احتمال حماقت مکرون در اعزام نیرو به اوکراین-راهبرد معاصر
یادداشت خالد البوهالی، تحلیلگر امور روسیه؛

احتمال حماقت مکرون در اعزام نیرو به اوکراین

رئیس جمهور فرانسه باید این واقعیت را درک کند، اعزام سربازان فرانسوی به کی یف برای مقابله با روسیه خطرناک است، تفریح ساده‌ای نیست و امکان دارد عواقب منفی در خیابان‌های فرانسه به دنبال داشته باشد.
خالد البوهالی؛ تحلیلگر امور روسیه
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 27
کد خبر: ۲۴۲۲۷۱

احتمال حماقت مکرون در اعزام نیرو به اوکراین

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود درباره عواقب اعزام سربازان فرانسوی به اوکراین هشدار داد و بدون بیان جزئیاتی تهدید کرد، واکنش روسیه تنها سیاسی نخواهد بود. این اظهارات با وجود موضع گیری اخیر سرگئی لاوروف، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه بیان شد که گفته بود، کشورش آماده جنگ علیه غرب است، اگر غرب به دنبال آن باشد.

قصد فرانسه برای اعزام سربازان فرانسوی به کی‌یف، گواه ناامیدی و سرخوردگی نظام غربی است


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیش تر در مناسبت های مختلف و با وجود مخالفت های چندین کشور غربی ازجمله آمریکا از قصد کشورش برای اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین برای جنگ علیه مسکو خبر داده بود. ترس از گسترش جنگ در سراسر اروپا ابهاماتی را در زمینه پیشینه این رویکرد خطرناک فرانسوی ها ایجاد می کند؛

 


نخست، اینکه فرانسه همچنان روش تحقیرآمیز خود را که از برخی کشورهای آفریقایی اخراج و روسیه جایگزین آنها شد، هضم نکرده است. سیاست روسیه باعث کاهش نفوذ پاریس در این کشورها پس از دهه ها تسلط امپریالیسم فرانسوی بر آنها، تصاحب منابع و فقیر کردن مردمشان منجر شد. همان گونه که فرانسه کشورهای آفریقایی را حیاط خلوت خود می دانست و هیچ کس را به نزدیکی آنجا راه نمی داد، اکنون می خواهد خسارت خود را در قطع دستانش از آفریقا با مواجهه با روسیه در اوکراین جبران یا شاید با مسکو معامله کند.


دوم، اینکه قصد فرانسه برای اعزام سربازان فرانسوی به کی‌یف، گواه ناامیدی و سرخوردگی نظام غربی است (که این شعار را مطرح کرده بودند شکست روسیه برای امنیت اروپا ضروری است) و به دلیل چنین احساسی نگران‌ اوضاع شده بودند. اکنون نیروهای اوکراینی به ویژه پس از پیشروی نظامی گسترده نیروهای مسلح روسیه در میدان در آستانه فروپاشی هستند و شاهد عقب نشینی های پی در پی ارتش اوکراین برای حفظ جان باقی مانده سربازانشان هستیم.


هدف فرانسه از انداختن ارتش خود به باتلاق اوکراین ممکن است وادار کردن ناتو به مداخله در جنگ، در راستای اجرای ماده پنج منشور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی باشد که تصریح می کند، هرگونه تجاوز به کشور عضو در ائتلاف مساوی با تجاوز به همه آنهاست و اعضا باید به کمک آن کشور بیایند. چنین وضعیتی ناتو را در حالت نابسامان قرار می دهد، به ویژه اینکه پیشنهاد آن به وسیله بسیاری از سران اروپایی، که در رأس آن آلمان قرار دارد، رد می شود.

 
آنها یقین دارند هرگونه اعزام سرباز به اوکراین به معنای وارد شدن به رویارویی نظامی مستقیم با کشور قدرتمند نظامی به وسعت روسیه است که سلاح هایی با ظرفیت مخرب و وحشتناک در اختیار دارند که می تواند امنیت قاره اروپا را به خطر بیندازد و مواجهه خطرناک با روس ها هزینه بالایی خواهد داشت.


در این راستا پوتین دستور برگزاری مانورهای نظامی به وزارت دفاع داده است و وزارت دفاع روسیه دو روز پیش از آغاز مرحله نخست مانور که شامل آموزش استفاده از سلاح های هسته ای تاکتیکی با تشکیلات موشکی است، در منطقه نظامی جنوبی (نزدیک اوکراین) و با مشارکت نیروهای هوایی و دریایی با هدف افزایش آمادگی نیروهای هسته‌ای غیراستراتژیک برای انجام مأموریت‌های رزمی خبر داد.

 

آنها یقین دارند هرگونه اعزام سرباز به اوکراین به معنای وارد شدن به رویارویی نظامی مستقیم با کشور قدرتمند نظامی به وسعت روسیه است که سلاح هایی با ظرفیت مخرب و وحشتناک در اختیار دارند


هدف مانور نظامی روسیه آماده سازی و استفاده از تسلیحات هسته ای غیراستراتژیک و حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت روسیه در راستای حفظ آمادگی ارتش به دنبال «اظهارات و تهدیدهای تحریک آمیز برخی مقام های غربی علیه روسیه» عنوان شده است.


مکرون شاید فراموش کرده باشد مسکو در تاریخ گورستانی برای ارتش دشمنانش بوده است که نخستین آنها ناپلئون بناپارت در سال 1812 میلادی و دومینشان آدولف هیتلر، رهبر نازی ها در جنگ جهانی دوم بودند و متحمل شکستی وحشتناک شدند.


رئیس جمهور فرانسه باید این واقعیت را درک کند، اعزام سربازان فرانسوی به کی یف خطرناک است، تفریح ساده ای نیست و امکان دارد عواقب منفی در خیابان های فرانسه به دنبال داشته باشد. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده