دهه کرامت و ضرورت رضوی شدن جامعه-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی «محمدرضا نصوری»، معاون فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج)؛

دهه کرامت و ضرورت رضوی شدن جامعه

فرهنگ سازی در دهه کرامت یک اصل مهم و محوری است، موضوعی که اگر به صورت راهبردی در جامعه پیاده شود می تواند بینش ها و منش های جامعه ما را به سمت رضوی شدن بیشتر هدایت کند، و اگر بینش رضوی در جامعه نهادینه شود برکات و ثمرات آن در همه حوزه های زندگی نه تنها دینی و معنوی بلکه، اجتماعی و اقتصادی نیز آشکار می شود.
محمدرضا نصوری؛ معاون فرهنگی بنیاد حضرت مهدی (عج)
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 18
کد خبر: ۹۱۷۲۲

دهه کرامت و ضرورت رضوی شدن جامعه

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ دهه کرامت به برکت حضور دو عزیز آسمانی، دو راه یافته و مقرب به درگاه پروردگار عالمیان در ایران اسلامی زمان و فرصت خوبی برای بازآموزی فرهنگ معصومین علیهم السلام را برای ما ایجاد کرده است. ایران اسلامی به برکت حضور امام رضا علیه السلام و خواهر ایشان خانم فاطمه معصومه سلام الله علیها از جمله مقدس ترین اماکن روی زمین است که محل فرود و نزول فرشتگانی است که به محضر این بزرگواران رفت و آمد می کنند، از این نظر استفاده از ساحت نورانی امام معصوم و خواهر متدین ایشان برای یکایک ایرانیان فرصت مغتنمی را جهت خودسازی و نیل به تقرب به درگاه الهی فراهم می کند.


فرهنگ سازی در دهه کرامت یک اصل مهم و محوری است، موضوعی که اگر به صورت راهبردی در جامعه پیاده شود می تواند بینش ها و منش های جامعه ما را به سمت رضوی شدن بیشتر هدایت کند، و اگر بینش رضوی در جامعه نهادینه شود برکات و ثمرات آن در همه حوزه های زندگی نه تنها دینی و معنوی بلکه، اجتماعی و اقتصادی نیز آشکار می شود.


آنچه از اندیشمندان و نخبگان علمی حوزه و دانشگاه انتظار می رود این است که به برکت وجود امام رضا علیه السلام و خواهر مکرمه ایشان در این سرزمین پهناور، بهتر است با برگزاری جلسات متعدد علمی، با نگاه بین المللی به دنبال جلب آرا و تضارب نظرات و دیدگاه های مهم برای نشر بهتر فرهنگ رضوی باشند.


موضوع نشر فرهنگ رضوی از این جهت حائز اهمیت است، چرا که ما نباید نسبت امام رضا علیه السلام و فرهنگ رضوی که خواستگاهی معنوی در ایران اسلامی است بی تفاوت باشیم. بی تردید این انتظار واجبی است که دولتمردان، حوزویان و دانشگاهیان ما حتی دانش آموزان باید آن را در اولویت کاری خود قرار دهند و هر کدام گوشه ای از موضوع نشر فرهنگ و آموزه های رضوی را بر عهده بگیرند.


نشر فرهنگ رضوی، فرهنگ معصوم و پرداختن به زندگی کوتاه اما سراسر برکت حضرت معصومه سلام الله علیها علاوه بر فعالیت های دولتی، حوزوی و دانشگاهی در قالب هنر نیز باید برجسته شود، بنابراین نباید از ابزار هنر به عنوان زبان گویایی که می تواند معارف رضوی و پاکان عالم را به بهترین شکل ممکن نشر دهد غفلت کرد. با استفاده از ابزار هنر می توانیم بخش های مختلف زندگی امام رضا علیه السلام و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را در قالب های هنری مختلف مثل فیلم، تئاتر و رمان به خصوص در فضای نمایشگاهی و هنری که امروز مورد توجه نوجوانان و جوانان است به آنها عرضه کنیم تا با استفاده از فضاهای به روز شده ای بتوانیم فرهنگ رضوی را به بهترین شکل ممکن منتشر کنیم.


موضوعی که هیچ گاه از دید مسئولین دینی و معنوی کشور نباید مغفول بماند آن هم نه فقط در دهه کرامت، بلکه در کل سال، بحث معرفی الگوهای سالم به مردم است. متاسفانه تا کنون بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز زندگی کامل و الگویی برای جوانان بخصوص زنان و دختران از زندگی حضرت فاطمه‌ معصومه سلام الله علیها معرفی نشده، حتی فرهنگ زندگی امام رضا علیه السلام نیز برای مردم به درستی تبیبن نشده است، امید می رود به بهانه دهه کرامت، میلاد حضرت معصومه و امام رضا علیه السلام شاهد نشر کرامت محوری امام معصوم، نشر فضیلت، اخلاق و توحید در جامعه به واسطه آگاهی بخشی بیشتر مردم از زندگی این دو بزرگوار باشیم، موضوعی که سرآغازی برای زیستنی مطلوب درمدینه فاضله برای تمام عمر و زندگی ما خواهد بود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار