ریشه‌‏ها و چشم‌‏انداز اعتراض‌های ضددولتی در سودان-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

ریشه‌‏ها و چشم‌‏انداز اعتراض‌های ضددولتی در سودان

در این نوشتار، ضمن اشاره به مهم‏ترین تحولات سودان به دلایل و چشم‏‌انداز تظاهرات اخیر در این کشور پرداخته می‏‌شود.
دکتر سید رضی عمادی؛ کارشناس مسائل جهان عرب
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۰۸ دی ۱۳۹۷ - 2018 December 29
کد خبر: ۱۷۶۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ سودان از روز 19 دسامبر 2018 شاهد برگزاری تظاهرات مردمی ضد دولت «عُمر البشیر» بوده است. معترضان سودانی، برای نخستین بار طی سه دهه اخیر به سمت دفتر ریاست جمهوری این کشور راهپیمایی کرده‏ و خواستار برکناری «عُمر البشیر» از قدرت شده‌‏اند. در این نوشتار، ضمن اشاره به مهم‏ترین تحولات سودان طی سه دهه گذشته، دلایل و چشم‌‏انداز تظاهرات اخیر در این کشور بررسی می‏‌شود.


سودان یکی از معدود کشورهای بزرگ عربی است که حدود 38 میلیون نفر جمعیت و یک میلیون و 886 هزار 68 کیلومتر مربع مساحت دارد که به لحاظ مساحت شانزدهمین کشور بزرگ جهان است. سودان مانند اغلب کشورهای عربی از دموکراسی بی‏‌بهره است و «عُمر البشیر» از سال 1989 تاکنون به مدت سه دهه قدرت را در این کشور در اختیار دارد.


مهم‏ترین تحولات سودان طی سه دهه قدرت «عُمر البشیر»

«عُمر البشیر» در ژوئن 1989 با کودتای نظامی علیه «صادق المهدی»، نخست وزیر وقت در سودان به قدرت رسید. البشیر تعهد داده بود به جنگ داخلی، کمبود مواد غذایی و چالش‌‏های اقتصادی در سودان پایان دهد، اما در دوران ریاست جمهوری وی، سودان شاهد تشدید مشکلات اقتصادی، جنگ داخلی منتهی به تجزیه و افزایش ناامنی از جمله ناامنی غذایی بود. ماجراجویی‏‌های خارجی متعدد، حمایت از صدام در جنگ علیه کویت و همچنین اتهام حمایت از تروریسم نیز سبب شد سودان با انزوای بین‏‌المللی مواجه شود که نتیجه این انزوا نیز افزایش مشکلات اقتصادی این کشور بود.


در سال 1999 تولید نفت در سودان جنوبی آغاز شد و به کاهش مشکل‏‌های اقتصادی این کشور کمک کرد. با این حال، جنگ داخلی و معضل شورشیان جنوب به رهبری «جان گارانگ» ادامه یافت و در نهایت به تصویب قانون اساسی جدید و مشارکت شورشیان جنوب در دولت منتهی شد، اما با کشته شدن «گارانگ» در یک سانحه هوایی، سودان بار دیگر وارد یک جنگ داخلی شد که این جنگ در نهایت به تجزیه این کشور و تشکیل دو کشور سودان و سودان جنوبی انجامید. با تجزیه سودان مشکل‏‌های اقتصادی این کشور روند صعودی پیدا کرد؛ زیرا بخش اعظمی از منابع نفتی سودان در کشور جدید التأسیس سودان جنوبی قرار گرفت و سودان بیش از یک سوم درآمدهای نفتی خود را از دست داد.


بحران دارفور که در سال 2003 آغاز شد یکی دیگر از مهم‏ترین تحولات سودان در زمان «عُمر البشیر» است. طبق اعلام سازمان ملل متحد، این بحران به کشته شدن بیش از 300 هزار نفر و آوارگی 2 میلیون و 700 هزار نفر منجر شد. سازمان ملل متحد این درگیری را «نسل‏‌کشی» نامید و دیوان بین‏‌المللی کیفری نیز در سال ۲۰۰۹ «عُمر البشیر»، رئیس جمهوری سودان را به اتهام ارتکاب جرایم جنگی تحت پیگرد قضایی قرار داد و در حالی که وی در قدرت بود، حکم بازداشت البشیر را صادر کرد. دیوان بین‏‌المللی کیفری، یک سال بعد نیز برای دومین بار حکم بازداشت عمر البشیر را به اتهام نسل‌‏کشی صادر کرد. بحران دارفور در سال‌‏های 2013 و 2014 نیز ادامه یافت.


علل شکل‏‌گیری اعتراض‌‏های اخیر در سودان

در حالی که در سال 2011 جهان عرب شاهد قیام‏های مردمی و سقوط نظام‏‌های دیکتاتوری در کشورهای شمال آفریقا بود، اما سودان به جز اعتراض‏‌های محدود جوانان شاهد قیامی ضد دولتی نبود. خارطوم، پایتخت سودان در سپتامبر 2013 پس از لغو یارانه سوخت شاهد موج اعتراض‏‌های مردمی بود. دولت سودان تظاهرات سال 2013 را سرکوب کرد که به کشته و زخمی شدن صدها نفر منجر شد. اکنون سودان بار دیگر شاهد شکل‏‌گیری تظاهرات مردمی است. در خصوص دلایل شکل‏‌گیری این دور از تظاهرات در سودان می‌‏توان موارد زیر را بیان کرد:


1. علل اقتصادی

دور تازه اعتراض‏‌ها در سودان بار دیگر منشاء اقتصادی دارد. افزایش مشکل‏‌های معیشتی از جمله گران شدن قیمت نان و کالاهای اساسی و همچنین سوء مدیریت‌‏ها و فساد اقتصادی از علل شکل‏‌گیری دور جدید اعتراض‌‏ها در سودان است. قیمت ‌مواد غذایی در سودان در دوره اخیر ۶۰ درصد افزایش یافته است و بر اساس گزارش‌‏های دولتی میانگین تورم نیز در ماه نوامبر ۶۸.۹۳ درصد بود. پوند سودان نیز در اوایل اکتبر 2018 با کاهش بیش از 60 درصدی ارزش مواجه شد. از این رو، معترضان سودانی در تظاهرات روزهای اخیر شعار «نه گرسنگی، نه گرانی» سر داده‌اند. به طور کلی پس از جدایی بخش جنوبی سودان از این کشور و تشکیل کشور سودان جنوبی، مشکل‌‏های اقتصادی دولت خارطوم افزایش پیدا کرد زیرا 75 درصد از ذخایر نفتی سودان در مناطق تحت کنترل سودان جنوبی قرار گرفته و خارطوم از این درآمدهای نفتی محروم شده است.


2. دلایل سیاسی

به لحاظ سیاسی، نبود دموکراسی، عدم چرخش نخبگان سیاسی و حکومت سه دهه‏‌ای «عُمر البشیر» عامل همیشگی اعتراض‏ها در سودان است. «عُمر البشیر» از سال 1989 تاکنون قدرت را در سودان در اختیار دارد. این در حالی است که بخش زیادی از مردم و همچنین گروه‌‏های سیاسی سودانی خواستار پایان دادن به حکومت سه دهه‏‌ای البشیر و ایجاد نظام دموکراتیک و دولت منتخب مردم هستند. این وضعیت سبب شد که با شکل‏‌گیری تظاهرات اخیر، گروه‏های سیاسی مخالف دولت سودان از این فرصت برای تعقیب خواسته‏‌های سیاسی خود به خصوص برکناری «عُمر البشیر» بهره گیرند. در تظاهرات اخیر در خارطوم، پایتخت، نیز معترضان برای نخستین بار طی سه دهه اخیر به سمت دفتر ریاست جمهوری سودان تظاهرات کرده و برکناری «عُمر البشیر» را خواستار شده‌‏اند. مطالبات سیاسی مخالفان سبب تداوم و گسترش اعتراض‏‌ها در سودان شده است.


3. دلیل امنیتی

اگرچه ریشه تظاهرات اخیر در سودان به مسائل اقتصادی باز می‌‏گردد، اما رویکرد امنیتی دولت سودان به تظاهرات مردمی عامل مهمی در تداوم و گسترش این اعتراض‏‌ها است. دولت سودان در سال 2013 نیز سرکوب تظاهرات را در پیش گرفته بود که منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر شد. دولت سودان در دور جدید تظاهرات نیز از الگوی امنیتی بهره گرفته و ساختار امنیتی سودان به سرکوب تظاهرات مردمی روی آورده و همین وضعیت نیز به انگیزه‌‏ای برای مردم جهت تداوم اعتراض‏‌ها و همچنین بهره‏‌گیری گروه‌‏های سیاسی تبدیل شده است. دولت سودان شمار کشته‌‏های یک هفته اول تظاهرات را کمتر از 10 نفر اعلام کرد، اما «ساره جکسون»، معاون مدیر سازمان عفو بین‏‌الملل ضمن انتقاد از به کارگیری زور علیه تظاهرات کنندگان، شمار کشته‏‌ها را طی 5 روز اول تظاهرات 37 نفر اعلام کرده است. در واقع، دولت سودان به جای توجه به مطالبات مردم و انجام اصلاحات واقعی به خصوص در حوزه اقتصاد، ترجیح داد اعتراض‏‌ها را سرکوب کند.


4. دلایل خارجی

سودان یکی از کشورهایی است که همواره مورد توجه قدرت‏‌های خارجی اعم از قدرت‏‌های منطقه‏‌ای یا فرامنطقه‏‌ای قرار دارد. سودان با عربستان سعودی در بخشی از دریای سرخ و دریای عرب وجه مشترک دارند. در عین حال، سودان با مصر که یکی از بزرگ‏ترین کشورهای عربی است مرز مشترک دارد. سودان از جمله کشورهای ساحلی دریای سرخ نیز است. در کنار این فاکتورها، سودان از جمله کشورهای عربی است که تا پیش از سال 2014 روابط حسنه‌‏ای با جمهوری اسلامی ایران داشته است. با این وجود، جدا شدن بخش جنوبی از سودان در سال 2011 و کاهش درآمدهای سودان سبب شد که این کشور از سال 2014 با هدف جذب کمک کشورهای سرمایه‏‌دار عربی به تدریج به این کشورها نزدیک و روابط با جمهوری اسلامی ایران را قطع کند. سودان ابتدا در سال 2014 رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را تعطیل کرد، در سال 2015 در ائتلاف سعودی علیه یمن مشارکت کرد و در سال 2016 نیز روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد. با وجود این اقدام‏ها، اما مشکل‏‌های اقتصادی سودان کاهش پیدا نکرد؛ زیرا کشورهای عربی کمک مالی چندانی به سودان نکرده‏‌اند.


برخی از تحلیلگران معتقدند تظاهرات کنونی در سودان، علت خارجی نیز دارد و آن را با سفر «عُمر البشیر» به سوریه مرتبط می‏‌دانند. «عُمر البشیر»، نخستین رئیس جمهور عربی است که در دسامبر 2018 و پس از حدود 8 سال بحران در سوریه به دمشق سفر و با بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد. برخی این تحلیل را عنوان می‏‌کنند که آغاز اعتراض‏ها پس از سفر البشیر به سوریه به منزله نارضایتی معترضان از این سفر است. این در حالی است که این دیدگاه اساساً نادرست است؛ زیرا در شعارهای مردم سودان هیچ نشانه‏‌ای از اعتراض به سفر رئیس جمهوری این کشور به دمشق دیده نمی‏‌شود، در حالی که تاکنون در محافل داخلی سودان اعتراض‌‏ها و انتقادهای زیادی از عضویت این کشور در ائتلاف سعودی علیه یمن و مشارکت در جنایت علیه یمن انجام شده است.


بنابراین، عامل خارجی اعتراض‌‏ها ضد دولت «عُمر البشیر» در سودان، نارضایتی از همسویی این کشور با عربستان و متحدانش در جنگ علیه یمن است، جایی که بیشترین شمار نظامیان خارجی را در این جنگ اتباع سودانی تشکیل می‌‏دهند و بیشترین قربانیان غیریمنی این جنگ نیز اتباع سودانی هستند. به نظر می‌‏رسد سفر البشیر به سوریه نیز نوعی «خوش خدمتی» به سعودی‏‌ها بود؛ زیرا ریاض که به همراه امارات یکی از حامیان اصلی گروه‏های تروریستی و مخالفان نظام سوریه بودند، با شکست در براندازی نظام دمشق، اکنون درصدد بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و نقش‌‏آفرینی در مرحله پساتروریسم سوریه هستند. در همین راستا نیز دولت امارات به عنوان نخستین کشور عربی حوزه خلیج فارس روز 28 دسامبر 2018 سفارت خود را در مشق بازگشایی کرد و گفته می‏‌شود بحرین و کویت نیز به زودی سفارت خود را در دمشق بازگشایی خواهند کرد. در واقع، سفر البشیر به سوریه مقدمه بازگشایی سفارت کشورهای عربی در دمشق و احتمالاً نیز مقدمه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بود.


چشم‌‏انداز اعتراض‌‏ها در سودان

با توجه به دلایل و شرایط ذکر شده، به نظر می‏‌رسد که سه چشم‌‏انداز را می‌‏توان برای تظاهرات ضد دولتی در سودان در نظر گرفت:


اول اینکه، این تظاهرات مانند سال 2013 در پی شدت گرفتن خشونت نیروهای امنیتی پس از مدتی با صدها کشته و زخمی خاتمه یابد. از آنجایی که کشورهایی نظیر قطر و ترکیه نیز از دولت کنونی سودان حمایت می‌‏کنند و دولت قطر نیز پس از شروع اعتراض‏‌های اخیر کمک مالی به خارطوم کرده است، احتمال اینکه تظاهرات با شدت گرفتن رویکرد امنیتی دولت و همچنین ارائه بسته‌‏های اقتصادی جدید خاتمه یابد، زیاد است.


دوم، با توجه به اینکه مشکل‏‌های اقتصادی در سودان افزایش یافته و این کشور نیز پیشینه ورود به درگیری‏‌های قومی را دارد که از جمله می‏‌توان به بحران دارفور اشاره کرد، تداوم اعتراض‏‌ها همراه با شدت گرفتن خشونت‏‌های دولتی می‏‌تواند سودان را بار دیگر وارد چرخه‌‏ای از خشونت و درگیری‏‌های داخلی کند.


سوم اینکه، تداوم اعتراض‏‌ها می‏‌تواند سبب کودتا علیه «عُمر البشیر» شود، همان‏گونه که از 7 رئیس جمهوری سودان پس از استقلال در سال 1956، چهار نفر از طریق کودتا روی کار آمده‌‏اند. ژنرال «ابراهیم عبود» در سال 1958 با کودتا به قدرت رسید. ژنرال «جعفر محمد النمیری» نیز در سال 1969 با کودتا علیه «اسماعیل ازهری» به قدرت رسید. «ژنرال عبدالرحمن سوار الذهب» نیز در سال 1985 علیه «جعفر محمد النمیری» کودتا کرد و به قدرت رسید. «صادق المهدی» پس از «اسماعیل ازهری» دومین نخست‌‏وزیر سودان بود که با کودتا به قدرت نرسید، اما با کودتای «عُمر البشیر» از قدرت برکنار شد. با توجه به اینکه «صادق المهدی» که در سال 1989 با کودتای «عُمر البشیر» از قدرت کنار رفت و هم اکنون رهبری حزب «امت»، بزرگ‏ترین حزب مخالف در سودان را بر عهده دارد و از اعتراض‏‌های مردمی نیز رسماً حمایت کرده است، در صورت تداوم اعتراض‏‌ها احتمال کودتا علیه «عُمر البشیر» نیز وجود دارد و شاید هشتمین رئیس جمهوری سودان طی 62 سال اخیر نیز با کودتا به قدرت برسد.


نکته پایانی این است که در صورتی که عربستان و امارات از حکومت سودان در اعتراض‏‌های جاری حمایت نکنند، و با توجه به اینکه قطر از حکومت سودان در مقابل معترضان حمایت و ترکیه نیز روابط خود را با سودان تقویت کرده است، اعتراض‏‌های جدید می‏‌تواند به نوعی سبب پایان حضور سودان در ائتلاف سعودی علیه یمن و حتی احیای روابط خارطوم با جمهوری اسلامی ایران در سال 2019 شود.




ارسال نظر
تحلیل های برگزیده