنها یک دهه از استقلال آنها گذشته بود.

 با روی کار آمدن دولت سیزدهم و نیز برخی تحولات منطقه ای روند تکمیل کریدور سرعت گرفت


کشورهای آسیای میانه که محصور در خشکی هستند، دروازه واردات فلزات، نفت و گاز به شمار می‌روند. این کشورها می‌خواهند نفت، گاز و فلزات طبیعی خود را از مسیر ایران به هند، دریای عمان و اقیانوس آرام برسانند.


 بیش از 20 سال از امضای تفاهم‌نامه شکل گیری کریدور شمال-جنوب گذشته، کار تکمیل طرح در محدوده ایران متوقف مانده و این در حالی است که سال گذشته محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد تکمیل کریدور شمال-جنوب باعث می‌شود کشور ۲۰ میلیارد دلار درآمد در سال بابت ترانزیت انواع کالا داشته باشد و ۱ میلیون فرصت شغلی نیز ایجاد شود.


 با روی کار آمدن دولت سیزدهم و نیز برخی تحولات منطقه ای روند تکمیل کریدور سرعت گرفت. عمده‌ترین دلیل این موضوع آغاز جنگ اوکراین و دلیل دیگر رقابت شدیدی بود که ترکیه و جمهوری آذربایجان برای ایجاد کریدورهای موازی و رقیب از مسیرهای جایگزین شکل دادند. ترکیب این تحولات با جنگ اوکراین و تهدیداتی که ترکیه به نمایندگی از رژیم صهیونیستی و ناتو از مسیر کریدورها خلق می‌کند، باعث شد ایران تحرکات خود را افزایش دهد.

 
کریدور شمال–جنوب رقیب کانال سوئز به شمار می‌رود. کانال سوئز بیش از یک قرن است برای کوتاه کردن مسیر انتقال کالا از آسیا به اروپا و شمال آفریقا استفاده می‌شود. شکل گیری سه بال کریدور شمال-جنوب باعث کوتاهتر شدن زمان انتقال کالا از چین به اروپا و آسیا و هزینه حمل آن کمتر می‌شود. در تیرماه سال 1400 نخستین محموله کانتینری از فنلاند به هند از مسیر این کریدور منتقل شد.

 
 با وجود اینکه مسیرهای ریلی در ایران به طور کامل شکل نگرفته است و بنادر ظرفیت‌های مناسبی ندارند، عزم دولت سیزدهم برای تکمیل بنادر و مسیرهای ریلی جزم است. انتقال محموله‌ای که از فنلاند به هند جا به جا شد، از کانال سوئز 60 روز و از ایران 18 روز زمان برد، لذا لازم است وزارت راه و شهرسازی اهتمام بیشتری برای تکمیل آن داشته باشد، زیرا برای همه کشورها مهم است کالاهای خود را با هزینه کمتر و در زمان کوتاهتری به مقصد برسانند.


 نکته مهم اینکه با تمامی نواقص موجود، نقش ایران در منطقه در حال پر رنگ شدن است و می توان جای کانال سوئز را گرفت. یکسری کریدورهای رقیب برای ارتباط چین با اروپا وجود دارد که از آغاز جنگ اوکراین مسدود شده اند.


مشکل روس‌ها این است با آغاز و ادامه عملیات نظامی ویژه دیگر به منطقه کالینینگراد در مجاورت دریای بالتیک دسترسی ندارند و حریم هوایی قاره اروپا به روی هواپیماهای روسی بسته شده، تردد کشتی ها در دریای بالتیک علیه روسیه به شدت کاهش یافته، واردات و صادرات از مسیر بندر سن پترزبورگ روسیه به حداقل رسیده است و اروپایی ها به دنبال این هستند تنگه داردانل (تنگه ارتباطی دریای سیاه به مديترانه) را ببندند که در آن حالت عملاً ناوهای روسی در دریای سیاه محصور می‌شوند.


 روسیه متوجه خطر بزرگی که آن‌ها را تهدید می‌کند، شده است؛ لذا توجه آن‌ها برای ترانزیت کالا به دروازه هایی که از مسیر کشورهای آسیای مرکزی، دريای خزر و کشورهای تازه استقلال یافته عبور می‌کند، جلب شده است. همچنین ایران برای اتصال آن‌ها به آب‌های گرم خلیج فارس از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا تنها راه اتصال روسیه به اقیانوس هند از مسیر خلیج فارس است و به این وسیله به سایر نقاط دیگر دنیا وصل می‌شوند.

 روسیه متوجه خطر بزرگی که آن‌ها را تهدید می‌کند، شده است؛ لذا توجه آن‌ها برای ترانزیت کالا به دروازه هایی که از مسیر کشورهای آسیای مرکزی، دريای خزر و کشورهای تازه استقلال یافته عبور می‌کند، جلب شده است


 نخستین محموله روسیه ۲۸ خرداد ماه از مسیر بال شرقی کریدور (از مسیر کشور های آسیای میانه و ترکمنستان) وارد ایران شد، سپس به سمت بندر بمبئی رفت، 3 هزار و 800 کیلومتر طی کرد و ۲۱ تیر به مرزهای سرخس رسید، با قطار پلاژم عازم بندر عباس شد و از مسیر دریای خلیج فارس به هند رفت.

 


یکسری رقیب برای این کریدور وجود دارد، یعنی کشورهای دیگری هستند که می‌خواهند با ایران رقابت کنند و مسیرهای کریدوری شکل دهند. عمده رقیب کریدوری برای ایران، کریدور میانی یا ترنس خزر است که از مسیر چین وارد قزاقستان می‌شود، به بندر آکتائو می‌رود، سپس وارد بندر باکو می شود، از آنجا به گرجستان و سپس از مسیر دریای سیاه یا ترکیه به اروپا می‌رود.


البته طولانی بودن این مسیر و تغییر خطوط انتقالی مسیرهای زمینی به دریایی و رژیم‌های متفاوت گمرکی که کشورهای مختلف دارند، چالشی بزرگ به شمار می‌روند.

 
علاوه بر این، کریدور لاجورد مدنظر ترکیه و باکوست که از مسیر پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، باکو، گرجستان، ترکیه و هند می‌گذرد. آنها می‌خواهند ترکیه و باکو چهارراه کریدوری شرق به غرب باشند و تکمیل این نوع کریدورها یعنی کریدور «میانی و لاجورد» با هدف اتصال کشورهای ترک از چین به استانبول هدف گذاری شده است.


هدف دیگر این است که ایران از کریدورهای ارتباطی حذف شود و ترکیه و باکو نبض کار را در دست داشته باشند. این کریدور می‌تواند از ترکمنستان وارد ایران شود، به ترکیه و درنهایت اروپا برود، اما ترکیه شیطنت می‌کند و مسیر ریلی در مرز رازی ایران و ترکیه را به حاشیه می برد. ترکیه حتی مسیر ریلی خود را که محلی است، به ریل سراسری وصل نمی‌کند تا ایران به چهارراه کلیدی اتصال کشورهای آسیای مرکزی و چین به ترکیه و اروپا تبدیل نشود.

 
شیطنت دیگر ترکیه این است که می‌خواهد مسیر ریلی باکو - تفلیس - قارص که جمهوری باکو را به ترکیه و گرجستان وصل می‌کند، به حاشیه ببرد و مسیر ریلی موازی در مجاورت مرز ایران ایجاد کند که ریل از جمهوری باکو به جنوب ارمنستان بیاید، از آنجا به نخجوان برود و سپس به ترکیه و اروپا برسد. همچنین ترکیه در تلاش است مسیر ریلی موازی دیگری تعریف کند که از فاو در عراق به خاک ترکیه به موازات کریدور شمال جنوب ایران وصل می شود.


هدف از ایجاد این کریدور انتقال انواع کالا و نفت عنوان می شود. در اصل مسیر فاو تا خاک ترکیه لوله انتقال انرژی وجود دارد و این چالشی خطرناک برای ایران به شمار می‌رود، زیرا کشورمان تاکنون کریدور شمال-جنوب را تکمیل نکرده ‌است و اگر پروژه ترکیه تکمیل شود، قابلیت رقابت با مسیر کریدور شمال-جنوب ایران را پیدا می‌کند.


 خرداد ۱۴۰۱ شاهد بودیم همزمان با سفر رئیس جمهور قزاقستان به تهران کریدوری ریلی از ایران، قزاقستان و ترکمنستان به ترکیه راه اندازی شد. اگر این مسیر تثبیت شود، کریدور ایران بر ترکیه غلبه خواهد کرد و قزاقستان بسیار مشتاق است از مسیر ایران استفاده کند. می‌توان با هزینه کمتری خدمات ارائه داد، زیرا مسیر ایران ترکیبی نیست، کل آن از خشکی رد می‌شود و ریل آن در اختیار خودمان است؛ لذا اگر تلاش را چند برابر کنیم، برنده این رقابت خواهیم بود.

 
کریدور ریلی قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه اگر بتواند به ظرفیت ۵ میلیون تن بار خود برسد، ایران از مزیت‌های ژئوپلیتیکی خود کاملاً بهره مند می‌شود. همچنین اگر مسیر ریلی چابهار تا زاهدان کامل و به راه آهن سراسری وصل شود، مسیری برای انتقال کالا از آسیا و چین شکل می‌گیرد که از شبه قاره هند می‌گذرد، از میرجاوه وارد مرز جنوب شرقی ایران می‌شود و از مرز بازرگان، رازی، خسروی در مرز ترکیه و عراق به کشورهای اروپا و دریای مدیترانه می‌رود.


مسیر دیگری نیز وجود دارد که ترکیه شاید با آن موافق نباشد، زیرا می‌خواهد مسیر کریدوری کشورهای ترک را شکل بدهد و آن، مسیر کریدوری استانبول، تهران، اسلام آباد است که نخستین بار دی ۱۴۰۰ از اسلام آباد به استانبول محموله باری صادر شد و رقیب کانال سوئز است.

 خرداد ۱۴۰۱ شاهد بودیم همزمان با سفر رئیس جمهور قزاقستان به تهران کریدوری ریلی از ایران، قزاقستان و ترکمنستان به ترکیه راه اندازی شد. اگر این مسیر تثبیت شود، کریدور ایران بر ترکیه غلبه خواهد کرد


این کریدور زمان حمل کالا را از ۲۱ روز در کانال سوئز  به ۱۰ روز می‌رساند، لذا  بسیار مطلوب است؛ اما مشکل این است که پاکستان و ترکیه در محور باکو با هم متحد هستند و علاقه ندارند ایران در مسیر کریدوری جا بیفتد، اما اگر بنادر و راه هایمان را توسعه دهیم و از این مسیر کالا عبور کند، مجبور به پذیرش مسیر ایران هستند.

 


 مسیر کریدوری دیگر خلیج فارس_ دریای سیاه است که از سال 1395 توافقنامه‌ای با حضور ایران، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان امضا شد. این کریدور در منطقه قفقاز به صورت موازی از دو کشور آذربایجان و ارمنستان عبور، اتصال کوتاهی را از خلیج فارس به دریای سیاه ایجاد و کشور های حاشیه شرق و جنوب آسیا را به اروپا وصل می‌کند.


این کریدور از خلیج فارس، دریای سیاه و از بندر عباس به بندر پوتی گرجستان امتداد می‌یابد. موضوع این است که ما رقابت شدیدی با کشورهای همسایه ازجمله عراق، ترکیه، باکو و کشورهای آسیای میانه داریم و تا زمانی ظرفیت های این مسیر ها را توسعه ندهیم، نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده