چند راهکار موثر برای درمان آفتاب سوختگی پوست در روز‌های آفتابی-راهبرد معاصر

چند راهکار موثر برای درمان آفتاب سوختگی پوست در روز‌های آفتابی

اشعه‌های ماوراءبنفش در روز‌های آفتابی می‌توانند به پوست ما آسیب جدی بزنند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 12
کد خبر: ۲۵۴۱۹۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ شاید دوست داشته باشید که پوستتان در تابستان کمی رنگ گرفته و درخشان به نظر برسد، اما به گفته متخصصان برنزه شدن باعث آسیب به پوست می‌شود.

تنها چند بار آفتاب‌سوختگی در کودکی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را به‌شدت افزایش دهد.

تحقیقات نشان می‌دهند که ۹ مورد از هر ۱۰ مورد ملانوما که مرگبارترین نوع سرطان پوست است، با مراقبت صحیح از پوست در برابر آفتاب قابل پیشگیری هستند.

در واقع، اشعه‌های ماوراءبنفش خورشید می‌توانند به روش‌های مختلفی به پوست ما آسیب برسانند.

قرار گرفتن در معرض این اشعه‌های مضر می‌تواند باعث تخریب سریع‌تر الیاف پوست، کلاژن و الاستین شود که نتیجه‌اش ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست است.

همچنین قرار گرفتن در معرض اشعه‌های ماوراءبنفش می‌تواند باعث افزایش تولید ملانین شود که ایجاد لکه و تغییر رنگ پوست را به دنبال خواهد داشت.

این اشعه‌ها می‌توانند پوست را خشک کرده و حتی به دی‌ان‌ای آسیب برساند که ممکن است منجر به ایجاد سلول‌های پیش‌سرطانی شود.

اما خبر خوب این است که راه‌هایی برای مراقبت از پوستی که در معرض آفتاب آسیب دیده وجود دارد. آماده باشید که این نکات را یادداشت کنید!

آلوئه ورا
حتی اگر همیشه از کرم ضد آفتاب با spf ۳۰ به بالا استفاده می‌کنید، ممکن است که پوستتان باز هم بعد از یک روز آفتابی تحریک شود. شما می‌تواند استفاده از ژل آلوئه‌ورا که قیمت زیادی هم ندارد، پوستتان را تسکین دهید.

آلوئه‌ورا خاصیت خنک‌کنندگی فوق‌العاده‌ای دارد که به کاهش قرمزی و التهاب پوست کمک می‌کند.

کرم ضد آفتاب
به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست و آسیب‌های پوستی، باید کرم ضد آفتاب را به دقت استفاده کرده و در طول روز آن را تمدید کنید.

البته، نوع کرم ضد آفتابی که استفاده می‌کنید، بسیار مهم است.

مهم‌ترین گام برای جلوگیری از آسیب بیشتر به پوست، استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف گسترده است که از پوستتان را هم از اشعه‌های UVA و هم UVB محافظت کند و SPF ۳۰ یا بالاتر داشته باشد.

همچنین اگر کرم ضد آفتاب شما بخشی از مرطوب‌کننده‌تان است، از مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که حاوی مواد مغذی دیگری مانند اسید هیالورونیک، سرامیدها، نیاسینامید و گلیسیرین باشد.

این مواد به مرطوب کردن و بازسازی سد طبیعی پوست کمک می‌کنند که ممکن است به‌واسطه آفتاب آسیب دیده باشد.

تغذیه پوست
چه در محصولات مراقبت از پوست و چه در غذای شما، آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارند.

اکنون محصولات مراقبت از پوست مقرون‌به‌صرفه‌ای وجود دارند که شامل آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین E، رسوراترول یا عصاره چای سبز هستند که می‌توانند به مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کاهش آسیب اکسیداتیو ناشی از اشعه آفتاب کمک کنند.

آنتی‌اکسیدان‌ها در بسیاری از غذا‌ها هم وجود دارند.

مثلاً شکلات تلخ (ترجیحاً با ۷۰ درصد کاکائو یا بیشتر)، سبزیجات سبز مثل بروکلی و اسفناج و غذا‌های بنفش‌رنگ سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند.

سلامت دستگاه گوارش
همان‌طور که می‌دانید، شما آن چیزی هستید که می‌خورید. پروبیوتیک‌ها نه‌تن‌ها برای سلامت دستگاه گوارش مفید هستند، بلکه می‌توانند به پوست شما هم کمک کنند.

پوست ما نیز مانند روده‌ها، دارای میکروبیوم خاص خود است؛ یعنی مجموعه‌ای از میکروارگانیسم‌هایی که برای حفظ سلامت پوست لازم هستند.

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های زنده‌ای هستند که می‌توانند به کاهش آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه‌های ماوراءبنفش کمک کنند.

از سوی دیگر، پری‌بیوتیک‌ها نوعی فیبر هستند که به تغذیه باکتری‌های مفید کمک کرده و باعث رشد آن‌ها شوند. / روزیاتو

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار