انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ خلق حماسه‌ای دیگر با حضور میلیونی ایرانیان در پای صندوق‌های رای-راهبرد معاصر
جزییات مناظره پزشکیان و جلیلی اعلام شد اسلامی: تعرفه‌های مرحله دوم انتخابات در حال توزیع است تذکر ۳۳ نماینده به وزیر آموزش و پرورش درباره جذب نیروهای خرید‌خدماتی شورای نگهبان سلامت انتخابات ریاست‌جمهوری را تایید کرد اطلاعیه شماره ۲۸ ستاد انتخابات کشور جلیلی در جمع بازاریان: برای ۱۷ معضل اصلی بازار برنامه داریم نیکزاد: رتبه‌بندی معلمان مدیون دولت شهید رئیسی است حیات مقدم: پزشکیان بابت بی‌اخلاقی قائم مقام ستادش عذرخواهی کند آغاز تبلیغات تلویزیونی جلیلی و پزشکیان از فردا/ اولین مناظره در راه است حمایت جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی از سعید جلیلی ملت ایران آزمون بزرگ دیگری در جمعه آینده پیش‌ِرو دارد فرمانده کل ارتش: خانواده سالم سبب سلامت جامعه می‌شود دستگیری عناصر تروریستی در ایام انتخابات و ناکامی ضدانقلاب در پروژه ۱۰۰۰ میدان توضیحات کامل نماینده مجلس از مطالبات فرهنگیان تا فرآیند نقل و انتقال معلمان + جزئیات سخنان وزیر آموزش و پرورش در مجلس درباره وضعیت حقوق و رتبه بندی معلمان

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ خلق حماسه‌ای دیگر با حضور میلیونی ایرانیان در پای صندوق‌های رای

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از ساعت 8 صبح امروز جمعه ۸ تیر به دستور وزیر کشور در سراسر کشور آغاز شده و تا کنون بسیاری از شخصیت‌ها و چهره‌های مختلف در کنار مردم در انتخابات شرکت کرده اند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۸ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 28
کد خبر: ۲۴۷۳۳۸

به گزارش راهبرد معاصر،چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از ساعت 8 صبح امروز جمعه ۸ تیر به دستور وزیر کشور در سراسر کشور آغاز شد.
از ساعتی پیش از آغاز رسمی انتخابات در بسیاری از شعب در شهرهای مختلف مردم برای انداخت رای خود در صندوق در صف منتظر آغاز فرآیند رای‌گیری بودند.


رهبر معظم انقلاب در دقایق ابتدایی آغاز انتخابات رای خود را به صندوق انداختند


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دقایق ابتدایی آغاز انتخابات رای خود را به صندوق انداختند.
حضرت آیت الله خامنه ای پس از شرکت در انتخابات بیان کردند: برای ملت عزیزمان از خداوند متعال بهترین روزها و سال‌ها و بالاترین برکاتش را مسئلت می‌کنم.


ایشان با بیان اینکه روز انتخابات برای ما ایرانی‌ها روز نشاط و شادی است، افزودند:
به خصوص آن وقتی که انتخابات برای گزینش رئیس جمهور است که چند سال آینده کشور با این انتخاب مردم تعیین می‌شود.


ایشان مطرح کردند: لیکن این یک موضوع به نظر بنده مهم در کنار این است و آن حضور پرشور مردم و افزایش و کثرت رای دهندگان است.


رهبر معظم انقلاب تاکید کردند:‌ این برای جمهوری اسلامی یک نیاز قطعی است؛ جمهوری اسلامی اسمش، یعنی کلمه جمهوری حاکی از این است که در ذات این نظام حضور مردم لحاظ شده.


حضرت آیت الله خامنه‌ای عنوان کردند:‌ بنابراین دوام و قوام جمهوری اسلامی و عزت و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف بر حضور مردم است؛ برای همین است که ما توصیه می‌کنیم مردم عزیزمان مسئله رای دادن و حضور در این آزمون مهم سیاسی را جدی بگیرند و شرکت کنند؛ بنده وجهی برای تردید پیدا نمی‌کنم این یک کار آسانی است که نتایج مهمی دارد.
ایشان خاطرنشان کردند‌: چرا انسان باید برای انجام یک کاری که خرج ندارد، زحمتی ندارد، مایه‌ای ندارد و وقت‌گیری ندارد ولی فواید زیادی دارد تردید کند، تردید نکند؛ به خصوص با توجه به همین نکته‌ای که بنده اشاره کردم و آن اینکه جمهوری اسلامی قوامش با حضور مردم است و برای اثبات صحت و صداقت نظام جمهوری اسلامی حضور مردم یک امر لازم و واجبی است.
ایشان در پایان بیان کردند: امیدوارم انشالله خداوند متعال برای این کشور مقدر کند بهترین و مفیدترین گزینش را و سال‌های آینده انشالله سال‌های خوب و مطلوبی باشد و مردم از گزینش خود راضی باشند.

 

وحیدی: انتخابات با حضور ناظران مختلف در امنیت و سلامت برگزار خواهد شد
احمد وحیدی وزیر کشور  امروز صبح پس از صدور فرمان آغاز انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری گفت:‌ فرآیند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۵۸۶۴۰ شعبه داخل و ۳۴۴ شعبه در خارج کشور را آغاز می‌کنیم. 
وحیدی گفت: این دوره از انتخابات با توجه به اینکه صرفاً ۴۰ روز فرصت بود در این مدت مقدمات کار فراهم شد و ما امروز انتخابات را آغاز می‌کنیم.
وزیر کشور عنوان کرد: در حالی که این کار طور عادی حداقل یک سال زمان نیاز دارد که نشان دهنده استحکام در امور در جمهوری اسلامی ایران و اصرار در انجام کارها در وقت خود به ویژه در موضوع انتخابات است که مظهر مردم سالاری دینی ما است.
وی افزود: از همین جا دعوت می‌کنیم از همه ملت عزیز ایران که در ساعات اولیه در شعب اخذ رای حاضر باشند و به نامزدهای انتخابات مد نظر خود رای بدهند.
وزیر کشور تاکید کرد: به ملت عزیز ایران اطمینان می‌دهیم که انتخابات در کمال امنیت و سلامت برگزار خواهد شد و هم اکنون حدود ۴۶۸۹۴ نفر از افرادی که از سوی داوطلبان به عنوان نمایندگان آن‌ها در صندوق حضور دارند، کارت برای آن‌ها صادر شده است.
وی ادامه داد: این امر حکایت از آن دارد که ناظران مختلف علاوه بر هیئت‌های اجرایی و نمایندگان فرمانداری‌ها و شورای نگهبان و بازرسان بر سر صندوق‌ها حضور دارند و همه امور کاملاً تحت نظارت قرار دارد تا یک انتخابات در تراز جمهوری اسلامی ایران رقم بزنیم.

 

حضور نامزدهای ریاست جمهوری در پای صندوق‌ها
محمدباقر قالیباف، صبح امروز در شهر ری رای خود را به صندوق انداخت. 
مصطفی پورمحمدی هم به حسینیه ارشاد رفت و در انتخابات شرکت کرد.
سعید جلیلی هم با حضور در مسجد امام حسن علیه السلام در مشیریه رای خود را با صندوق انداخت.
مسعود پزشکیان هم در بیمارستان فیروزآبادی شهر ری حاضر شد و رأی خود را به صندوق انداخت.

 

حضور چهره ها و شخصیت های مختلف در انتخابات
علیرضا زاکانی هم صبح امروز با حضور در مسجد جامع نارمک رای خود را صندوق انداخت.
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با حضور در صحن‌ کوثر حرم‌ امام رضا (ع) رأی خود را به صندوق انداخت.
محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری هم در شعبه اخذ را در وزارت کشور حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت.
خاندوزی وزیر اقتصاد هم رای خود را به شعبه مستقر در امام زاده صالح انداخت.
حجت‌الاسلام اژه‌ای رئیس دستگاه قضا هم با حضور در حرم عبدالظیم حسنی رای خود را به صندوق اندخت.
آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان هم رای خود را به صندوق سیار شماره ۱۶۹۳ تهران انداخت.
محمدجواد ظریف و سیدحسن خمینی نیز صبح امروز با حضور در حسینه جماران در انتخابات شرکت کردند.
سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات و محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید و  اسحاق جهانگیری هم صبح امروز با حضور در حسینه جماران در انتخابات شرکت کردند.
حسن روحانی رئیس‌جمهور دولت های یازدهم و دوازدهم هم با حضور در یکی از مدارس منطقه ۱، رأی خود را به صندوق انداخت.
حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان هم صبح امروز در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد.  
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در محل شورای نگهبان، رأی خود را به صندوق انداخت.
سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش نیز رای خود را به صندوق انداختند.
امیر قادر رحیم‌زاده فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)، دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش،‌ امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، امیر علیرضا الهامی جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش، دریادار حمزه‌علی کاویانی جانشین نیروی دریایی ارتش و جمعی از فرماندهان نظامی نیز رأی خود را به صندوق انداختند.
محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در نخستین ساعت شروع انتخابات‌ رأی خود را به صندق انداخت.
دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در پای صندوق انتخابات مسجد جمکران حضور یافت.
محسن رضایی هم با حضور در مسجد لرزاده تهران، رای خود را به صندوق انداخت.
رئیس رسانه ملی هم باحضور در جمع همکاران، رای خود را در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به صندوق انداخت.
رئیس دیوان عالی کشور هم با حضور در امامزاده صالح (ع) در انتخابات شرکت کرد.
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت هم رأی خود را به صندوق انداخت.
غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در مسجد لرزاده رای خود را به صندوق انداخت.

 

نشانی شعب اخذ رای در کشور
ستاد انتخابات کشور برای اطلاع رسانی عمومی فهرست و نشانی شعب سراسر کشور برای اخذ رای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.
 برای اطلاع از محل شعب اخذ رای به لینک زیر مراجعه کنید:
http://moi.ir/x3ZGZ

 

حضور رهبران اقلیتهای دینی در پای صندوق‌های رأی
رهبران اقلیت‌های دینی هم با حضور در حسینیه ارشاد در انتخابات شرکت کردند.
بازدید مخبر از روند انتخابات در مسجد لرزاده و حسینیه ارشاد
سرپرست ریاست جمهوری پیش از ظهر امروز با حضور در حسینیه ارشاد و مسجد لرزاده از روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بازدید کرد.

 

استقبال خوب مردم از انتخابات
سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان در جمع خبرنگاران مستقر در شورای نگهبان با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری انتخابات مهمی است، گفت: رئیس جمهور در کشور ما اختیارات قابل توجهی دارد و حتماً انتخاب رئیس جمهور و کسی که خصوصیات لازم را برای اداره کشور داشته باشد و از این اختیارات قانونی برای منافع کشور استفاده کند، حتماً کار مهم و ضروری است.
وی افزود: بنابراین امروز که روز انتخاب رئیس جمهور است، روز بسیار مهمی است؛ انشاءالله که همه ملت شریف ایران در این انتخابات شرکت کنند و نقش خود را برای تعیین سرنوشت و اداره کشور ایفا کنند.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان عنوان کرد: همه باید تلاش کنند تا هم مشارکت خوب که موجب عزت کشور می‌شود، ایجاد شود و همچنین فرد اصلح انتخاب شود که هر دو بر اساس فرمایشات رهبری مهم هستند؛ این کار قابل انجام است و مردم می‌توانند آن را انجام دهند.
ره‌پیک گفت: بر اساس آمار، تعداد کسانی که از صبح در انتخابات شرکت کردند خوب است و امیدواریم که تا پایان وقت مردم با انگیزه و با نشاط در این انتخابات شرکت کنند؛ رسانه‌ها و اصحاب رسانه در این امر نقش دارند و انشاءالله نقش خود را ایفا کنند و در ایجاد نشاط، انگیزه، دعوت و تبلیغ موفق باشند.
آمار منتشر شده از آرای خارج کشور درست نیست
محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور عصر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: طبق اطلاعیه ۲۱ نحوه اخذ در شعب سیار هیچگونه با شعب راکت هیچ تفاوتی وجود ندارند و باید با شناسنامه یا کارت ملی اخذ شود.
وی افزود: طبق اطلاعیه ۲۲ افرادی که شناسنامه قدیمی دارند می توانند با کد ملی خود در شعب اخذ رای حاضر شوند و رای خود را به صندوق رای بیاندازند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: همچنین جلسه ای با حضور روسای ستاد انتخابات نامزد های ریاست جمهوری با وزیر کشور برگزار شد و مقرر شد که مواضع نامزدها فقط از طریق شخص نامزد، رئیس ستاد و سخنگو ستاد سندیت دارد و نظرات اشخاص دیگر سندیت ندارد.
اسلامی تصریح کرد: آمار منتشر شده در مورد نتایج و مشارکت خارج از کشور هیچ گونه واقعیت ندارد و این آمار نیز آمار واقعی نیست. همچنین طبق ماده ۱۰ مخفی بودن آرا الزام است و نباید تصاویری از آن منتشر شود.
وی تاکید کرد: اشخاصی که پیرامون شعب اقدام به نشر اکاذیب می کنند مجرم شناخته شده و قابل پیگیری است.

 

تمدید زمان رأی گیری
ستاد انتخابات حدود ساعت ۱۷ و ۳۰ اعلام کرد زمان رأی‌گیری تا ساعت ۲۰ در سراسر کشور  تمدید شده است.
پس از آن نیز استقبال مردم موجب شد تا ستاد انتخابات حدود ساعت ۱۹ و ۴۰ دقیقه رأی‌گیری را تا ساعت ۲۲ تمدید کند.

 

طحان نظیف: هرگونه گمانه‌زنی در خصوص نتیجه انتخابات از نظر ما تا پیش از اتمام رأی‌گیری هیچ اعتباری ندارد
هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان شامگاه جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ در جریان برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر ستاد مرکزی نظارت و انتخابات شورای نگهبان گفت: اخذ آرا از مردم همچنان ادامه دارد و مردم در شعب اخذ رای حضور پیدا می‌کنند و آرای خود را به صندوق‌ها می‌سپارند.
وی افزود: به لطف خدا با مشکل خاصی مواجه نیستیم و طبیعتاً گزارش‌های جزئی در این مدت دریافت کردیم که همکاران ما در این مدت در ستاد مرکزی نظارت بر انتخاباتی موارد را پیگیری کردند.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه «حضور مردم همچنان پای صندوق‌های رای ادامه دارد»، اظهار کرد: شمارش آرا پس از اتمام فرآیند رای گیری آغاز خواهد شد و باید تأکید کنم که هرگونه گمانه‌زنی در خصوص نتیجه انتخابات از نظر ما تا پیش از اتمام رأی‌گیری هیچ اعتباری ندارد؛ طبیعتاً نتایج پس از شمارش و تجمیع از طرف مقامات رسمی در وزارت کشور اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ باتوجه‌به اینکه مردم همچنان پای صندوق‌های رای حضور دارند و شاهد صفوف به‌هم‌پیوسته هستیم، باید تا قبل از اتمام رأی‌گیری از هرگونه گمانه‌زنی خودداری شود تا آرامش مردم و جامعه خدایی نکرده به هم نخورد.
طحان نظیف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره میزان مشارکت در انتخابات تا این لحظه اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه در اثنای رأی‌گیری هستیم، نمی‌توان آمار و ارقام دقیقی درباره میزان مشارکت گزارش کرد؛ باید تا اتمام رأی‌گیری صبر کنیم و سپس شمارش آرا را خواهیم داشت و آمار مشارکت و همچنین منتخبین از طریق مراجع قانونی  اعلام خواهد شد.

پس از ساعت ۲۴، پلمب صندوق‌ها باز شده و شمارش آرا آغاز می‌شود
محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران حدود ساعت ۲۳ جمعه ۸ تیر در جمع خبرنگاران گفت: طبق قانون بعد از ساعت ۲۴ نسبت به اخذ رای افرادی که در  محل شعبه هستند اقدام خواهد شد.
 وی اضافه کرد: در شعب روستایی تمدید یا عدم تمدید زمان اخذ رای در اختیار استانداران، فرمانداران و بخشداران است البته با هماهنگی با ستاد انتخابات کشور.
اسلامی گفت: در شعب استان‌های گرمسیری معمولا درخواست‌ها برای تمدید زمان اخذ رای خیلی بیشتر است.

 

تعداد شعب اخذ رای
تعداد شعب اخذ رای در کل کشور ۵۸۶۴۰ است و از این تعداد  ۲۴۱۱۸ صندوق اخذ رأی مختص جامعه روستایی است.
۱۵۲۱۵ شعبه سیار اخذ رای وجود دارد که هم در شهرها و هم در مناطق صعب‌العبور مستقر هستند.
۳۲ هزار شعبه در مدارس، بیش از ۱۲ هزار شعبه در مساجد و ۳۴۸ شعبه در دانشگاه‌ها مستقر هستند.
رأی‌گیری در سایر کشورها در ۱۳۸ نمایندگی و ۳۴۴ شعبه در ۹۹ کشور از ایرانیان خارج از کشور انجام شد.
گفتنی است، رأی ‌گیری از ساعت ۸ صبح به مدت ۱۰ ساعت یعنی تا 18 ادامه خواهد داشت و در صورتی که نیاز به تمدید وجود داشته باشد با مسئولیت وزیر کشور این کار انجام خواهد گرفت.
#انتخابات_ریاست_جمهوری

ارسال نظر