آیا سیاست های تحمیلی FATF در اقتصاد کشور اِعمال می شود؟-راهبرد معاصر
بیژن عبدی، اقتصاددان در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

آیا سیاست های تحمیلی FATF در اقتصاد کشور اِعمال می شود؟

اینکه FATF عملا اجرا نمی شود حرف گزاف و دور از واقعیتی است. متاسفانه بسیاری از بانک ها به برخی از دستگاه های دولتی و وابسته به نظام عملا وام ندادند به این دلیل که روح FATF را اجرا کرده بودند.
بیژن عبدی؛ اقتصاددان
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 11
کد خبر: ۶۲۴۹۰

آیا سیاست های تحمیلی FATF در اقتصاد کشور اِعمال می شود؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بیژن عبدی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص تاثیرعدم پذیرش اف ای تی اف و تحریم های بانکی ایران توسط آمریکا گفت: از زمان روی کار آمدن دولت آقای روحانی خوشبختانه یا متاسفانه شاهد بدعت های جدیدی هستیم که برخی از آنها بسیار خسارت بار بوده است. یکی از این بدعت ها تقسیم بندی بین روح وجسم معاهدات است که از برجام شروع شد و به اف ای تی اف هم تعمیم یافت.

 

وی دراین باره تصریح نمود: اف ای تی اف پوسته و ظاهری داشت که این پوسته در ظاهر تصویب نشده است اما متاسفانه برخی از دستگاه های دولتی بطن آن را کاملا عملی اجرا می کنند، نه دولت آقای روحانی، بلکه دولت قبلی هم این کار را کرد و به سازمانهای  بین المللی تعهد اجرای آن را داد.

 

این استاد اقتصاد در ادامه خاطر نشان داد: بنابراین اینکه اف ای تی اف عملا اجرا نمی شود حرف گزاف و دور از واقعیتی است. متاسفانه بسیاری از بانکها به برخی از دستگاه های دولتی و وابسته به نظام عملا وام ندادند به این دلیل که روح اف ای تی اف را اجرا کرده بودند.

 

بیژن عبدی اقتصاد دان در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه دولتی ها عملا در همان راهی قدم گذاشتند که آمریکا خواستار آن بود. برای تایید این موضوع به صحبت های حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم استناد می کنم که به این نکته اشاره کردند که اتفافا به دلیل روح امضا شده اف ای تی اف بسیاری از مبادلات بانکی که در تحریم ها انجام می شود با روش دور زدن محرز گشت و در اختیار امریکا و اروپا قرار گرفت، بنابراین این بانکها درلیست تحریم قرار داده شدند و عملا ضربه جدی به اقتصاد وارد شد، پس نمی توان گفت که دولت آقای روحانی اف ای تی اف را تصویب نکرده بلکه همان روح اجرا شده، مثل روح برجام که تاب و توان را از اقتصاد ما گرفته برای فشارهای آمریکا و ضربه به اقتصاد کشور باقی است.

 

عبدی با اشاره به تحریم جدید چند بانک ایرانی از سوی آمریکا بیان داشت: بانک هایی که به تازگی تحریم شده اند اکثرا همان بانکهایی هستند که قبلا تحریم شده بودند، یعنی آمریکا یک بار همه این بانک ها را به صورت قاطعانه و محکم تحریم کرد، لذا تحریم این بانکها ماجرای جدیدی در اقتصاد ایران نمی آفریند.

 

عبدی خاطر نشان کرد: به هر حال آنچه آمریکا درباره تحریم های بانکی ایران و سایر تحریم ها در حال حاضر انجام می دهد فقط یک   مانور سیاسی است، چرا که آمریکا در تحریم های خود فروش نفت و مبادلات بانکی را برای ایران تحریم کرد. در صورتی که نفت ایران تحریم شده، ایران همچنان فروش نفت را بر اساس آمارها تا یک میلیون بشکه نفت دارد و چون دلار جا به جا نمی شود رهگیری اینها برای آمریکا سخت است.

 

وی دراین باره خاطر نشان کرد: تحریم های جدید و جدیدتری که آمریکا بر ما تحمیل می کند تداوم بازی و جنجال های سیاسی است که ممکن است فقط اثر روانی داشته باشد نه اثر داخلی و بازارها را به لحاظ روانی ملتهب کند. به هر حال جای نگرانی وجود ندارد که آمریکا با تحریم های بعدی کاری علیه اقتصاد ایران نمی تواند انجام دهد و هر چه درباره شدیدتر شدن تحریم های ایران گفته یم شود فقط بهره برداری برای شعارهای انتخاباتی است که بین دو رقیب ریاست جمهوری آمریکا ادامه خواهد داشت.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده