نقش سیف الاسلام قذافی در روابط با اسرائیل-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

نقش سیف الاسلام قذافی در روابط با اسرائیل

یک رسانه اسرائیلی از نقش سیف الاسلام قذافی یکی از بازمانده‌های خانواده دیکتاتور سابق لیبی، در روابط طرابلس با تل‌آویو پرده برداشت.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 16
کد خبر: ۱۰۹۹۵۳

به گزارش راهبرد معاصر، هاآرتص در گزارشی فاش کرد سیف الاسلام قذافی مسئولیت روابط با اسرائیل را در دوره حکومت پدرش به عهده داشت.

به نوشته این روزنامه عبری زبان، در حالی که پدر سیف الاسلام خود را یکی از تندرو‌ترین حامیان مسئله فلسطین نشان می‌داد، سیف الاسلام با اسرائیلی‌ها مشغول ملاقات و گفتگو بود.

به زعم هاآرتص با وجود آن که خبری از روابط رسمی بین دو طرف وجود نداشت، اما اسرائیل و دولت قذافی تماس‌های مستمری در رابطه با مسایل دیپلماتیک و بشر دوستانه داشتند.

در ادامه گزارش آمده است: سیف الاسلام این تماس‌ها را از طریق یک تاجر یهودی لیبی تبار انجام می‌داد.

از سوی دیگر اسرائیل هم برای لیبی به دلیل موقعیت سوق الجیشی در دریای مدیترانه و نزدیکی این کشور به مصر اهمیت زیادی قایل بود.

در کنار آن اقلیت یهودی قابل توجهی از لیبی تبار‌ها در اسرائیل به سر می‌بردند و می‌توانستند تاثیرات خود را بر یهودیان لیبی تباری که به ایتالیا مهاجرت کردند، داشته باشند.

معمر قذافی رهبر لیبی پیش از سرنگونی هم قول داده بود در صورتی که اسرائیل برای بهبود روابطش با آمریکا و غرب وارد عمل شود، اقدام به برقراری روابط با آن خواهد کرد.

گفتنی است امام موسی صدر بعد از سفر به لیبی ناپدید و دکتر فتحی شقاقی نیز در راه بازگشت از لیبی توسط موساد ترور شد./تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار