اتحادیه اروپا:سازوکارها جهت تضمین بازگشت به برجام در نشست مشترک بررسی شد-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

اتحادیه اروپا:سازوکارها جهت تضمین بازگشت به برجام در نشست مشترک بررسی شد

اتحادیه اروپا در بیانیه بعد از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام، اعلام کرد سازوکارها جهت تضمین بازگشت به برجام و اجرای موثر آن نیز مورد بحث قرار گرفته و هفته آینده مجدداََ نشستی در وین برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 09
کد خبر: ۸۳۲۵۶

به گزارش راهبرد معاصر  اتحادیه اروپا بعد از پایان دومین دور نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، با صدور بیانیه‌ای گفت در این گفت‌وگوها ابعاد بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای بررسی شد.

در این بیانیه آمده است: «نشست کمیسیون مشترک برجام امروز (جمعه) به‌صورت حضوری ادامه پیدا کرد. کمیسیون مشترک، مسئولیت نظارت بر برجام را بر عهده دارد. این جلسه به  ریاست "انریکه مورا"، معاون "جوزپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد که در آن نمایندگان ایران، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه حضور داشتند».

اتحادیه اروپا با اشاره به بحث هایی که درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام صورت گرفت، توضیح داد: «سازوکارها جهت تضمین بازگشت به برجام و اجرای موثر آن نیز مورد بحث قرار گرفت. دو گروه کارشناسی رفع تحریم و اجرای مقدمات هسته‌ای نیز اقدامات خود را به اطلاع کمیسیون مشترک رساندند».

به نوشته وبگاه سرویس خارجی اتحادیه اروپا، در ادامه این بیانیه آمده است: «با توجه به بیانیه مشترک وزرای خارجه کشورهای عضو برجام در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰، اعضای [کمیسیون مشترک] بر اراده خود جهت تداوم تلاش‌های مشترک دیپلماتیک تاکید کردند».

اتحادیه اروپا همچنین افزود: «هماهنگ‌کننده [بورل] به تماس های جداگانه با تمام کشورهای عضو برجام و همچنین آمریکا ادامه خواهد داد. کمیسیون مشترک، گروه‌های کارشناسی را ملزم کرد تا اقدامات خود را ادامه داده و توافق کرد تا در هفته آینده مجدداََ در وین نشست برگزار کند».

«سیدعباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی نیز در این نشست گفت: «لغو همه تحریم‌های آمریکا که در دوران ترامپ وضع شده، گام ضروری‌‌ برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی آزمایی، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام بازگردد».

پیش از این، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرده بود واشنگتن آماده است گام‌هایی را برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای برداشته و رفع تحریم‌هایی که مرتبط با برجام نیستند را نیز درنظر بگیرد./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده