به گزارش راهبرد معاصر؛ شیوع ویروس کرونا در کشور کسب و کارهای بسیاری را با مشکل مواجه کرد و در کنار زیانها فراوان و تبعات اقتصادی آن شرایط زندگی را برای برخی از مردم دشوار کرد.
این امر باعث شد تا اواسط اسفندماه بانک مرکزی در بخشنامهای به دلیل کاهش درآمد بخشی از اقشار جامعه تعویق اقساط تسهیلات کسب و کارها را در دستور کار خود قرار دهد.
از طرفی اقساط تسهیلات قرض الحسنه تمام بانکها موسسات مالی نیز شامل تعویق سه ماهه شد و افرادی که اقساط اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه را پرداخت نکنند مشمول پرداخت جریمه از سوی بانکها و موسسات مالی نشوند.
در ابتدای ابلاغ این بخشنامه برخی از بانکها به دلایل مختلف از جمله بی اطلاعی از بخشنامه از این قانون پیروی نکردند و به واسطه سیستم خودکار برداشت اقساط، از موجودی افراد یا ضامنین آنها قسط اسفندماه را برداشت کردند.
شکایات در زمینه برداشت خودکار اقساط قرض الحسنه بالا گرفت تا جایی که بانک مرکزی اعلام کرد چنانچه از حساب کسانی که اقساط قرض الحسنه دارند یا از حساب ضامنین آنها در شعب بانکها و مؤسسات اعتباری، برداشتی بابت اقساط صورت گرفت برای پیگیری موضوع میتوانند شکایت خود را در سامانه مورد نظر به ثبت رسانند.
در پی فعالیت سامانه مورد نظر طی روزهای اخیر تعداد ۳۵ هزار و ۴۹۴ فقره شکایت مشتریان در ارتباط با برداشت اقساط تسهیلات قرضالحسنه توسط بانکها و موسسات اعتباری در سامانه ثبت گردید.
براساس اعلام بانک مرکزی برخی از بانکها و موسسات اعتباری، مبالغ برداشت شده را به حساب مشتریان برگرداندند که بانک مرکزی به منظور راستی آزمایی انجام عودت اقساط طی تماس تلفنی با برخی از مشتریان این موضوع را پیگیری کرده است.
البته بررسیها نشان میدهد که برخی از بانکها و موسسات هنوز اقساط برداشت شده اسفندماه را به حساب مشتریان خود با نگرداندند که این امر نارضایتی افراد را به همراه داشته است.
باتوجه به حجم بالای شکایت افراد در پی برداشت خودکار اقساط قرض الحسنه، بانک مرکزی در تازهترین اطلاعیه از عملیاتی شدن عدم برداشت اقساط وامهای قرض الحسنه توسط بانکها خبر داد که براساس آن برداشت خودکار اقساط متوقف میشود.
منبع: میزان