امنیت منطقه، محور مذاکرات ایران عربستان-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
تمایل عراقی‌ها به میانجی گری بین تهران وریاض؛

امنیت منطقه، محور مذاکرات ایران عربستان

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل منطقه درباره شرایط ادامه و نتیجه مذاکرات بین ایران و عربستان توضیحاتی ارائه داد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 02
کد خبر: ۱۰۰۶۲۸

به گزارش راهبرد معاصر، حسین کنعانی کارشناس مسائل منطقه درباره آینده مذاکرات بین ایران و عربستان باتوجه به تغییر و تحولات در دولت ایران گفت: قاعدتا این وزیر خارجه است که باید این موضوع را مشخص کند و باتوجه به مذاکراتی که در گذشته در بغداد بین ایران و عربستان انجام شده، ادامه آن نیز دنبال خواهد شد و بنابر سیاست خارجی جدید ما در رابطه با حل مشکلات و مسائل موجود با کشور‌های همسایه از جمله عربستان به نظر می‌رسد افق روشنی در این خصوص وجود دارد؛ البته این بستگی به رفتار طرف مقابل یعنی عربستان هم دارد و باتوجه به مسائل مشترکی که بین ایران و عربستان است مثل موضوعات عراق، افغانستان، امینت خلیج فارس و ... به نظر می‌رسد مقدمات ادامه این مذاکرات وجود داشته باشد.

کنعانی مقدم درباره روند و محور‌های احتمالی مذاکرات نیز بیان کرد: منافع مشترک ایران و عربستان به طور کامل مشخص است و یکی از مهم‌ترین آن‌ها امنیت خلیج‌فارس و منطقه است، به هر حال عربستان باید تکلیف خود را در رابطه با حمایت از گروه‌های تروریستی مشخص کند و این زمینه‌ای برای گفتگو‌های بین دو طرف است.

وی ادامه داد: امنیت خلیج فارس و خروج نیرو‌های آمریکا و کشور‌های دیگر از منطقه و خلیج فارس و امنیت جمعی کشور‌های منطقه مسائل مهمی است که باید در مذاکرات به آنان پرداخته شود. مشکلات عراق، درباره افغانستان و یمن هم باید گفت یکی از مسائلی است که روی میز مذاکره مطرح خواهد بود و مجموع اتفاقات و رخداد‌ها نشانگر آن است که مذاکرات بین دو کشور ادامه خواهد داشت.

این کارشناس مسائل منطقه درباره دلایل میانجی‌گری عراقی‌ها گفت: عراقی‌ها بار‌ها تمایل داشتند که بین ایران و عربستان نقش میانجی را بازی کنند و باتوجه به اینکه در اتحادیه عرب هم حضور دارند، مورد قبول عربستانی‌ها واقع شدند و ما نیز از میانجی‌گری آنان استقبال کردیم و چندین دور مذاکرات در بغداد انجام شده است.

وی افزود: عراق در این فکر است هرچه بتواند خودش را از این طریق به ایران و عربستان نزدیک کند منافعش تامین می‌شود و مسائل امنیتی منطقه هم حل و فصل خواهد شد.

کنعانی مقدم در پایان و درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات نیز بیان کرد: در این بحث دو مسئله وجود دارد، یک اینکه آیا ما می‌خواهیم با ملک سلمان مذاکره کنیم یا محمدبن سلمان؛ من معتقدم اگر محمدبن‌سلمان صاحب قدرت شود راه و روش صدام را دنبال می‌کند یعنی فشار، تهدید و تحریم! اما ملک سلمان در صدد آن است که مسائل بین ایران و عربستان را به نتیجه مطلوب برساند و این فرصت خوبی برای دو کشور است تا شرایط را به شرایط عادی تغییر دهند./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار