غزه؛ محور گفت‌وگوی علی باقری با وزیر خارجه چین-راهبرد معاصر

غزه؛ محور گفت‌وگوی علی باقری با وزیر خارجه چین

سرپرست وزارت خارجه در شبکه ایکس نوشت: در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه چین، در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای از جمله اقدامات رژیم کودک کش صهیونیستی گفتگو کردم.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 12
کد خبر: ۲۵۴۱۸۳

به گزارش راهبرد معاصر، علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در پیامی که در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت، اظهار کرد: در گفتگوی تلفنی با «وانگ‌یی» وزیر امور خارجه چین، در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای از جمله اقدامات رژیم کودک کش صهیونیستی برای گسترش دامنه تنش به فراتر از غزه از طریق تحرکات خطرناک اخیر در لبنان، یمن و ترور شهید هنیه در تهران گفتگو کردم.

 

بر حق قانونی ایران برای واکنش مناسب و بازدارنده برای تضمین ثبات و امنیت منطقه تاکید کردم.

 

دو طرف در محکومیت قاطعانه این اقدام و لزوم تلاش مشترک جامعه بین‌المللی برای متوقف کردن تجاوزات رژیم و برقراری فوری آتش‌بس در غزه اتفاق نظر داشتیم.

 

وزیر خارجه چین از تلاش‌های قانونی ایران برای دفاع از حاکمیت، امنیت و عزت ملی خود حمایت کرد و تمایل خود را برای ارتباط نزدیک با ایران جهت حفظ صلح و ثبات در منطقه اعلام نمود.

 

بر اساس خبر وزارت امور خارجه علی باقری سرپرست وزارت امورخارجه در این گفتگوی تلفنی پیرامون تحولات منطقه‌ای و مسائل مورد علاقه دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کرد.

 

سرپرست وزارت امور خارجه بر تداوم روند تقویت و گسترش روابط راهبردی دو کشور در راستای اجرای کامل سند جامع همکاری‌های مشترک ۲۵ ساله و استمرار رایزنی‌ها در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.

 

باقری با اشاره به حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به مدرسه تابعین غزه و کشته شدن ده‌ها غیرنظامی بی‌پناه، از مواضع دولت چین در محکومیت این اقدام تشکر کرد و افزود: اقدامات جنایتکارانه و تروریستی رژیم غاصب صهیونیستی در حمله به یمن، بیروت و به‌ویژه تجاوز ترور در تهران دامنه تنش و جنگ را فراتر از سرزمین‌های اشغالی کشانده که این امر موجب نقض ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی شده است.

 

وی در ادامه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از حق ذاتی و مشروع در دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی برخوردار است.

 

باقری ضمن تصریح بر لزوم پیوستگی و استمرار تعاملات و رایزنی‌های دوجانبه بین تهران و پکن، بر ضرورت ادامه محکومیت و مقابله با اقدامات تجاوزکارانه و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

 

وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز در این گفتگوی تلفنی، ضمن اشاره به روابط راهبردی دو کشور، بر نقش مهم و تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا تاکید و تصریح کرد: ایران یکی از کشورهای مهم و تأثیرگذار در منطقه است و چین و ایران شرکای استراتژیک جامع یکدیگر هستند و چین همواره از منظر راهبردی و بلند مدت به روابط با جمهوری اسلامی ایران می‌نگرد و تمایل دارد با دولت جدید ایران در جهت تداوم و تقویت روابط دو کشور در راستای منافع مشترک همکاری نماید و چین خواهان پیشبرد همکاری‌های عملی در تمامی زمینه‌ها و پیشبرد سند همکاری جامع دو کشور است.

 

وزیر امور خارجه چین اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به مدرسه تابعین را شوک آور توصیف و تاکید کرد: کشورهای جهان بیش از پیش برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی هم نظر هستند.

 

وی با اشاره به نقش دو کشور ایران و چین در ایجاد و حمایت از ثبات و امنیت منطقه‌ای افزود: چین به طور قاطع حادثه تروریستی اخیر در تهران را محکوم می‌کند و معتقد است این اقدام نقض شدید اصول و قواعد بنیادین بین‌المللی و تعرض به حاکمیت ملی و عزت ایران است که به طور مستقیم به روند آتش‌بس در غزه لطمه زده و ثبات و امنیت منطقه را تضعیف می‌کند و چین رویکرد جمهوری اسلامی ایران را در این مورد درک می‌کند.

 

وی همچنین با تاکید بر ضرورت تلاش جامعه بین‌المللی برای توقف درگیری‌ها و فراهم کردن شرایط لازم برای برقراری آتش‌بس دائمی و جامع در غزه خاطر نشان کرد: چین از تلاش‌های قانونی ایران برای دفاع از حاکمیت، امنیت و عزت ملی خود حمایت می‌کند و مایل است در ارتباط نزدیک با ایران جهت حفظ صلح و ثبات در منطقه باشد./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده