این افراد زودتر به پارکینسون مبتلا می‌شوند-راهبرد معاصر
زمین‌لرزه ۶.۳ ریشتری روسیه را به لرزه درآورد پزشکیان در گفتگو با المنار: با قدرت در مقابل ظلم و جنایت می‌ایستیم آمریکا چند هزار نیروی جدید به غرب آسیا اعزام می‌کند بایدن: باید فورا به آتش بس دست یابیم! ورود نیرو‌های کماندوی رژیم صهیونیستی به لبنان | احتمال آغاز حمله زمینی طی ساعات آینده لیگ نخبگان آسیا | شکست استقلال مقابل السد در نیمه نخست لیگ نخبگان آسیا | برتری پرسپولیس مقابل پاختاکور در نیمه نخست پزشکیان در دیدار نخست وزیر روسیه: توافق برای تبدیل ایران به هاب‌ترانزیتی و گازی نمونه‌ای از همکاری تهران و مسکو است لیگ نخبگان آسیا | توقف پرسپولیس برابر پاختاکور زیر باران شهر قدس لیگ نخبگان آسیا | السد ۲ - ۰ استقلال - نمایشی بد با شکست شمار جان‌باختگان مسمومیت الکلی در مازندران به ۷ نفر رسید ترکیب استقلال و السد برای دیدار در لیگ نخبگان واشنگتن‌پست: حمله زمینی محدود اسرائیل به لبنان قریب‌الوقوع است وزیر کار: حقوق مشاغل سخت باید افزایش یابد دادستان تهران: ۵ خودرو گرانقیمت کوروش کمپانی به مزایده گذاشته شد

این افراد زودتر به پارکینسون مبتلا می‌شوند

پارکینسون سریع‌ترین بیماری عصبی در جهان است که دو درصد از جمعیت بالای ۷۰ سال را تحت تاثیر قرار داده و این رقم در دو دهه آینده سه برابر خواهد شد و ۲۰ درصد از این افراد قبل از ۵۰ سالگی علائم آن را تجربه می‌کنند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 30
کد خبر: ۲۵۸۸۲۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ تیمی از محققان آمریکایی یافته‌هایی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد یکی از نظریه‌های احتمالی افزایش ابتلا به پارکینسون، آلودگی هوا می‌تواند باشد. در این تحقیق ۳۴۶ بیمار پارکینسون در مینه سوتا شناسایی شد که بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۵ به این بیماری مبتلا شده بودند. این بیماران به دو زیر گروه تقسیم شدند. کسانی که زوال شناختی سریع‌تر و حرکت آهسته‌تری دارند و کسانی که لرزش دارند.

محققان میانگین سالانه PM ۲.۵ در جو - ذرات آلاینده کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر - از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۹ و میزان دی اکسید نیتروژن را بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ محاسبه کردند.

سپس سطوح آلودگی آدرس خانه شرکت کنندگان در این مطالعه را در محدوده یک کیلومتری مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

گفتنی است PM ۲.۵ ذرات دوده در هوا هستند که برای چشم انسان نامرئی هستند و می‌توانند وارد خون شده و به اعماق ریه نفوذ کنند. آنها می‌توانند توسط وسایل نقلیه، سوزاندن چوب و دود کردن منتشر شوند.

اگرچه کوچک هستند، اما تصور می‌شود که این ذرات از سد خونی مغز انسان عبور کرده و منجر به التهاب، استرس اکسیداتیو و میکروگلیا{ سلولی که می‌تواند باعث التهاب شود} فعال شوند که می‌تواند عامل ایجاد پارکینسون شود.

محققان دریافتند که سطح بالای آلودگی با افزایش ابتلا به پارکینسون ارتباط دارد.

محققان همچنین دریافتند ۳۶ درصد افزایش خطر ابتلا به سفت و سخت آکنتیک (نوعی پارکینسون که می‌تواند باعث زوال شناختی سریع‌تر و حرکت کندتر شود) وجود دارد و باعث زوال سریع‌تر شناختی در حافظه می‌شود.

علاوه بر این، طبق بنیاد پارکینسون، سطوح بالاتر PM ۲.۵ و NO ۲ با افزایش خطر ابتلا به دیسکینزی مرتبط بود - یک عارضه جانبی پارکینسون که باعث حرکات غیرارادی یا کنترل نشده عضلات می‌شود.

نویسندگان مطالعه هشدار می‌دهند که یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که کاهش آلودگی هوا ممکن است به کاهش خطر بیماری پارکینسون کمک کند. / خبرآنلاین

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار