کدخدایی: آمریکا و دولت‌هایی که در ترور سردار سلیمانی نقش داشتند باید پاسخگو باشند-راهبرد معاصر
پزشکیان: من اصولگرا هستم/ برای کسب قدرت نیامده‌ام شرایط انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل از خارج به کشور دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری در خصوص اصلاح بورس رهبر انقلاب: برای انتخاب خوب ببینید چه کسی توانایی کار در جهت ملاک‌های انقلاب را دارد قاضی‌زاده هاشمی در نشست خبری: رئیس‌جمهور باید دارای جامعیت باشد پزشکیان با آیت‌الله جوادی آملی دیدار کرد اقامه نماز ظهر جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی به امامت رهبر انقلاب بررسی نحوه اجرای قانون ساماندهی خودرو در دستور هفته جاری مجلس پیام رهبر انقلاب: برائت از جلادان غزه به همه جهان تسری یابد انتشار فهرست کابینه دولت پزشکیان غیرواقعی است نامه نمایندگان به منظور درباره احکام بازنشستگان فرهنگی انهدام باند توزیع مواد مخدر در نوار مرزی جنوب غرب توسط سپاه پاسداران برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها در صدا و سیما امروز شنبه 26 خرداد رهبر انقلاب: برائت امسال باید فراتر از موسم حج در همه‌ جای جهان تسرّی یابد حمایت خاتمی از کاندیداتوری پزشکیان

کدخدایی: آمریکا و دولت‌هایی که در ترور سردار سلیمانی نقش داشتند باید پاسخگو باشند

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: پرونده ترور سردار سلیمانی هم در بعد حقوقی و هم در بعد کیفری به نتایج خوبی رسیده است.دولت آمریکا و دیگر دولت‌هایی که در ترور سردار سلیمانی نقش داشتند باید پاسخگو باشند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۱ دی ۱۴۰۲ - 2024 January 01
کد خبر: ۲۲۱۴۰۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان و رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور شهید سلیمانی در نشست با موضوع «بررسی ابعاد حقوقی و پیگرد قضایی جنایت امریکا در مورد ترور شهید حاج قاسم سلیمانی» گفت:مساله شهید سلیمانی، یک مساله ملی و بین‌المللی است؛ موضوع ترور ناجوانمردانه این شخصیت برجسته، بر کسی پوشیده نیست.

 

وی ادامه داد: شهید سلیمانی در جهت دفاع از مردم مظلوم منطقه حرکت می‌کرد؛ روز گذشته رهبر انقلاب نیز فرمودند مقاومت و روحیه مقاومت در منطقه تقویت شد که حاج قاسم در این جهت پیشرو بود.

 

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: بر اساس موازین حقوق بین‌الملل و انسان‌دوستانه، اقدام شهید [در مبارزه با تروریسم] اقدامی مشروع بوده و طبیعتاً ترور و جنایت، یک اقدام نامشروع است و دولت آمریکا باید پاسخگو باشد.

 

کدخدایی افزود: پرونده‌های متعددی در این زمینه مطرح است و آنچه مربوط به شهید سلیمانی است، در بُعد حقوقی و کیفری، به نتایج خوبی رسیده است؛ کیفرخواست تقدیم دادگاه شده و دادگاه در مرحله رسیدگی پرونده است.

 

وی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی، سیاست حمایت از مستضعفین است. آنچه که با ادبیات امروز در حوزه حقوق بشر و انسان دوستانه مطرح است، این سیاست همچنان در حال اجرا است.

 

وی تصریح کرد: در جلسات و نشست‌های مختلفی که داشتیم، بحث عمومی پیرامون پیگیری پرونده با کارشناسان مطرح شده است. درصددیم این جنایت فاجعه بار بی پاسخ نماند.

 

کدخدایی افزود: در بعد بین‌المللی نیز مکاتبات زیادی برای پیگیری پرونده انجام شده است که البته همان طور که می‌دانید پیگیری پرونده‌ها در بعد بین‌المللی کندی خاص خود را دارد و ناچاریم در چارچوب قوانین بین المللی موضوع را پیگیری کنیم. باید دقت کنیم با تامل و تحمل در این ویژگی‌ها، مساله را پیش ببریم.

 

وی افزود: بنابراین این پرونده در دست پیگیری است، استفاده از وکلا و مشاورین خارجی که با کمک عزیزان در مرکز حقوقی ریاست جمهوری انجام شده و نظرات مشورتی اخذ شده که پیشرفت خوبی داشتیم./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده