صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۲۴
  • شنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
  • Saturday 17 September 2022
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۸ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 07
کد خبر: ۸۳۰۹۰

جدیدترین اخبار انتخابات ریاست جمهوری 1400 چهارشنبه 18 فروردین / زمان انتخابات ریاست جمهوری 1400

انتخابات ریاست جمهوری 1400 روز جمعه 28 خرداد 1400 برگزار می شود و انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهم ترین انتخابات ایران است که راهبرد معاصر در نظر دارد طی مدت باقی مانده تا انتخابات 1400 ، جدیدترین اخبار انتخابات ریاست جمهوری را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

به گزارش راهبرد معاصر انتخابات ریاست جمهوری 1400یکی از مهمترین رخدادهای تاریخی ایران است. انتخابات 1400 تعیین کننده سرنوشت کشور است و دو طیف سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را تشکیل میدهند. گفتنی است انتخابات ایران روز جمعه 28 خرداد 1400 برگزار می شود. راهبرد معاصر در نظر دارد طی مدت باقی مانده تا انتخابات 1400 ، جدیدترین اخبار انتخابات ریاست جمهوری را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

 

نتایج انتخابات ریاست جمهوری تاثیر بسزایی در معیشت مردم کشور دارد و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پس از تایید صلاحیت شورای نگهبان در معرض رقابت قرار میگیرند. اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرایط کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرده است و در ادامه این خبر آرشیو کامل اخبار امروز انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری را میخوانید.

 

نحوه ثبت نام در انتخابات ۱۴۰۰ 

حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نمی تواند شرکت کند و در اصل ۱۱۵ قانون اساسی شرایط ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده که در آن رجال سیاسی باید شرایط ذیل را نظیر ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور دارا باشند.

 

در قانون انتخابات ریاست جمهوری واژه رجل سیاسی به معنی مرد تعبیر میشود اما گفته می شود که زنان نیز میتوانند در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت نام کنند. با این وجود تاکنون در هیچ کدام از انتخابات ریاست جمهوری زنان تایید صلاحیت نشدند. مهلت ثبت نام برای داوطلبان ریاست جمهوری پنج روز از تاریخ انتشار دستور شروع انتخابات به وزارت کشور است.

 

شورای نگهبان مسئول نظارت بر تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری است و پس از ثبت نام داوطلبان واجدالشرایط، شورای نگهبان ظرف مدت 5 روز به صلاحیت داوطلبان رسیدگی می‌کند و نتیجه را به وزارت کشور اعلام می‌کند. 

 

چه کسانی در انتخابات 1400 شرکت میکنند؟

افرادی همانند حسین دهقان، فریدون عباسی ، حسن سبحانی، سید محمد غرضی، مصطفی کواکبیان، سید محمدعلی افشانی، علی مطهری تایید کردند که در انتخابات ریاست جمهوری 1400 حضور دارند. 

چه کسانی برای حضور در انتخابات 1400 تمایل دارند؟

افرادی نیز نسبت به شرکت در انتخابات 1400 ابراز تمایل کردند که  عباس آخوندی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، محسن رضایی، محسن رهامی، سید عزت‌الله ضرغامی، سعید محمد و  مرضیه وحید دستجردی احتمال دارد در انتخابات ایران شرکت کنند.

 

احتمال حضور چه کسانی در انتخابات 1400 وجود دارد؟

گمانه زنی هایی از حضور برخی شخصیت ها را در انتخابات ریاست جمهوری 1400 وجود دارد که افراد چون محمدجواد آذری جهرمی،  محمود احمدی‌نژاد، غلامحسین الهام، مهرداد بذرپاش، سعید جلیلی، اسحاق جهانگیری، سید محمدصادق خرازی، سید حسن خمینی، سورنا ستاری، محمدرضا عارف، رستم قاسمی، محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی و علی نیکزاد احتمال دارد که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شوند.

 

چه کسانی در انتخابات 1400 شرکت نمی کنند؟

اما برخی شخصیت های سیاسی اعلام کردند که در انتخابات ریاست جمهوری 1400 شرکت نمیکنند. غلامعلی حداد عادل، سید محمد خاتمی، سید ابراهیم رئیسی، محمدجواد ظریف، پرویز فتاح و محسن هاشمی رفسنجانی در انتخابات سیزدهم شرکت نمیکنند.

 

اخبار امروز انتخابات ریاست جمهوری 1400

زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری

براساس آخرین اعلام ستاد انتخابات کشور ثبت نام داوطلبین این انتخابات از روز سه شنبه مورخ ۲۱ اردیبهشت آغاز و تا پایان وقت اداری روز شنبه مورخ ۲۵ اردیبهشت به مدت ۵ روز ادامه می‌یابد.

براساس ماده ۶۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:

۱- از رجال مذهبی، سیاسی.

۲-ایرانی الاصل .

۳-تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.

۴-مدیر و مدبر.

۵-دارای حسن سابقه و امانت و تقوی.

۶-مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور

نمایندگان مجلس یازدهم طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را دست بررسی دارند، ولی با توجه به زمان اندک باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، به نظر می رسد که قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران مصوب ۵/۴/ ۱۳۶۴ با اصلاحات بعدی همچنان مبنای برگزاری انتخابات باشد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی ۲۸ خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد .

در حال حاضر ثبت نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در حال انجام است.

 

شرط علی لاریجانی برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰

سیدحسین نقوی حسینی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و عضو جمعیت ایثارگران درباره کاندیداتوری علی لاریجانی گفت: «یک نقل قولی از آقای لاریجانی شنیدم که ایشان جایی مطرح کرده و گفته «اگر آیت‌الله رئیسی بیاید دیگر نیازی به کاندیداتوری من نیست.» با این اوصاف اگر آیت‌الله رئیسی نامزد شود به نظرم تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری روشن است.»

نقش شبکه‌های اجتماعی در شکل‌گیری افکار عمومی در انتخابات ۱۴۰۰

مهمترین شبکه اجتماعی که بر انتخابات آینده ایران اثر می گذارد چیست؟ آیا باز هم شبکه اجتماعی تلگرام که در انتخابات خردادماه سال ۱۳۹۶ و رویدادهای آبان آن سال، ترکتازی می کرد، تکرار می شود یا رقبای تازه نفس دیگری از جمله کلاب هاوس به باشگاه اثرگذاری روی افکار عمومی وارد شده اند؟

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از مهمترین انتخابات در سالهای اخیر است. دلایل پرشماری برای این اهمیت می توان برشمرد که عمده ترین آن را تغییر فضای گفتمانی سیاسی دولت در پایان مقطع ۸ ساله ریاست جمهوری حسن روحانی، افزایش بحرانهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از جمله پیامدهای رویدادهای سیاسی انتخابات ۸۸، بحران اعتراضی دیماه۹۶، بحران اقتصادی-امنیتی آبان ۹۸، شرایط رکود اقتصادی حاصل از کرونا و تحریمها و همچنین لزوم تغییر در ارتباطات بین المللی ایران تشکیل می دهد.

در این میان، فرآیند نحوه انتخاب شهروندان از بین گزینه هایی که گفته می شود شانس عبور از فیلتر شورای نگهبان را دارند، تغییر محسوسی کرده است.

اگر در سال ۱۳۸۸، مناظره‌های تلویزیونی، روزنامه های کاغذی و فیس بوک بیشترین اثرگذاری کمپین های انتخاباتی را در بین رای دهندگان داشت و در سال ۱۳۹۲ پیامک، صدا و سیما، سایتهای خبری و شبکه اجتماعی تلگرام این برد را داشتند، در خرداد ۱۳۹۶ اپلیکیشن تلگرام به صدر اثرگذاری روی شارش آرای رای دهندگان رسید و چندی پس از آن، هزینه این اثرگذاری به قیمت فیلترینگ آن پس از رویدادهای دی ۹۶ تمام شد و پس از این اپلیکیشن، اپلیکیشنهای دیگری همچون اینستاگرام و واتس آپ توانستند روی شکل گیری افکار عمومی اثر گذاشته و در ردیفهای بعدی سایتهای خبری و تلویزیون به عنوان رسانه های بعدی در سازمان آرای نامزدهای مختلف به کار گرفته شدند.

ولی در سال ۱۴۰۰ فیلترینگ شدید تلگرام، باعث نمی شود اثرگذاری اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی در انتخابات کمتر از گذشته شود. اپ هایی مانند اینستاگرام، واتس اپ و توییتر توانسته اند تا حد بسیاری، مخاطبان تلگرامی را با خود همراه سازند. آمار استقبال ایرانیان از شبکه های اجتماعی نشاندهنده حضور گسترده مردم در اینستاگرام، تلگرام و واتس آپ است و در این بین، جامعه نخبه گانی کشوربه سمت دو اپلیکیشن شبکه ساز دیگر استقبال زیادی نشان داده است: توییتر و کلاب هاوس. هر چند در این بین برخی شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل از جمله اسپیس و تنت هم سعی دارند جای خود را پیدا کنند ولی بعید است تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، شبکه های پیش گفته و اپ های مبتنی بر نرم افزارهای وطنی از جمله گپ، سروش، بیسفون، بله و نظایر آن بتوانند مخاطبان جدی و اثرگذار در عرصه تبلیغات سیاسی برای خود دست و پا کنند.

چرا شبکه‌های اجتماعی مهم هستند؟

از جمله حوزه هایی که بحث بر سر تاثیرگذاری یا عدم تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی اینترنتی به صورت قابل ملاحظه‌ای جریان داشته و با گذر ایام، همراه با رشد سریع و دور از انتظار این شبکه ها و کاربرانشان با شدت و حدت بیشتری در جریان است، تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی اینترنتی روی مشارکت سیاسی کاربران است. به واسطه محبوبیت روزافزون و رشد کمی و کیفی این شبکه ها به نظر می رسد دیگر نمی توان چشمها را بر روی تاثیرات اجتماعی و سیاسی آنها فرو بست. تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی اینترنتی بر مشارکت سیاسی کاربرانشان در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در ایران موضوعی اثبات شده است.

از سوی دیگر با همه گیر شدن گوشی های هوشمند و گسترش شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل، عملا رسانه های سنتی مانند تلویزیون، روزنامه های چاپی و حتی سخنرانی و نطق در مجامع مرجعیت سیاسی سابق را نخواهد داشت. از سال ۱۳۸۸ و اثربخشی ناگهانی فیس بوک در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ مشخص بود شبکه های اجتماعی به تدریج نقش تولیدی قویتری ایفا خواهند کرد که جایگزین تلویزیون خواهد شد و تولیدات بسیاری در شبکه های اجتماعی رقم می خورد که می تواند جایگزین تولیدات تلویزیون شود.

در حال حاضر به تدریج در شبکه های اجتماعی گروه ها و افراد مرجعی شکل گرفته اند که کارکرد رسانه های سنتی تلویزیون در بعد اعتبار منبع را دارند، مثلا اگر به صفحه توییتر یا اینستاگرام برخی چهره های سیاسی و تحلیلگران نگاه کنید می بینید که یک اظهارنظر آنها با مشارکت چند ده هزار نفری مخاطبان مواجه می شود که لزوما در رد یا تایید نظرات این چهره ها سخن نمی گویند، بلکه این فضا را برای مشارکت و عرض اندام عقاید نزدیک به خود مناسب دیده و واکنش نشان داده اند. واقعیت این است که با وجود مشکلاتی که مناظره های تلویزیونی به خصوص در انتخابات سالهای ۸۸ و ۹۲ داشت و عملا با اعتراض مردم و نامزدهای ریاست جمهوری به شکل و محتوای مناظره ها و پخش برنامه های تبلیغاتی از جمله تحریک به خشونت هواداران یا سانسور برنامه ها همراه بود، می توان گفت با وجود شبکه های اجتماعی در وضعیت فعلی صدا و سیما شانس چندانی برای اثرگذاری و ادامه نقش سیاسی خود نخواهد داشت و نقش اصلی در مشارکت و اثرگذاری دموکراتیک روی شهروندان به شبکه‌های اجتماعی برخط مربوط خواهد شد.

این نکته به صورت میدانی نیز در تحقیقات علمی به اثبات رسیده است که میان حضور در شبکه‌های اجتماعی و حقوق دموکراتیک و مشارکت در سرنوشت سیاسی کشور از سوی شهروندان، رابطه مستقیم و معنی داری قابل احصا است.

تحقیقاتی که در تهران انجام شد انجام شده در بین دانشجویان ایرانی نشان می دهد بین سرمایه اجتماعی حضور در شبکه اجتماعی برخط فیس‌بوک و مشارکت مدنی و مشارکت سیاسی در دنیای واقعی همبستگی مثبت وجود دارد. تحقیقات دیگر نیز تایید کننده این نظریه است. از جمله تحقیق مشابهی که نشان داد میزان سرمایه اجتماعی نزد دانشجویان کاربر شبکه اجتماعی فیس بوک در مقایسه بادانشجویان غیر کاربر بالاتر است.

شبکه های اجتماعی علاوه بر آن که باعث تعامل در برابر گردش یکسویه اطلاعات می شوند، حضور همزمان ارتباط عمودی و توسعه تساوی بین کاربران را فراهم کرده و این حضور باعث می شود نقش ژورنالیسم در معادلات سیاسی یا اطلاعرسانی و تبلیغات (پروپاگاندا) کمتر از گذشته شود. شبکه های اجتماعی دیگر چیزی به عنوان واسطه بین روابط شهروندان و سیاستمداران باقی نمی گذارند و این ارتباط نزدیک، باعث مشارکت فزون تر شهروندان و شبکه وندان در تبلیغات و کمپین های سیاسی خواهد شد. همچنین باید توجه داشت که هزینه های قابل تحمل حضور در شبکه های اجتماعی برای افراد بسیار پایین تر از سایر انواع پروپاگانداست. هم هزینه های اقتصادی که شامل هزینه خرید تلفن همراه و اتصال به اینترنت می شود و هم هزینه سیاسی به طرز چشمگیری کاهش می یابد زیرا افراد با ساختن اکونتهای تقلبی یا مستعار، قادر به اظهارنظر درباره مسایل سیاسی هستند بدون این که نگران هزینه آن باشند. شبکه های اجتماعی سرعت بسیار بالاتری در مقایسه با رسانه های قدیمی دارند و هیچ محدودیت و مرزی برای شبکه ها قابل تصور نیست.

از دید تحسین کنندگان شبکه‌های اجتماعی برخط، دو عنصر آزادی کامل اطلاعات و گریز از نظارت قانون و سانسور نویدی است که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برخط برای عصر حاضر دارد.

در کتاب جدیدی که اخیرا با عنوان "تلاطم سیاسی: چگونه رسانه‌های اجتماعی کنش‌ جمعی را شکل می‌دهند؟" منتشر شده، پژوهشگران دانشگاه نیوجرسی با استفاده از روشهای محاسباتی جدید، کلان‌داده‌های رفتار سیاسی شهروندان در شبکه‌های اجتماعی برخط را تحلیل کرده که به نتایج جالب توجهی رسیده اند.

پژوهشگران مزبور معتقدند عمدتا در کشور‌های غربی تا زمان انجام مطالعه یعنی سال ۲۰۱۳ رشد بسترهای کنشگری جمعی آنلاین، به ویژه در شبکه‌های اجتماعی برخط نظیر فیسبوک و توئیتر، امکان مشارکت‌‌های سیاسی میلیون‌ها نفر از مردم را در امور عمومی و سیاسی به خصوص در مسایل مربوط به حقوق دموکراتیک و انتخابات در سطح داده های کوچک و فردی فراهم کرده‌است.

آنها با روشهای جدید مطالعات داده ها نشان داده اند انباشت مشارکت‌های کوچک مردم در مسایل دموکراتیک خود از جمله اظهارنظر در خصوص برنامه ها و شعارهای احزاب، کاندیداهای انتخابات و گروه های حامیان آنها، آثار عملی بزرگ سیاسی از جمله تعیین دولت یا احزاب غالب در پارلمان و سنا را به دنبال دارد.

کتاب مزبور که در سال ۲۰۱۷ برنده‌ جایزه‌ معتبر مکنزی در مطالعات سیاسی شد، نشان می دهد اثرات مشارکت و استفاده از مشارکت دموکراتیک شهروندان در فضای شبکه‌های اجتماعی برخط، تا مدتها بر جای می ماند و باعث می شود کلان داده های رفتار سیاسی شبکه‌وندان در شبکه‌های اجتماعی برخط، امکان تجزیه و تحلیل این رفتار را برای بهره برداران سیاسی مانند احزاب، تشکیل دهندگان کمپین های تبلیغاتی انتخاباتی و محققان علوم ارتباطات و حقوق فراهم کرده تا از رهگذر این پژوهشها به شناخت دقیق تری از رفتار سیاسی شهروندان و به تبع آن استفاده از حقوق بشر دموکراتیک مردم برسند.


وزیر احمدی نژاد کاندیدای انتخابات 1400 می شود؟

علی نیکزاد در توئیتی با انتشار عکسی از جلسه خود با خبرنگاران نوشت:«یکی از جلسات خوب این چند وقت، برگزار شد، با اکثر خبرنگاران حوزه مجلس. هم سوال داشتند از مشکلات مهمی مانند مسکن و هم از برخی سخت گیری ها در مجلس گلایه کردند. سعی کردم همه را در حد توان پاسخگو باشم غیر از یک سوال درباره انتخابات که از آنها خواستم فعلا صبر کنند. صبر چیز خوبی است».

 

دعوتی از علی لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ نشده است

​سعید نورمحمدی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان درباره آخرین وضعیت اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار کرد: در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری تصمیم بر این شده که اصلاح طلبان مانع ثبت نام و حضور هیچ یک از چهره‌های اصلاح طلب در انتخابات 1400 نشوند.

وی با اشاره به اینکه در این دوره تمامی چهره‌های اصلح طلب برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ تشویق می‌شوند، گفت: در نهایت بین افرادی که تعیین صلاحیت شده و وارد عرصه انتخاب می‌شوند، فردی که در هفته‌های آخر بیشترین استقبال را از سوی مردم داشته باشد به طور کامل از طرف جبهه اصلاحات مورد حمایت قرار می‌گیرند.

این فعال اصلاح طلب درباره حضور علی لاریجانی به عنوان گزینه مورد نظر اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰، تصریح کرد: تاکنون بحثی در خصوص حضور علی لاریجانی به عنوان چهره اصلاح طلب مطرح نشده و اصلاح طلبان هیچ دعوتی از وی برای حضور در انتخابات نکرده اند.

 

واکنش کاندیدای جدید انتخابات ۱۴۰۰ به احتمال کاندیداتوری قالیباف و رئیسی

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به خبرهای مربوط به اعلام نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: من در انتخابات ثبت نام خواهم کرد و نامزدی من در انتخابات به تایید صلاحیت شورای نگهبان بستگی دارد.

وی یادآور شد: جریانی در حال ایجاد است که شورای نگهبان را با جوسازی و هوچی‌گری تحت فشار قرار دهند در حالی که ویژگی های رجل سیاسی و مذهبی در قانون مشخص شده است.

وی درباره احتمال کاندیداتوری قالیباف و رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ گفت: من به این پرسش پاسخ نمی دهم، زیرا ما براساس اما و اگرها عمل نمی کنیم و رهبری هم در سخنرانی اخیرشان فرمودند همه ببینید که نسبت به موضوع‌ها صلاحیت دارید یا نه.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: ریاست جمهوری یعنی اداره و هماهنگی داخلی و بیرونی کشور که باید با شناخت سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد و امنیت و مسائل اجتماعی و فرهنگی همراه باشد. رئیس جمهور باید برای اصلاح امور برنامه داشته باشد و مسائل را بشناسد همچنین راهبرد مشخصی برای اصلاح داشته باشد و علاوه بر تحول خواهی و شجاعت توانایی برای بسیج کردن در راستای تحول نیز از ویژگی هایش باشد. البته نهایتا فرد باید با نگاه اجمالی به دیگر نامزدها ببنید اصلح است یا نه.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: