آمار تکان دهنده درباره جمعیت ایران-راهبرد معاصر

آمار تکان دهنده درباره جمعیت ایران

آیین گرامیداشت هفته ملی جمعیت امروز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 21
کد خبر: ۱۸۵۲۷۳

به گزارش راهبرد معاصر. محمدرضا سهرابی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه جمعیت دغدغه همه کشورهاست،افزود:در کشورمان یکی از دغدغه های اصلی مسئولان جمعیت است و در دهه های آینده ۳۰ درصد جمعیت ایران سالمند باشند.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عواقب پیری جمعیت، متذکر شد:تولید و درآمد کشور و رفاه جامعه با سالمندی به خطر می افتد.

 

سهرابی اضافه کرد:در دهه ۵۰ شروع رشد جمعیتی ما بود و تا اواسط دهه ۵۰ نرخ رشد به بیش از ۳ رسید.در آن زمان ۳۰ درصد شهرنشین و ۷۰ درصد روستا نشین بودند.

 

وی تصریح کرد:در آن زمان خانواده ها تشویق به کم بودن تعداد فرزند می شدند.مهاجرت از روستاها به شهر ها را داشتیم و زندگی شهر نشینی مقتضیات خودش را داشت.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متذکر شد:اکنون ۷۰ درصد شهر نشین و ۳۰ درصد روستا نشین داریم.

 

سهرابی ادامه داد:اکنون در تهران سن ازدواج ۲۶ سال برای خانمها و ۲۹.۵ سال و نیم برای مردان رسیده است.

 

وی با بیان اینکه رشد جمعیت ایران ۶۹ صدم درصد است،گفت:پیش بینی می شود با این شرایط رشد جمعیت ایران طی یک دهه به صفر خواهد رسید و بعد از رشد منفی جمعیت را خواهیم داشت.

 

سهرابی بیان داشت: پنجره جمعیتی از این جا شروع شده که جمعیت سالمندی ما در حال زیاد شدن و جمعیت جوان در حال کم شدن هستند و تنها ۶ تا ۸ سال فرصت داریم.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد:ما متولی سلامت جامعه هستیم و برای شکل گیری یک خانواده باید زوجین آمادگی روانی لازم را داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه درصد طلاق در کشور بالا رفته،افزود: بسیاری خانواده ها در ۵ سال اول متلاشی می شوند.

 

سهرابی ادامه داد:حوزه بهداشت در بین سازمانهای درگیر در رشد جمعیت درخشانترین عملکرد را دارد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار