به گزارش راهبرد معاصر انتخابات ریاست جمهوری 1400یکی از مهمترین رخدادهای تاریخی ایران است. انتخابات 1400 تعیین کننده سرنوشت کشور است و دو طیف سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را تشکیل میدهند. گفتنی است انتخابات ایران روز جمعه 28 خرداد 1400 برگزار می شود. راهبرد معاصر در نظر دارد طی مدت باقی مانده تا انتخابات 1400 ، جدیدترین اخبار انتخابات ریاست جمهوری را در اختیار مخاطبان قرار دهد.
نتایج انتخابات ریاست جمهوری تاثیر بسزایی در معیشت مردم کشور دارد و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پس از تایید صلاحیت شورای نگهبان در معرض رقابت قرار میگیرند. اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرایط کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرده است و در ادامه این خبر آرشیو کامل اخبار امروز انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری را میخوانید.
پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفین یکی از افرادی است که گمانهزنیهای زیادی درباره رفتارها انتخاباتی او مطرح میشود و او را به عنوان یکی از گزینههای ریاست جمهوری در خرداد ۱۴۰۰ معرفی میکنند. فتاح در برنامه جهان آرا به این سوال پاسخ میدهد و این سوال و جواب در این برنامه تلویزیونی این چنین رقم میخورد.
مجری: شما چندباری درباره انتخابات ۱۴۰۰ موضع گرفتید اما از آن موضعگیریها خیلی زمان گذشته موضع قطعی شما چیست ؟
فتاح: آیا اصلا کاندیداتوری به ما میخورد؟!
مجری: مگر خیلی از اینها که آمدند به آنها میخورد؟
فتاح: از نظر رفتار میگویم . من سال ۸۴ وزیر بودم آن موقع چه رفتاری داشتم؟! آن زمان هم این را می گفتند یا رفتار من در تعاونی سپاه. رفتار من در کمیته امداد
مجری: سوال من این نیست که کاندیداتوری کار بدی است نمیخواهم این سوتفاهم ایجاد شود
فتاح: نه؛ من می خواهم بگویم منش و رفتار تغییر نکرده سعی کردم ساده باشم و پر سفر و یکی از نظرتم این است که بیشتر به مردم برسیم و برای همین دائما در سفر هستم همین مسئله ممکن است شائبههایی ایجاد کند. مسئله دیگر رفتار سیاسی است؛ من به شدت مراقبم وارد گعده های سیاسی نشوم و با هیچ گعدهای نشست و برخاست ندارم . یعنی اگر احدی ادعا کند که من با این دسته بودم پیدا نمی کنید. اصلا روحیه من این نیست و حیف میدانم نیم ساعت از وقت خود را صرف این موضوع کنم چون در این مدت میتوانم گره کار مردم را باز کنم
من واقعا به بنیاد علاقمندم و افتخار میکنم حکم رهبری را در دو نهاد دارم؛ ازاین بالاتر که ولیامر مسلمین به ما اعتماد کرده و تاجی بر سر ما گذاشته که خادم مردم باشیم؟ من در رشته عمران تحصیل کردهام و وزیر نیرو بودم؛ سد «کرخه» را ساختیم اما آمدیم و شدیم خام مردم و مستضعفین این خیلی افتخار بزرگی است و این لطف الهی بوده است که نصیب من شده و نمیخواهم آن را با هیچ چیز دیگری عوض کنم.
مجری: من یادم می آید سال ۹۶ گفتید من حکم رهبری را کنار نمی گذارم و کاندیدا شوم
هنوز هم می گویم حکم رهبری را کنار نمی گذارم
مجری: تحلیلتان از انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟
فتاح: تحلیل نمیتوانم ارائه کنم اما حتما نیاز به مشارکت بالا داریم و مخصوصا دشمن ما آمریکا یک انتخاباتی برگزار کرده که با همه این تبعات میگوید مشارکت بالا بود
دوره هشت ساله دولت روحانی در سختی طی شد
نماینده مردم تهران گفت: دوره هشت ساله دولت روحانی به مردم ثابت کرد که باید دقت لازم را در تصمیمگیری و رأی خود داشته باشند، چراکه حق تعیین سرنوشت برای مردم محفوظ است و به دنبال این حق اساسی قاعدتاً مردم باید برای آینده کشور مشارکت جدّی در انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشند.
زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ گفت: انتخابات ۱۴۰۰ را درحالی پیش رو داریم که مردم ایران دورهای هشت ساله را در سختی ناشی از فشارهای معیشتی، مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی در برخی حوزه طی کردهاند.
وی ادامه داد: دوره هشت ساله دولت روحانی به مردم ثابت کرد که باید دقت لازم را در تصمیمگیری و رأی خود داشته باشند، چرا که حق تعیین سرنوشت برای مردم محفوظ است و به دنبال این حق اساسی قاعدتاً مردم باید برای آینده کشور مشارکت جدّی در انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشند.
نماینده تهران با بیان اینکه مردم بدانند که تعیین سرنوشت کشور و آینده ایران در گرو رأی آنها است، تصریح کرد: این بالاترین دلیل برای مشارکت حداکثری مردم است و اقشار مختلف با هر نظر و سلیقهای میبایست به شکل پرشور در انتخابات شرکت کنند تا آیندهای مطمئن را برای ایران رقم بزنند.
الهیان در عین تأکید بر لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات، نوع انتخاب مردم را حائز اهمیت دانست و گفت: مردم باید براساس سوابق افراد و شایستگیها و توانمندیهایی که یک کاندیدا نیاز است برای حضور در چنین مسند مهمی داشته باشد، انتخاب خود را با تحقیق، مطالعه و رجوع به نخبگان و گروههای مرجع انجام دهند تا دولتی توانمد، دلسوز، پرکار و کارآمد انتخاب شود.
عضو کمیسیون امنیت ملّی مجلس افزود: اگر شخصی با این ویژگیها انتخاب شود، میتوان امیدوار بود که انشاءالله مشکلات به حداقل برسد و ناکارمدی این دوره هشت ساله تا حدی ترمیم بشود تا آیندهای درخشان برای کشور با کمک مردم رقم بخورد.
تکلیف رد صلاحیتشدهها را برای انتخابات ۱۴۰۰
«ابوالفضل ابوترابی»، نماینده مردم نجف آباد در مجلس، در رابطه با اعلام حضور برخی از چهره های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: همانطور که کدخدایی، دبیر شورای نگهبان و ریاست پژوهشکده، به درستی بیان کرد افرادی که رد صلاحیت شدند و دلیل رد صلاحیت به آنها اعلام شده در صورتی که رد صلاحیت همچنان باقی است، بهتر است نه برای خودشان، نه برای کشور و نه برای نظام هزینه درست نکنند، زیرا همین هزینه تراشی می تواند یک نکته منفی در پرونده آنها باشد. افرادی که یک بار در عرصه انتخابات رد صلاحیت شدند ولی همچنان دارای ایرادی هستند برای مملکت و شورای نگهبان هزینه تراشی نکنند و کاندیدا نشوند.
او در پاسخ به این سوال که «آیا این امر در طرح اصلاح قانون انتخابات دیده شده است» ادامه داد: خیر اما در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری محدودیت هایی مانند سن، مدرک تحصیلی و چهار سال سابقه کارهای بزرگ دیده شده و این تعداد ثبت نام را محدود می کند.
ابوترابی افزود: باید از ورود پول های کثیف به انتخابات با نظارت استصوابی شورای نگهبان جلوگیری شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. افرادی بودند که برای کاندیداتوری در ۱۴۰۰ هزینه های کلان گدایی کردند که این ها پول کثیف است و باید دستگاه های امنیتی با دقت رصد کنند.
سعید جلیلی کاندیدای اصلی اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ می شود؟
آنچه اما حالا کمی تغییر کرده، ، چیزی فراتر از کنارهگیری احتمالی رییسی است. چه آنکه حالا ظاهرا زمزمههایی از کنارهگیری محمدباقر قالیباف از کاندیداتوری نیز به گوش میرسد.
بنابر پیگیریهای خبرنگار «اعتماد» طی روزهای گذشته و درحالی که خبرهایی درخصوص درخواست تعدادی از نمایندگان مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی برای کاندیداتوری رییسی با مخالف او مواجه شد، استمزاج رییس قوه قضاییه از برخی روحانیون و مراجع عظام نیز او را به این نتیجه رسانده که حضورش در قوه قضاییه بیش از کاندیداتوری در انتخابات ریاستجمهوری، مثمرثمر خواهد بود و این یعنی، اگر زمانی در صورت عدم کاندیداتوری رییسی، جلیلی همپای قالیباف از شانس حضور در انتخابات به عنوان گزینه اصلی محافظهکاران برخوردار بود، حالا این شانس دستکم اندکی افزایش یافته و جلیلی حالا در شرایطی که قالیباف و رییسی، هر کدام بهنحوی اندکی از کاندیداتوری دور شدهاند، میتواند بیدردسر گزینه اصلی اصولگرایان باشد.
البته نه معادلات انتخاباتی اصولگرایان به این سادگی است و تعداد کاندیداهای جناح راست به همین تعداد دو، سه نفر، محدود؛ نه همه اصولگرایان همچون سعیدجلیلی به شطرنج انتخابات پیشرو مینگرند و تفکر اصولگرایی محدوداست به تفکری از جنس پایداری. چراکه حتی اگر بهواقع نه رییسی و نه قالیباف عزم کاندیداتوری نداشته باشند، سعید جلیلی که در آن صورت به احتمال قریب به یقین کاندیدای اصلی جریان پایداری خواهد بود، باید خود را ابتدا برای رقابت با یک دوجین کاندیدای اصولگرا از طیف سنتی و اعتدالی تا چهرههای جوانتر و گزینههایی با پیشینه نظامی آماده کند و البته در عین حال مهیای رقابت با کاندیدای نهایی اصلاحطلبان شود.
اگر برفرض این احتمال اندک به واقعیت بپیوندد و در انتخابات پیشرو هیچیک از روسای قوای مقننه و قضاییه کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری و انتخاب رییس قوه مجریه آینده جمهوری اسلامی نباشند، آنگاه چهرهای چون سعید جلیلی و جریانی چون جریان پایداری اگرچه کنار چندین و چند رقیب اما بهمراتب بیش از آنچه حالا تصور میشود، قدرت خواهد یافت.
البته آن زمان هم همچون اکنون باید از علی لاریجانی را که همزمان با حمایت طیفی از اصولگرایان، از حمایت برخی اصلاحطلبان برخوردار است تا گزینههایی با پیشینه نظامی همچون سعید محمد و رستم قاسمی و البته بسیاری دیگر از گزینههای احتمالی اصولگرا را کنار بزند تا بالاخره رییسجمهوری اسلامی ایران باشد اما آنچه مسلم است در غیاب رییسی و قالیباف، از شانسی بهمراتب بیشتر برای آن برخوردار خواهد بود که بتواند گزینه اصلی جریان اصولگرا باشد. آنهم وقتی که شورای وحدت که صراحتا از رییسی حمایت کرده و شورای ائتلاف که در خفا بهنفع قالیباف فعالیت میکند، در ظاهر امر سردمدار کار تشکیلاتی اصولگرایان در انتخابات پیشرو هستند. زمانی که باید گفت بیش از 50 حزب و دسته اصولگرایی که زیر بیرق جامعه روحانیت در شورای وحدت گردهم آمدند و نیز چندین و چند چهره شاخص و حزب و گروه اصولگرا که نه در این چند ماه اخیر، بلکه از مدتها پیش از انتخابات مجلس یازدهم، با محوریت چهرههایی چون غلامعلی حدادعادل و مهدی چمران پیروز انتخابات اسفندماه 98 شده و برای انتخابات خردادماه 1400 نیز خیز برداشتهاند، ناکام میمانند تا طیفی به مقصود مطلوب خود برسد که همواره به «بازی خرابکن» جناح راست معروف بوده و بسیاری از اصولگرایان -حتی بهصورت صریح و در سطح رسانهها- علیهشان اظهارنظر میکنند.
الان زمان خوبی برای اعمال نظارت استصوابی نیست
حسین کاشفی گفت: کشور در حالی به استقبال سیزدهمین انتخابات ریاستجمهوری میرود که نگرانیها بابت رد صلاحیتهای فلهای همچنان پابرجاست آن هم در شرایطی که به واسطه وضعیت پیشآمده طی چند سال اخیر مردم به معنای واقعی گرفتارند.
بیش از سه ماه دیگر تا سیزدهمین انتخابات ریاستجمهوری باقی است، انتخاباتی که به دلیل بحرانهای عدیدهای که آرامش را از کشور سلب کرده نسبت به انتخابات ادوار گذشته اهمیت بیشتری دارد. پس طبیعی است که نگرانی بابت رد صلاحیتهای فلهای هم نسبت به دغدغههای گذشته پررنگتر باشد.
حسین کاشفی، عضو حزب اتحاد ملت، در گفتوگو با اعتمادآنلاین در این باره اظهار داشت: کشور در حالی به استقبال سیزدهمین انتخابات ریاستجمهوری میرود که نگرانیها بابت رد صلاحیتهای فلهای همچنان پابرجاست آن هم در شرایطی که به واسطه وضعیت پیشآمده طی چند سال اخیر مردم به معنای واقعی گرفتارند.
این فعال سیاسی اصلاحطلب در ادامه گفت: اصولاً یک انتخابات زمانی میتواند تاثیرگذار باشد و به بهبود اوضاع کمک کند که همه سلیقههای سیاسی بتوانند به طور جدی وارد فضای رقابتی شوند. از سوی دیگر مشارکت بالا به نظام مشروعیت میبخشد. زمانی همه مردم رغبت رأی دادن پیدا میکنند که احساس کنند نماینده تفکرشان در انتخابات حضور دارد؛ یعنی اگر قرار بر عدم تایید چهرههای اصلاحطلب باشد، طبیعی است گروه کثیری از مردم دلیلی برای رأی دادن نخواهند داشت که در نتیجه، در شرایطی که باید به دنیا پیام مشروعیت و اتحاد بدهیم، انتخاباتی سرد و با کمترین رأی ممکن را تجربه خواهیم کرد.
او تصریح کرد: تصمیمگیران نهادهای مرتبط با انتخابات باید از آنچه در اسفندماه ۹۸ اتفاق افتاد درس بگیرند و از به ثبت رسیدن یک انتخابات کمرأی دیگر جلوگیری کنند. به هر حال هم بحرانهای داخلی روزبهروز نمود بیشتری پیدا میکنند و هم قرار است برای توافق در مساله هستهای با دنیا وارد مذاکره شویم. بنابراین الان زمان خوبی برای اعمال نظارت استصوابی نیست.
عضو حزب اتحاد ملت توضیح داد: در واقع اگر میخواهیم مانند مجلس اول شایستهها را انتخاب کنیم، باید همه گروهها فرصت معرفی کاندیدا را داشته باشند و اِلا مثل مجلس یازدهم کسانی روی کار میآیند که کشور را بیش از این دچار چالش میکنند.
حسین کاشفی در پایان گفت: انتخاب کردن حق همه مردم است و به همین دلیل باید سازوکاری تعیین شود تا همه سلیقهها بتوانند به نمایندگان طرز تفکر خود رأی دهند.
انتخابات زمانی میتواند تاثیرگذار باشد و به بهبود اوضاع کمک کند که همه سلیقههای سیاسی بتوانند به طور جدی وارد فضای رقابتی شوند
-اگر قرار بر عدم تایید چهرههای اصلاحطلب باشد، طبیعی است گروه کثیری از مردم دلیلی برای رأی دادن نخواهند داشت
-تصمیمگیران نهادهای مرتبط با انتخابات باید از آنچه در اسفندماه ۹۸ اتفاق افتاد درس بگیرند
-اگر میخواهیم مانند مجلس اول شایستهها را انتخاب کنیم، باید همه گروهها فرصت معرفی کاندیدا را داشته باشند
-مشارکت بالا به نظام مشروعیت میبخشد
-انتخاب کردن حق همه مردم است
ادعای زاکانی درباره رقابت رئیسی و قالیباف در انتخابات 1400
علیرضا زاکانی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: طبق اطلاعی که من دارم آقایان رییسی و قالیباف به هیچ وجه با یکدیگر رقابت نخواهند کرد و هرکس امکان پیروزی داشته باشد، وارد رقابت خواهد شد و این همان نهضت انتخاباتی است که باید به شکل کار جمعی انجام شود.
اینجانب نیز در این روند مشکل داوری اختراعات را دارم یعنی زمانی که طرح اینجانب نو و جدید است ولی مراجع و داوران پس از گرفتن هزینه های بالا طرح را تایید نمی کنند و در پاسخ می گویند دوست داریم طرح شما را رد کنیم برو پیش هرکسی که دوست داری بگو این مرجع را قبول ندارم اداره نیز می گوید ما طبق قانون مجبور هستیم طرح شما را رد کنیم . برخی از مراجع نیز می گویند داور متخصص ندارند !
در این خصوص به کارشناس اداره اختراعات متن زیر را ارسال کردم :
کارشناس محترم با سلام ، اینجانب به شخصه اعتقادی به روند مارکسیستی و وارداتی اداره اختراعات که با قانون اساسی کشور در تضاد می باشد ندارم . بر فرض مثال متقاضی پرونده خود را به حداقل ۵۰ مرجع ارسال کند و پرونده ۳ ماه در هر مرجع توقف کند تا یکی از این مراجع داور متخصص داشته باشند و طرح را درست مورد داوری قرار دهند ، این یعنی اتلاف وقت چیزی حدود ۸ سال و پرداخت هزینه چیزی حدود ۳۰ ملیون تومان . در حال حاضر ۱۱ مرجع در پرونده های قبلی اعلام کرده اند داور متخصص ندارند! . اولا بعد از ۸ سال پرونده به چه درد متقاضی می خورد ؟ ، دوم اینکه اگر اینجانب بخواهم 30 اظهارنامه با این روند ثبت کنم یه چیزی حدود 900 ملیون باید هزینه کنم ( بنظر شما امکان ثبت اختراع به صورت غیر مستقیم از اینجانب سلب نشده است ؟ ) ، ایا بعد از اینکه سند را دریافت کردم همین دولت این هزینه را می تواند طی فرآیندی به اینجانب برگرداند ( به قول دوستمون خود سند اختراع ۵ کیلو روغن نباتی ارزش داره ؟ ) ، یا قرار است متقاضی در جامعه رها شود ؟ . در اداره شما مردم دو دسته هستند برخی با سرمایه های خود اختراع ثبت می کنند برخی با دارایی های خود. اشخاصی که با دارایی خود اختراع ثبت می کنند مثل اعضا هیات علمی ، اشخاصی که به بدنه آزمایشگاه و پژوهشگاه ها متصل هستند ، این افراد هر هزینه ای بابت اختراع انجام می دهند دولت طی فرآیندی این هزینه را به آن ها برگشت میدهد یا از طریق گرنت دانشگاهی یا از طریق پژوهش تولید . یعنی این وسط فقط پول جابجا می شود و کسی ضرر نمی کند. دسته دوم کسانی هستند که با سرمایه های خود اختراع انجام میدهند مثل افراد که مدارک عالیه دانشگاهی دارند مشغول کار هستند اما به بدنه دولت وصل نیستند ، این افراد تحت هر شرایطی اگر نتوانند اظهارنامه خود را به ثبت برسانند آن ها هم سرمایه خود را از دست داده اند و هم دارایی خود را که همان اختراع می باشد . چون این افراد مجبور هستند نسبت به افراد اول یک مرحله بیشتر برای فرایند ثبت انرژی صرف کنند ، این روند به صورتی طراحی شده که به مرور زمان قشر متوسط جامعه منحل خواهد شد . و جامعه دو قطبی می شود یعنی دو قشر بالا و پایین که در این صورت کاپیتالیسم رخ می دهد و …
https://www.farsnews.ir/news/13990415000143/
http://ipm.ssaa.ir/ENQ/Listبا سلام ، یکی از اشکالات اساسی ثبت اختراعات نخبگان کشور از سال ۱۳۹۲ تا کنون :
اینجانب نیز در این روند مشکل داوری اختراعات را دارم یعنی زمانی که طرح اینجانب نو و جدید است ولی مراجع و داوران پس از گرفتن هزینه های بالا طرح را تایید نمی کنند و در پاسخ می گویند دوست داریم طرح شما را رد کنیم برو پیش هرکسی که دوست داری بگو این مرجع را قبول ندارم اداره نیز می گوید ما طبق قانون مجبور هستیم طرح شما را رد کنیم . برخی از مراجع نیز می گویند داور متخصص ندارند !
در این خصوص به کارشناس اداره اختراعات متن زیر را ارسال کردم :
کارشناس محترم با سلام ، اینجانب به شخصه اعتقادی به روند مارکسیستی و وارداتی اداره اختراعات که با قانون اساسی کشور در تضاد می باشد ندارم . بر فرض مثال متقاضی پرونده خود را به حداقل ۵۰ مرجع ارسال کند و پرونده ۳ ماه در هر مرجع توقف کند تا یکی از این مراجع داور متخصص داشته باشند و طرح را درست مورد داوری قرار دهند ، این یعنی اتلاف وقت چیزی حدود ۸ سال و پرداخت هزینه چیزی حدود ۳۰ ملیون تومان . در حال حاضر ۱۱ مرجع در پرونده های قبلی اعلام کرده اند داور متخصص ندارند! . اولا بعد از ۸ سال پرونده به چه درد متقاضی می خورد ؟ ، دوم اینکه اگر اینجانب بخواهم ۲۰ اظهارنامه با این روند ثبت کنم یه چیزی حدود ۶۰۰ ملیون باید هزینه کنم ( بنظر شما امکان ثبت اختراع به صورت غیر مستقیم از اینجانب سلب نشده است ؟ ) ، ایا بعد از اینکه سند را دریافت کردم همین دولت این هزینه را می تواند طی فرآیندی به اینجانب برگرداند ( به قول دوستمون خود سند اختراع ۵ کیلو روغن نباتی ارزش داره ؟ ) ، یا قرار است متقاضی در جامعه رها شود ؟ . در اداره شما مردم دو دسته هستند برخی با سرمایه های خود اختراع ثبت می کنند برخی با دارایی های خود. اشخاصی که با دارایی خود اختراع ثبت می کنند مثل اعضا هیات علمی ، اشخاصی که به بدنه آزمایشگاه و پژوهشگاه ها متصل هستند ، این افراد هر هزینه ای بابت اختراع انجام می دهند دولت طی فرآیندی این هزینه را به آن ها برگشت میدهد یا از طریق گرنت دانشگاهی یا از طریق پژوهش تولید . یعنی این وسط فقط پول جابجا می شود و کسی ضرر نمی کند. دسته دوم کسانی هستند که با سرمایه های خود اختراع انجام میدهند مثل افراد که مدارک عالیه دانشگاهی دارند مشغول کار هستند اما به بدنه دولت وصل نیستند ، این افراد تحت هر شرایطی اگر نتوانند اظهارنامه خود را به ثبت برسانند آن ها هم سرمایه خود را از دست داده اند و هم دارایی خود را که همان اختراع می باشد . چون این افراد مجبور هستند نسبت به افراد اول یک مرحله بیشتر برای فرایند ثبت انرژی صرف کنند ، این روند به صورتی طراحی شده که به مرور زمان قشر متوسط جامعه منحل خواهد شد . و جامعه دو قطبی می شود یعنی دو قشر بالا و پایین که در این صورت کاپیتالیسم رخ می دهد و …
https://www.farsnews.ir/news/13990415000143/
http://ipm.ssaa.ir/ENQ/List