به گزارش راهبرد معاصر آخرین اخبار رتبه بندی معلمان از مجلس شورای اسلامی حکایت از ان دارد که لایحه رتبه بندی معلمان همچنان در مجلس در حال بررسی است اما با این حال لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس گفته است : با وجود گمانهزنیها و نگرانی هایی که درباره زمان اجرایی شدن لایحه نظام رتبهبندی معلمان وجود دارد، این لایحه در سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد و مجلس یازدهم برای اجرای آن خود را متعهد به معلمان میداند. با این حال ایرادات برخی از نمایندگان به این لایحه دولت همچنان پابرجاست. امروز محمد جواد عسکری نماینده داراب درباره لایحه رتبه بندی معلمان گفته نظام رتبه بندی معلمان که از ارکان اجرایی سند تحویل و تحول آموزش و پرورش محسوب می شود که در سال 92 از مجلس باز پس گرفته شد و پس از هشت سال تحت فشار افکار عمومی مجلس و اصرار فرهنگیان در اسفند 99 به مجلس ارسال شد. با این حال به نظر می رسد این لایحه هیچ رابطه و سنخیتی با سند تحول نداشته و در حقیقت یک نوع رفع تکلیف است. به همین دلیل او از کمیسیون آموزش و تحقیقات خواست تا مفاد این لایحه را با دقت مورد بررسی قرار دهد.
طرح رتبه بندی معلمان قرار بود فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود اما پروسه تدوین و تصویب آن در دولت و مجلس باعث شده است تا معلمان همچنان منتظر اجرای این طرح باشند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در حال حاضر لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس به سر می برد و گویا نمایندگان ایرادات اساسی را در مورد آن مطرح کردهاند. در جدیدترین مورد یکی از نمایندگان مجلس گفته است : طرح رتبه بندی معلمان باید در ابتدای شروع دولت دهم آغاز میشد، اما هم اکنون یک لایحه حداقلی که پر از ایراد بوده، تقدیم مجلس شده است. در واقع دولت بدون توجه به زیرساختها و صرفا برای اینکه کار را از سر خود باز کند، این لایحه را ارائه کرده است. رتبه بندی معلمان با هدف افزایش دریافتی معلمان تدوین شده و چندین مرحله از ان در سال های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ اجرایی شده اما با این حال نتوانسته است رضایت معلمان در دریافت حقوق را جلب کند. به طوری که معلمان همچنان از فاصله پرداختی خود با سایر کارمندان دولتی گلایه دارند. از انجا برنامه ششم توسعه دولت را به ارائه لایحه رتبدی بندی معلمان در جهت افزایش حقوق انها مکلف کرده است اما تعلل دولت در تدوین و ارسال آن به مجلس و حالا تعلل نمایندگان مجلس در بررسی آن سبب نگرانی فرهنگیان شده است. این لایحه ۲۵ اسنفد ۹۹ به مجلس ارسال شد اما با این حال با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است.
لطفالله سیاهکلی در نشست گرامیداشت سومین سالروز سفر مقام معظم رهبری به دانشگاه فرهنگیان که عصر امروز به صورت وبیناری و مجازی برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه یکسری تعللها و تاخیرها باعث شد که لایحه نظام رتبهبندی معلمان به صحن علنی نیاید که در این حوزه پیگیریها را ادامه میدهیم و امیدواریم تا قبل از پایان دولت دوازدهم این لایحه اجرایی شود.
وی اضافه کرد: با وجود گمانهزنیهایی که درباره زمان اجرایی شدن لایحه نظام رتبهبندی معلمان وجود دارد، این لایحه در سال 1400 اجرایی خواهد شد و مجلس یازدهم درباره به اجرا درآمدن این لایحه خود را متعهد به معلمان و مدرسان این مرز و بوم میداند.
سیاهکلی با اشاره به اهمیت اجرای نظام رتبهبندی در افزایش کیفیت آموزشی و حاکمیت شایستهسالاری در ساختار آموزش و پرورش ادامه داد: اجرای نظام رتبهبندی سطح توجه به معلمان را به سطح استادان دانشگاه میرساند و هر معلم میتواند بر اساس سطح تحصیلات و کار پژوهشی و ابداعی خود از مزایای شغلی از جمله حقوق و دستمزد بهرهمند شود.
وی یادآور شد: همچنین اجرای این لایحه سبب افزایش رقابت مثبت برای خودارتقایی میان معلمان و فرهنگیان میشود و بدونشک در آینده نزدیک شاهد افزایش سطح تحصیلی و علمی معلمان ایرانی خواهیم بود که رشد علمی و مهارتی آنان به معنای ارتقای سطح علمی و مهارتی دانشآموزان و محصلان این سرزمین خواهد بود؛ به شرطی که این لایحه درست اجرا شود و بند و تبصرههای آن مسکوت باقی نماند.
نماینده مردم سقز وبانه در مجلس شورای اسلامی گفت: رتبه بندی فرهنگیان و اعمال مدرک فرهنگیان بدون محدودیت به صورت جدی توسط مجلس دنبال می شود. بهزاد رحیمی گفت: خواستههایی که در چهار دهه اخیر از آن غافل بودیم محقق خواهد شد و اجرای رتبه بندی معلمان در راستای ارتقا شأن و جایگاه آنان اجرایی میشود.
رحیمی خاطرنشان کرد: افزایش حقوق معلمان وظیفه و تکلیف است که باید انجام شود.
وی ادامه داد: با تلاش و رغبتی که در این دوره مجلس وجود دارد اعمال مدرک معلمان نیز با توجه به اینکه دیدگاهی که در مجلس یازدهم حاکم است از آن به عنوان اعمال مدرک دوم یاد میشد، در بودجه سال جدید انجام میشود.
نماینده مردم سقز وبانه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دغدغه هایی همچون تعیین تکلیف معلمان حق التدریس، خرید خدمات و نیروهای نهضت، رتبه بندی فرهنگیان و اعمال مدرک فرهنگیان بدون محدودیت، توسط نمایندگان مجلس به صورت جدی در حال پیگیری می باشد و تا رسیدن به نتیجه مطلوب از تلاش دست نخواهیم کشید.
معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان مشمول رتبه بندی در 5 سطح دسته بندی می شوند. قاسم احمد لاشکی گفت: نظام رتبه بندی معلمان به دنبال ارتقای شأن و جایگاه معلمی است، ۲۰ سال قبل جایگاه معلم در جامعه فراتر و توجه به آموزش و پرورش بیشتر بود. امروز این بحث را داریم که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان این شأنیت و توجه باز گردد. در دانشگاهها اعضای هیئت علمی دارای رتبه بندی هستند اما تا کنون برای معلمان ارتقای رتبه وجود نداشته است.
وی ادامه داد: در لایحه رتبه بندی پنج طبقه را برای معلمان تعریف کردهایم از معلم پایه، معلم مربی، معلم حرفهای، معلم سرآمد و معلم راهبر، قطعا این امر معلم را پویا خواهد کرد و به او انگیزه میدهد و البته که طبیعی است حقوق معلم هم با توجه به رتبههایی که اخذ میکند افزایش پیدا خواهد کرد.