فایننشال تایمز: غرب مانع قانون‌شکنی اسرائیل نمی‌شود-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

فایننشال تایمز: غرب مانع قانون‌شکنی اسرائیل نمی‌شود

حکم دیوان بین المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی باید باعث بازنگری در سیاست‌های غرب در قبال تل آویو شود. تا زمانی که تل آویو بتواند بدون هیچ هزینه‌ای الحاق خزنده خود را تعمیق بخشد، چشم انداز یک راه حل پایدار با مذاکره برای بحران اسرائیل و فلسطین یک رویا باقی خواهد ماند.
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۶ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 25
کد خبر: ۲۵۱۶۱۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ اگر ابهامی در مورد غیرقانونی بودن چندین دهه اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی وجود داشت، باید با یک حکم تاریخی از سمت این دیوان عالی جهان رفع می‌شد.

در یک نظر مشورتی مفصل ۸۳ صفحه‌ای که هفته گذشته منتشر شد، دیوان بین المللی دادگستری فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی را که از سال ۱۹۶۷ تحت کنترل خود دارد، بررسی کرد. فایننشال تایمز در مطلبی نوشت، نتیجه افتضاح بود.

این دیوان وابسته به سازمان ملل متحد دریافت که تقریبا تک تک اقدامات رژیم صهیونیستی در این سرزمین ناقض قوانین بین‌المللی است. شهرک‌های کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی که حدود ۷۰۰ هزار یهودی اسرائیلی در آن زندگی می‌کنند؛ محدودیت تردد آزادانه فلسطینیان؛ آوارگی اجباری آنها و تخریب خانه هایشان. دیوان به این نتیجه رسید که اقدامات تل آویو به منزله الحاق بخش‌های وسیعی از اراضی اشغالی است و افزود که این اقدامات برای «ایجاد اثرات غیرقابل برگشت در زمین» طراحی شده‌اند. حضور اسرائیل «غیرقانونی» بوده و موظف است «هرچه سریعتر» به آن پایان دهد.

این نظر غیر الزام آور است و رفتار کابینه راست افراطی بنیامین نتانیاهو را که شامل شهرک نشینان افراطی ملی گرا هستند که از الحاق کرانه باختری حمایت می‌کنند، تحت تاثیر قرار نمیدهد. در واقع، شهرک سازی تحت نظارت نتانیاهو تسریع شده است، زیرا او به خنثی کردن آرمان فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور فلسطین افتخار می‌کند. اسرائیل همچنین سابقه نادیده گرفتن قطعنامه‌های سازمان ملل و احکام دادگاه‌های بین المللی در انتقاد از اقدامات خود را، زیر سایه حمایت متحدان غربی خود، دارد.

اما یافته‌های دیوان بین‌المللی دادگستری - که همچنین در حال رسیدگی به پرونده جداگانه‌ای است که توسط آفریقای جنوبی مطرح شده و تاکید دارد که اسرائیل در حال ارتکاب نسل‌کشی در غزه است - قابل توجه است. آنها در زمانی که جنگ هفتم اکتبر تمرکز مجددی بر نیاز به راه حل ۲ دولتی ایجاد کرده است، تمام اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی را زیر ذره بین قرار داده اند.

اگر همانطور که انتظار می‌رود، جو بایدن در این هفته با نتانیاهو در واشنگتن دیدار کند، بدون شک موضوع راه رسیدن به کشور فلسطین را مطرح خواهد کرد. او احتمالا برای آتش‌بس در غزه تلاش خواهد کرد و اصرار واشنگتن بر خروج نیرو‌های صهیونیست از نوار غزه را پس از پایان جنگ تقویت خواهد کرد.
اما هرچه شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری دائمی‌تر و گسترده‌تر شوند، ایجاد یک کشور فلسطینی بادوام دشوارتر خواهد بود. نظر دیوان بین‌المللی دادگستری بیان می‌دارد که سیاست‌های تل آویو ناقض «وظایف» آن برای احترام به حقوق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت است.

به گزارش وبسایت فایننشال تایمز، هیچکدام از اینها نباید شوکه کننده باشد. بریتانیا، اتحادیه اروپا و بسیاری از کشور‌های دیگر جهان مدت‌ها شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانستند، ایالات متحده آنها را غیرمشروع قلمداد می‌کند. با این حال، غرب با اسرائیل رفتار خوبی داشته و اساسا به آن مجوز داده است و این رژیم قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. کالا‌ها آزادانه بین شهرک‌های صهیونیست نشین و غرب جریان دارند.

هنگامی که تل آویو از موج جدید ساخت و ساز در کرانه باختری رونمایی می‌کند، دولت‌ها در نهایت بیانیه‌های محکومیت خود را صادر می‌کنند.
در ژوئن زمانی که رژیم صهیونیستی بزرگترین تصرف سرزمین فلسطین را از دهه ۱۹۹۰ اعلام کرد، به سختی مخالفتی به گوش رسید. چنین انفعالی، برداشت‌های ریاکاری غرب را تغذیه می‌کند و مفهوم نظم بین المللی عادلانه و مبتنی بر قوانین را تضعیف می‌کند. این احساسات، با ناکامی غرب در مهار حمله ویرانگر اسرائیل در غزه، تشدید شده است.

ایالات متحده و متحدانش بر رژیم صهیونیستی و حماس فشار می‌آورند تا با پایان دادن به جنگ و بازگرداندن اسرای صهیونیست که در حمله ۷ اکتبر گرفته شدند، موافقت کنند. اما تا زمانی که تل آویو بتواند بدون هیچ هزینه‌ای الحاق خزنده خود را تعمیق بخشد، چشم انداز یک راه حل پایدار با مذاکره برای بحران اسرائیل و فلسطین یک رویا باقی خواهد ماند.

حکم دیوان بین‌المللی دادگستری باید سیاست‌های غرب در قبال نقض قوانین بین‌المللی اسرائیل در اراضی اشغالی را دوباره وادار به تنظیم کند. در پی آن، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که شکاف بین قانون و آنچه در میدان رخ می‌دهد هرگز تا این حد غیرقابل حل نبوده است، همه اینها «زیر نظر جامعه بین المللی ناتوان رخ میدهد» و لازم نیست اینطور باشد. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار