چراغ سبز زلنسکی برای مذاکره با روسیه-راهبرد معاصر

چراغ سبز زلنسکی برای مذاکره با روسیه

عدم اهمیت غربی‌ها به میزان تلفات روسیه و اوکراین، انتقاد دبیرکل سابق ناتو از بلاتکلیفی صدراعظم آلمان در حمایت نظامی از کی‌یف و ناامیدی از امکان بازپرداخت بدهی اوکراین به کشورهای جامعه مشترک المنافع، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۱۱ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 01
کد خبر: ۲۴۷۸۲۴

به گزارش راهبرد معاصر، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه در مصاحبه‌ای برای نخستین بار اعلام کرد که کی‌یف ممکن است از طریق میانجی‌گرهای بین‌المللی با روسیه وارد مذاکره شود.

 

او گفت: «اوکراین می‌تواند مدلی (برای مذاکرات) پیدا کند که در آن، طبق اسناد، مراحل و روش‌ها، راه‌حلی برای حل و فصل اوضاع پیدا شود. این مدل برای اولین بار با استفاده از کریدور  غلات به عنوان نمونه اعمال شد.»

 

زلنسکی یادآور شد که برای انعقاد توافقنامه مربوط به صادرات غلات از طریق دریای سیاه که سند آن در 22 جولای سال 2022 امضا شد، کی‌یف و مسکو با میانجیگری آنکارا و سازمان ملل به توافقاتی در این زمینه دست یافتند. این مکانیسم حدود یک سال کار کرد که به عقیده وی، مدت زمان زیاد و مفیدی بود.

 

رئیس جمهور اوکراین افزود: نشست صلح برگزار شده در سوئیس، نخستین گام به سوی مذاکرات با روسیه است و اکنون لازم است سندی تدوین شود که "روی میز" نمایندگان طرف روسی قرار گیرد. به عقیده او، مذاکرات باید در همه قالب‌های ممکن انجام شود و کشورهای مختلف "قدرتمند" می‌توانند برای کمک به این روند میانجی شوند و میانجی‌ها می توانند کشورهای هر قاره‌ای باشند، زیرا به گفته زلنسکی، این مسئله نشان میدهد که کی‌یف نه تنها از طرف غرب جمعی، بلکه از دیگر مناطق نیز حمایت می‌شود.

 

به عقیده برخی کارشناسان سیاسی، ولادیمیر زلنسکی که پیش از این هر گونه مذاکره با روسیه برای حل مناقشه اوکراین را ممنوع کرده بود، اکنون به دنبال راهی برای خروج از بن بست و یافتن مکانیسمی برای وارد شدن به روند مذاکرات با مسکو است و تنها راه برای حل بحران، پذیرش یک میانجی برای رسیدن به این هدف است. 

 

به گفته آنها، دلیل این تغییر موضع نیز وضعیت بد نیروهای مسلح اوکراین در میدان نبرد است که هر روز تلفات بیشتری را متحمل می شوند.با توجه به موفقیت‌های ارتش روسیه در نبرد، مواضع کی‌یف در مذاکرات هر روز ضعیف‌تر خواهد شد و اکنون زلنسکی امکان مذاکره با مسکو  طبق روند صورت گرفته در خصوص توافق غلات را مورد توجه قرار داده است، البته در این شرایط بعید است روسیه با چنین توافقی موافقت کند، زیرا موقعیت این کشور در درگیری بسیار قوی‌ تر از اوکراین است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده