ادعای نماینده آمریکا درباره همکاری با عمان و عربستان برای اتمام جنگ یمن-راهبرد معاصر

ادعای نماینده آمریکا درباره همکاری با عمان و عربستان برای اتمام جنگ یمن

فرستاده آمریکا به یمن مدعی شد که در سال جدید میلادی یک فرصت برای پایان دادن نهایی به جنگ یمن ایجاد خواهد شد و واشنگتن با عمان و عربستان سعودی برای پایان دادن به این جنگ تلاش خواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۲۰ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 10
کد خبر: ۱۶۷۷۱۶

به گزارش راهبرد معاصر،‌ «تیم لیندرکینگ» فرستاده آمریکا به یمن می‌گوید که سال ۲۰۲۳ یک فرصت برای پایان دادن نهایی به جنگ یمن فراهم خواهد شد و کشورش برای این منظور با عمان و عربستان سعودی همکاری می‌کند.

 

وی طی یک کنفرانس در خصوص یمن که دوشنبه در واشنگتن برگزار شد، گفت: با وجود عدم وضوح تصورات مربوط به دستیابی به صلح، واشنگتن ملزم به ایجاد راه حلی برای بحران یمن است و معتقد است که سال ۲۰۲۳ یک فرصت برای پایان دادن به درگیری در یمن به صورت نهایی ایجاد خواهد شد».

 

وی افزود: «جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا علاقمند به پایان درگیری یمن پس از بیش از هشت سال جنگ که موجب فروپاشی اقتصاد این کشور و چند تکه شدن جامعه آن شده، است».

 

لیندرکینگ بر ضرورت افزایش تلاش‌ها «برای بازسازی یمن با حمایت جامعه بین‌المللی و همکاری با بقیه کشورهای منطقه از طریق یک فرآیند جامع» تاکید کرد.

 

وی چندی پیش، سفری به عمان و عربستان با هدف حمایت از تلاش ها برای صلح در یمن داست.

 

بیش از هشت سال است که یمن شاهد جنگ و تجاوز ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی است.عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا و با جانبداری‌های سازمان ملل، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت، اقدام به تجاوز نظامی علیه یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرده است و جنگی نابرابر را آغاز کرده که به گفته مقامات سازمان ملل بدترین فاجعه‌ انسانی حال حاضر جهان را رقم زده است. یک تراژدی با ابعاد و تبعات سیاسی، اجتماعی، نظامی، منطقه‌ای و جهانی که تا به این لحظه افق روشنی برای توقف آن دیده نمی‌شود. 

 

آتش‌بس موقت چندین ماهه در یمن، در دوم اکتبر گذشته به پایان رسیده و «به دلیل عدم پاسخ کشورهای متجاوز به درخواست‌های انسانی و بر حق مردم یمن و تلاش برای بی محتوا کردن آتش‌بس»، صنعاء از تمدید مجدد وصوری آن به نفع ائتلاف متجاوز اجتناب ورزید و در مقابل ائتلاف سعودی نیز حاضر به پایبندی و اجرای بندهای این توافق آتش‌بس نشد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار