السودانی: به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم از خاک عراق امنیت ایران را خدشه دار کند-راهبرد معاصر

السودانی: به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم از خاک عراق امنیت ایران را خدشه دار کند

نخست‌وزیر عراق در دیدار شمخانی تصریح کرد: به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد که از خاک عراق برای خدشه دار کردن امنیت ایران استفاده کند.
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۷ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 19
کد خبر: ۱۷۷۱۷۸

شمخانی در این دیدار با ابراز خرسندی از ثبات سیاسی ایجاد شده در عراق پس از انتخاب دولت جدید از سوی پارلمان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره آماده کمک به توسعه امنیت، ثبات و پیشرفت در عراق است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق متحد، یکپارچه و قدرتمند را وزنه ثبات در منطقه عنوان کرد و افزود: بدون شک عراق با عبور از مشکلات سیاسی و امنیتی که طی سال‌های گذشته به این کشور تحمیل شده ،ضمن بازیابی نقش و کارکرد تاثیرگذار خود در جهان عرب و دنیای اسلام به جایگاه تاریخی خود به عنوان بازیگری مهم در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بازخواهد گشت.

شمخانی هرگونه تنش و بحران در مناطق مرزی مشترک ایران و عراق را مخل امنیت و آرامش مردم و عاملی بازدارنده در توسعه شهرهای مرزی عنوان کرد و گفت: باید با هرگونه عوامل تنش زا و بحران آفرین داخلی و خارجی با قاطعیت برخورد و ریشه آنان را خشکاند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، پایان دادن فوری به شرارت عناصر و گروه‌های مزدور و مسلح ضدانقلاب و تهدیدات نظامی و جاسوسی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق را در همین ارتباط حائز اهمیت خواند و اظهار داشت: نباید اجازه دهیم منافع دو کشور قربانی شیطنت‌های آمریکا و مزدوران تروریستش شود.

شمخانی ضرورت پیگیری و اجرای سریع توافقات بین دو کشور به ویژه فعال سازی پروژه‌های اقتصادی مشترک و بالاخص طرح راه آهن شلمچه - بصره را مورد تأکید قرار داد و گفت: پیوندهای عمیق فرهنگی و مذهبی بین مردم ایران و عراق با توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی و تجاری قوی‌تر خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با اشاره به توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دوجانبه، از تلاش‌های صادقانه دولت عراق در میزبانی پنج دور گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و عربستان تشکر کرد و اقدامات انجام شده از سوی بغداد را در فراهم شدن زمینه دستیابی ایران و عربستان به توافق جدید را بسیار ارزشمند برشمرد.

در این دیدار، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق نیز طی سخنانی با استقبال و ابراز خرسندی از سفر دریابان شمخانی به عراق و تبریک توافق اخیر ایران و عربستان سعودی، بر توسعه همکاری‌های همه جانبه دو کشور تأکید کرد و گفت: دولت و ملت عراق همواره قدردان حمایت‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود به ویژه در روزهای سخت بوده و خواهد بود.

نخست‌وزیر عراق با گرامیداشت یاد شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، این دو شهید بزرگوار را نمونه دیگری از کنار هم بودن دو ملت ایران و عراق خواند.

السودانی با اشاره به عزم و اراده دولت جدید عراق برای اجرایی کردن توافق‌ها بین دو کشور و گسترش روابط در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی، گفت: امضای توافقنامه مهم امنیتی بین ایران و عراق نشان می‌دهد که از نظر مسؤولان ایران و عراق امنیت دو کشور از یکدیگر جدا نیست.

وی خاطرنشان کرد: دولت عراق براساس قانون اساسی این کشور و تعهدات متقابل به هیچ طرفی اجازه نخواهد داد که از خاک عراق برای خدشه دار کردن امنیت ایران استفاده کند./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده