آنتی بیوتیک را چه زمانی استفاده کنیم؟-راهبرد معاصر

آنتی بیوتیک را چه زمانی استفاده کنیم؟

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: زمان درست مصرف آنتی‌بیوتیک زمانی است که تب پیدا کردیم، بدن داغ شد و درد قفسه سینه و تنگی نفس ، سرفه و خلط داشتیم که در آن زمینه هم نباید خودسرانه مصرف شود.
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۲ - ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 19
کد خبر: ۱۵۹۸۶۹

به گزارش راهبرد معاصر علی اسداللهی امین،متخصص بیماری‌های عفونی در برنامه «طبیب» با هشدار جدی درباره مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها درباره عوارض مصرف نابه جای آنتی‌بیوتیک‌ها توضیح داد و گفت: اغلب سرماخوردگی‌ها، عفونت‌های تنفسی و ویروسی اصلا نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارد. ‎‌

وی با اشاره به اینکه ما در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها رتبه دوم را در جهان دارا هستیم، اظهار کرد: این در حالی است که در بسیاری از موارد اصلا بیماری ما نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارد و مثلا در مواردی مثل عفونت‌های تنفسی و یا ویروسی و در سرماخوردگی‌های ساده اصلا نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست، اما چون در اغلب موارد آنتی‌بیوتیک در منازل موجود است افراد خودسرانه اقدام به مصرف آن کرده و از عوارض‌شان بی‌خبر هستند.

وی در ادامه عنوان کرد: در 50 درصد مواقع مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها غیرضروری است و حتی یکی از مشکلاتی که در پی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها پیش می‌آید این است که یک سری میکروب‌ها و باکتری‌های مفید بدن و دستگاه گوارش کشته می‌شوند و یک سری میکروب‌های مقاوم تکثیر می‌شوند و در دفعات بعدی بیماری این میکروب‌های مقاوم که تکثیر شدند با آنتی‌بیوتیک‌های قبلی درمان نخواهند شد و این نگرانی جهانی است که در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها وجود دارد.

این پزشک متخصص تصریح کرد: لذا تشخیص باید درست باشد. زمان درست مصرف آنتی‌بیوتیک زمانی است که تب پیدا کردیم، بدن داغ شد و درد قفسه سینه و تنگی نفس و سرفه و خلط داشتیم که در آن زمینه هم نباید خودسرانه مصرف شود و حتما باید با مراجعه به پزشک آنتی‌بیوتیک مناسب را با دز و تعداد روز مناسب دریافت کنیم.

اسداللهی امین هشدار داد: گاهی اوقات هم برخی از افراد برای یک بیماری به چند دکتر مراجعه می‌کنند و پشت هم و یا حتی همزمان چند آنتی‌بیوتیک مختلف را مصرف می‌کنند غافل از اینکه این دو آنتی‌بیوتیک که حتی ممکن است بعد از هم استفاده شده باشند تداخل داشته و عوارضی همچون آریتمی قلبی، دل درد و اسهال، حساسیت‌های مختلف از جمله حساسیت پوستی، از کار افتادن کلیه و بالا رفتن آنزیم‌های کبدی را در پی داشته باشند، چنانکه مصرف خودسرانه و بیش از اندازه و یا نابه‌جای حتی یک آنتی‌بیوتیک نیز ممکن است چنین عوارضی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در واقع افراد نباید فکر کنند که آنتی‌بیوتیک‌ها با هم فرقی نداشته و همه یک عملکرد دارند، گفت: چون هر کدام از این آنتی‌بیوتیک‌ها عملکردهای مختلفی داشته و هر کدام از آنها روی بخشی از باکتری اثر گذاشته و آن بخش را غیرفعال می‌کنند و مکانیسم آنها متفاوت است و اگر آنتی‌بیوتیک درست و به جا مصرف نشود نمی‌تواند باکتری را غیرفعال کند.

اسداللهی امین یادآور شد: برای همین است که گاهی ما نیاز به کشت خلط و یا خون پیدا می‌کنیم تا بتوانیم نوع آنتی‌بیوتیک مصرفی را تشخیص دهیم، گاهی همین مصرف آنتی‌بیوتیک اشتباه باعث می‌شود که بیماری طولانی‌تر شده و یا اینکه افراد با فاصله‌های کمی به طور متناوب بیمار شوند؛ لذا برخی از افرادی که پشت هم سرما خورده و یا بیمار می‌شوند از همین دسته هستند.

وی با اشاره به اینکه ما در پزشکی ترمی داریم با عنوان تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک که بسیار پیچیده است، عنوان کرد: چراکه حتی برای یک بیماری هم شاید نتوانیم پشت هم یک آنتی‌بیوتیک را تجویز کنیم؛ چون ممکن است آن ارگانیسم مقاوم شده و برای دفعات بعدی نتوان همان آنتی‌بیوتیک را پیشنهاد داد.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی یادآور شد: همچنین در مواردی مثل بیماری‌های بانوان باردار منع استفاده از آنتی‌بیوتیک داریم؛ چرا که برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها مانع رشد جنین می‌شوند؛ لذا باید استفاده از آنتی‌بیوتیک در بانوان باردار و شیرده، نوزادان و برخی از افراد با بیماری‌های خاص حتما و حتما تشخیص نوع آنتی‌بیوتیک و نوع مصرف آن تحت نظر پزشک باشد./فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده