توصیه‌های مفید طب ایرانی برای پیشگیری و بهبود پوکی استخوان-راهبرد معاصر

توصیه‌های مفید طب ایرانی برای پیشگیری و بهبود پوکی استخوان

عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: پوکی استخوان اغلب با افزایش سازوکار‌های سردی زا همراه است، هرچند این تمام مسئله نیست، اما از مهمترین بازدارنده‌های بهبود بخشی است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 07
کد خبر: ۲۰۷۳۱۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ صادق شکری با بیان اینکه در دنیای امروز، یکی از بیماری‌های شایع و مزمن در افراد، پوکی استخوان است. پوکی استخوان نوعی اختلال اسکلتی است. تراکم و استحکام استخوان‌ها کاسته شده و خطر شکستگی استخوان بیشتر می‌شود خاطر نشان کرد: مچ دست، ستون فقرات و لگن در افراد، بیشتر در معرض آسیب است، این عارضه در سنین بالای ۴۵ سال و خانم‌ها بخصوص بعد از یائسگی و سفید پوستان بیشتر دیده می‌شود و همچنین این بیماری از دیدگاه طب ایرانی بیشتر در طبع سرد بروز پیدا می‌کند.

وی، ژنتیک، سبک زندگی نادرست، عوامل محیطی و عارضه برخی درمان‌ها و دارو‌ها مانند کم خونی، برخی اختلالات تیروئید، دیابت، آرتریت روماتوئید و مصرف برخی دارو‌های کورتون‌دار، دارو‌های ضد افسردگی را از عوامل سردی طبع دانست و افزود: بسته به عوامل پیدایش، تثبیت، تشدید یا تخفیف در این اختلال، رویکرد مدیریت بیماری متفاوت خواهد بود.

عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه، اصلاح سبک زندگی در طب ایرانی جایگاهی بنیادین دارد، گفت: کم‌تحرکی، استرس‌های مداوم، خواب ناکافی و کم کیفیت، شیوه نادرست خوردن و نوشیدن مانند مصرف مایعات و ماست بیش از اندازه مجاز همراه با غذا در بیشتر مزاج‌ها، جویدن ناکافی، درهم خوری و برهم خوری و مصرف بیش از نیاز، مصرف مواد غذایی نامناسب، افرادی که رژیم‌های لاغری سخت و خودسرانه می‌گیرند که املاح و ویتامین‌های بدن آن‌ها مانند ویتامین D۳، روی و فسفر کاهش پیدا می‌کند، استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی، مصرف بیش ازحد ترشی و سرکه‌های صنعتی و نوشیدن چای پُررنگ از عوامل ابتلا به این بیماری محسوب می‌شود.

دکتر شکری، از مهم‌ترین علائم پوکی استخوان به درد‌های مفصلی اشاره نمود و افزود: در این بیماری، فرد نمی‌تواند به مدت طولانی بایستد؛ راست بنشیند، با گذشت زمان قدشان کوتاه می‌شود و با کوچکترین فشار، استخوان‌ها، خُرد می‌شود و می‌شکند.

عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل، مدیریت سردی طبع را، علاوه بر افزایش اثربخشی اقدامات درمانی، در موارد مقاوم به درمان نیز کمک کننده دانست و تصریح کرد: فرد بین ساعات ۱۱ تا ۱۵ به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پا‌های خود را مقابل نور ملایم خورشید بگذارد تا ویتامین D۳ آن‌ها تأمین شود، این افراد هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها احتیاط کنند. ورزش و نرمش‌های ملایم برای مبتلایان به پوکی استخوان ضروری است. ماساژ روزانه و روغن‌مالی مناسب مانند روغن زیتون، روغن خردل، روغن نارگیل، روغن بادام تلخ، اسانس نعناع و .. به واسطه بهبود گردش خون و مواد در بدن مورد توجه است.

عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل، شیر و لبنیات به ویژه در فصول سرد را تشدید کننده سردی طبع دانست و افزود: شیر و لبنیات، بهتر است به همراه مصلحات استفاده شود، پنیر به همراه پونه، سیاه‌دانه و گردو مصرف شود، ماست یا دوغ همراه کاکوتی، زیره، شوید و گل‌سرخ و کشک هم به همراه نعناع و گردو پیشنهاد می‌شود، شیر با زنجبیل نیز قابل توصیه است، مصرف مصلحات همراه لبنیات علاوه بر اینکه به تعدیل طبع سرد لبنیات کمک می‌کند، در جذب و هضم بهتر این مواد هم مؤثر است.

عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل، مصرف متعادل پیاز را، مانع از کاهش مواد معدنی به ویژه کلسیم موجود در سلول‌های استخوانی دانست و آن را، در پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر عنوان نمود. پیاز آب میان بافتی بدن را متعادل می‌کند و تأثیر مثبتی در تعدیل سردی مزاج در این بیماران دارد.

دکتر شکری افزود: مبتلایان به پوکی استخوان می‌توانند انواع ماهی‌ها مانند ماهی ساردین را به همراه ادویه‌هایی مانند زردچوبه، زیره، فلفل سیاه، زنجبیل، دارچین و میخک مصرف کنند، مواد غذایی مانند گوشت گوسفند جوان استفاده نمایند، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی، انواع کلم‌ها مانند کلم بنفش توصیه می‌شود، چهارمغز (پسته، بادام، فندق و گردو)، لوبیای سویا و خرما نیز سودمند هستند، گیاه گزنه نیز خاصیت ضد درد مفاصل و پوکی استخوان دارد، بطوری که جوشانده آن برای پیشگیری از این بیماری مفید است. / بهداشت نیوز

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده