توضیح سرپرست فرودگاه امام درباره خجالت کشیدن رستم قاسمی-راهبرد معاصر

توضیح سرپرست فرودگاه امام درباره خجالت کشیدن رستم قاسمی

سرپرست شهر فرودگاهی امام (ره) با اشاره به معضل انتصاب مدیران ناآگاه در دولت قبل در خصوص اظهارات هفته گذشته رستم قاسمی توضیحاتی ارائه کرد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 21
کد خبر: ۱۶۰۱۷۷

به گزارش راهبرد معاصر، سعید چلندری در نشست خبری در پاسخ به پرسش تسنیم که رئیس کمیسیون عمران مجلس هفته گذشته اعلام کرد فقط فرودگاه مهرآباد در کشور سودده است،‌ اظهار کرد: وقتی بودجه شهر فرودگاهی 2000 میلیارد تومان است؛ قطعاً نباید زیانده باشیم. مطلب که رئیس کمیسیون عمران مجلس گفته را نه می‌توانم رد کنم و نه تایید.

 

وی در عین حال با بیان "آقای رضایی با دید کلان نگاه می‌کند که قطعا درست است" افزود: با 2000 میلیارد تومان درآمد سالانه نمی‌توان فرودگاه امام را سودده دانست. ولی تمام پروژه‌های عمرانی شهر فرودگاهی را از محل درآمدها انجام می‌دهیم. بر اساس آمار گذشته 5، 6 فرودگاه کشور سودده و در نقطه سربه‌سر قرار داشته‌‌اند.

 

وی با تاکید بر این‌که در رابطه با شهر فرودگاهی امام زیانده نیستیم، گفت: بر اساس ارزیابی مجمع عمومی وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان شرکت سودده مطرح شده‌ایم و ارزیابی مطلوب گرفته‌ایم.

 

وی درباره درآمدها طی 6 ماه اخیر، اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار بالای 65 درصد بودجه 2000 میلیارد تومانی درآمد داشته‌ایم و نمی‌گذاریم پول در حساب بماند و با درآمدها صورت وضعیت پیمانکاران و هزینه‌های جاری را پرداخت می‌کنیم.

 

فسخ قرارداد ناچیز اجاره CIP فرودگاه امام

وی یادآور شد: برخی فرودگاه را از یک منظر می‌بیند؛ این‌که فرودگاه یک باند و یک ترمینال دارد، اما شهر فرودگاهی امام بنگاه بسیار بزرگ است. در اینجا ترمینال cip را داریم که بخش خصوصی در قبال اجاره آن ماهانه حدود 500 میلیون تومان حق‌الارض می‌داد. قرارداد 21 ساله بود که پس از 8 سال این قرارداد فسخ شد. پس از‌ آن فراخوان داده شد که یک شرکت با مبلغ 8800 میلیارد تومان برای 4 ماه برنده شد. این قرارداد در شرف نهایی شدن بود که جلوی آن را گرفتم و آنرا ابطال کردم.

 

وی تصریح کرد: بر اساس مجوز اخذ شده از سوی وزیر راه و شهرسازی، برای اجاره cip مجدد فراخوان دادیم. در فراخوان جدید با آنالیز جدید از 8 میلیارد تومان به 43 میلیارد و 680 میلیون تومان افزایش یافت که سالانه به حدود 600 میلیارد تومان می‌رسد. حدود سه ماه از این قرارداد می‌گذرد و پیمانکار عین اجاره 3 ماهه را پرداخت کرده است. این پیمانکار ضمانت 52 میلیارد تومانی را هم به ما داده است.

 

سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: به زودی پاکات مربوط به فراخوان پارکینگ فرودگاه بازگشایی می‌شود که در این مورد هم حداقل سه برابر قیمت افزایش می‌یابد و پول این قراردادها را صرف توسعه شهر فرودگاهی می‌کنیم.

 

معضل انتصاب مدیران ناآگاه در دولت قبل

چلندری با اشاره به این‌که اضای قراردادهای ناچیز اجاره به دلیل ناآگاهی مدیران قبلی بوده است، گفت: نگران تهدیدها نیستیم.

 

وی با بیان این‌که زمان مدیریت در فرودگاه امام بسیار کوتاه بوده و افرادی آمده‌اند که هیچ سابقه‌ای در صنعت هوانوردی نداشته‌اند، تصریح کرد: این انتصابات در دولت یازدهم و دوازدهم دیده شد. این مدیر تا بیاید بفهمد چه چیزی در صنعت هوانوردی می‌گذرد دو سال زمان می‌برد و بعد از آن جابجا شده است.

 

سرپرست شهر فرودگاهی امام با یادآوری این‌که از سال 84 تا کنون هیچ کار توسعه‌ای در ترمینال یک انجام نشده است، اضافه کرد: در سال 84 فرودگاه امام برای روزانه 30 پرواز فرودگاه خوبی بود نه برای 200 پرواز. در سال 94 تجربه 8 میلیون مسافر را داشتیم در حالی که ظرفیت 6 میلیون نفر است. امسال هم به ظرفیت 8 میلیون مسافر رسیده‌ایم که ترمینال شماره یک جوابگو این حجم مسافر نیست.

 

نیازی به بودجه دولتی نداریم

چلندری با طرح این پرسش که در کجای دنیا پاسپورت را دستی می‌خوانند، گفت: برای تامین اعتبار 30 میلیارد تومانی جهت استقرار دستگاه پاسپورت خوان اعلام آمادگی کرده‌ایم و باید فراجا این کار را انجام دهد که تاکنون پیگیری‌ها در این زمینه نتیجه‌ای نداشته است. به دلیل حضور مدیران متخصص نتوانسته‌اند بازنگری‌ها را انجام دهند. وزیر گفته که در فرودگاه امام خجالت می‌کشیم. در فرودگاه امام مشکل کم‌آبی داشته‌ایم و مشکلات اشاره شده از سوی وزیر باعث بازنگری و اصلاح شده است.

 

وی با بیان این‌که نیازی به بودجه‌ دولتی در فرودگاه‌های بزرگ نداریم در عین حال گفت: البته بودجه دولتی می‌تواند روند کار را تسریع کند. تمام دستگاه‌های نظارتی و اجرایی به ما کمک کنند تا بتوانیم از پتانسیل سرمایه‌های بخش خصوصی به‌خصوص سرمایه‌گذاران داخلی استفاده کنیم.

 

سرپرست شهر فرودگاهی امام (ره) همچنین با اعلام این‌که ایران ایر و ماهان حدود 2000 میلیارد تومان طلب داریم، اظهار کرد: با این دو ایرلاین وارد مذاکره شده‌ایم و به نتیجه خوبی می‌رسیم.

 

مسئول مستقیم هایاکارت وزارت گردشگری است

چلندری با یادآوری این‌که مسئولیت مستقیم حل مشکل هایاکارت تماشاگران ایرانی جام جهانی با وزارت گردشگری است، تاکید کرد: در بحث هایاکارت نه سازمان هواپیمایی و نه شرکت‌های هواپیمایی هیچ نقشی ندارند. کسانیکه تیک هایا کارت آنها نخورده باشد و اصطلاحا این اکتیو نباشد امکان سفر به قطر را ندارند.

 

وی بیان کرد: وزارت گردشگری وظیفه اصلی این کار را داشته است، در هفته حدود 5 تا 6 پرواز توسط قطری انجام می‌شود و ایران‌ایر هم درخواست 58 پرواز را داشته و دیروز 5 پرواز را انجام داده است. درباره هایاکارت نیز دیروز حدود 50 نفر امکان سفر به قطر را نداشتند.

 

وی با اشاره به این‌که مطالعات باند شمالی به طول 4000 متر آغاز شده که حدود 1000 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: وزیر راه و شهرسازی در افتتاح باند مهرآباد از وضعیت فرودگاه امام انتقاد کرد. واقعیت آن است که فاصله ما با فرودگاه‌های سایر کشور خیلی زیاد است؛ مسافری از کشورهای منطقه وارد فرودگاه امام می‌شود و واقعا ما حرفی برای گفتن نداریم.

 

سرپرست شهر فرودگاهی امام با اشاره به این‌که طی 7 ماه اخیر بیشترین مسافر به استانبول بوده است، اظهار کرد: در مدت یاد شده یک میلیون و 336 هزار نفر به استانبول سفر کرده‌اند، مقصد دوم نجف و مقصد سوم دبی بوده است./ 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده