اعضای شورای نگهبان چگونه انتخاب می‌شوند-راهبرد معاصر
نخست‌‎وزیر عراق: پیام تشییع باشکوه پیکر آیت‌الله رئیسی عمق ارتباط مستحکم مردم ایران با مسئولان است مقامات خارجی که برای یادبود شهدای ایرانی به تهران آمدند دولت بعدی هم مسیر شهید آیت‌الله رئیسی را ادامه خواهد داد حضور ۱۵ تن از سران این کشور‌ها برای شرکت در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی پاسخ طحان نظیف به شائبه‌ پایان مدت زمان ریاست مجلس نخست وزیر عراق با رهبر انقلاب دیدار کرد دیدار فرماندهان ارتش و سپاه با خانواده شهدای خلبان سانحه بالگرد رئیس جمهور اطلاعیه ستاد کل درباره عملیات یافتن بالگرد رئیس‌جمهور اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت فیلم| وداع رهبر معظم انقلاب با شهدای خدمت و در آغوش گرفتن دو فرزند شهید حضور اسماعیل هنیه در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور نخستین جلسه هیات دولت به ریاست سرپرست ریاست جمهوری برگزار شد رهبر انقلاب تا ساعاتی دیگر بر پیکر شهدای خدمت نماز اقامه می‌کنند آغاز مراسم تشییع شهید رئیسی و همراهانش در دانشگاه تهران/ عزاداری میلیونی مردم تهران در سوگ شهدای خدمت/ در حال بروز رسانی... گفتگوی تلفنی رئیس مجلس ملی ترکیه با قالیباف

اعضای شورای نگهبان چگونه انتخاب می‌شوند

به منظور پاسداری از احكام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغايرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورايی به نام «شورای نگهبان» با تركيب مشخص تشكيل می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۲ - ۱۹ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 10
کد خبر: ۱۵۹۷۷

به گزارش راهبرد معاصر ، شورای نگهبان ۱۲ عضو دارد که شش نفر فقیه عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز و شش نفر حقوقدان مسلمان در رشته‌های مختلف حقوقی هستند.

انتخاب شش فقیه بر عهده مقام معظم رهبری است و شش نفر حقوقدان با معرفی رئیس قوه قضائیه و رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.

دوره عضویت در شورای نگهبان شش سال می باشد و اعضای جدید باید تا سالروز تأسیس شورای نگهبان یعنی ۲۶ تیرماه معرفی و انتخاب شوند.

*اصل 91 قانون اساسی روال و چگونگی انتخاب اعضای شورای نگهبان را به تفصیل بیان کرده است.

بر اساس اصل 91 قانون اساسی، به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورایی به نام شورای نگهبان با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:

1- شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز. انتخاب این عده با مقام رهبری است.

2- شش نفر حقوقدان، در رشته‌های مختلف حقوقی، از میان حقوقدانان مسلمانی که به‌وسیله رئیس قوة قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند و با رأی مجلس انتخاب می‌گردند.

همچنین اصل سابق مصوب سال 1358 عنوان می‌کند، به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای ملی با آنها، شورایی به نام شورای نگهبان با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:

1- شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز، انتخاب این عده با رهبر یا شورای رهبری است.

2- شش نفر حقوقدان، در رشته‌های مختلف حقوقی، از میان حقوقدانان مسلمانی که به‌وسیله شورای عالی قضایی به مجلس شورای ملی معرفی می‌شوند و با رأی مجلس انتخاب می‌شوند.

منبع : فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده