رییس‌جمهور چین وارد آمریکا شد-راهبرد معاصر

رییس‌جمهور چین وارد آمریکا شد

رییس‌جمهور چین برای شرکت در مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در شهر سان‌فرانسیسکو ساعاتی پیش وارد آمریکا شد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 15
کد خبر: ۲۱۳۶۹۹

به گزارش راهبرد معاصر، رسانه‌های چینی با انتشار تصاویری اعلام کردند «شیء جین‌پینگ» رئیس‌جمهور این کشور برای شرکت در نشست سران مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (اپک) و دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پیش وارد سان‌فرانسیسکو شد.

 

کاخ سفید روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و «شیء جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین برای نخستین بار در یک سال اخیر چهارشنبه باهم دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

 

دیدار سران آمریکا و چین در حاشیه نشست همکاری اقتصادی و اقیانوسیه (اَپِک) در سان‌فرانسیسکو برگزار می‌شود و احتمالاً ساعت‌ها طول خواهد کشید و تیم‌هایی از مقامات واشنگتن و پکن نیز درگیر این دیدار خواهند بود.

 

به گفته مقامات ارشد دولت بایدن پیش‌بینی می‌شود در این دیدار موضوعات جهانی از جنگ اسرائیل علیه فلسطین تا جنگ اوکراین و روسیه، روابط کره شمالی با روسیه، تایوان، منطقه ایندوپاسفیک، حقوق بشر، هوش مصنوعی و همچنین روابط تجاری و اقتصادی «عادلانه» بحث و بررسی شود.

 

۲۱ عضو مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه بین ۱۱ تا ۱۷ نوامبر (۲۰ تا ۲۶ آبان) در سانفرانسیسکو برای سی‌اُمین اجلاس اپک دیدار می‌کنند. از ۱۱ تا ۱۴ نوامبر رؤسای اقتصادی کشورها و از ۱۵ تا ۱۷ نوامبر سران کشورهای عضو در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

 

اپک در سال ۱۹۸۹ در کانبرا، پایتخت استرالیا به‌عنوان یک انجمن گفت‌وگوی غیررسمی برای ترویج یکپارچگی اقتصادی منطقه‌‎ای تأسیس شد. این مجمع در ابتدا ۱۲ عضو داشت. اعضای اپک اکنون ۳۸ درصد از جمعیت جهان، یا نزدیک به سه میلیارد نفر، حدود ۶۲ درصد تولید ناخالص داخلی و تقریباً نیمی از تجارت جهانی را پوشش می‌دهند.

 

اعضای این مجمع عبارتند از استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، چین، هنگ‌کنگ، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پاپوآ گینه‎نو، پرو، فیلیپین، روسیه، سنگاپور، تایوان، تایلند، آمریکا و ویتنام. هند، پرجمعیت‌ترین کشور جهان عضو مجمع اپک نیست. تلاش‌های هند برای پیوستن به اپک برای چندین دهه متوقف شده است./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده